NEW PERSPECTIVES IN THE TEACHING OF MATHEMATICS IN SECONDARY EDUCATION

Authors

  • Wilson Sánchez Pacheco
  • Carmen Yajaira Gamboa Jaimes

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3987

Keywords:

Secondary education, Mathematics teaching, new perspectives

Abstract

The current dynamics of training are assumed from actions with which teachers promote changes in reality according to the demands of reality, in this sense, new perspectives are presented, due to the constant changes that are generated today, these directly impact all areas of training, specifically in mathematics, therefore, this argumentative essay type article includes the new perspectives in the teaching of mathematics within secondary education, since it requires that students assume learning construction mechanisms that are oriented on the basis of the production of significant knowledge. For this, a documentary review methodology is developed, within which, different documents were used to show said teaching, and how it adapts to current demands. In this sense, it is concluded that secondary education is an intricate setting due to the presence of different pedagogical aspects. Mathematics education is presented as one of the perspectives in which constant innovation is required, with the aim of promoting essential changes in the development of school training processes. Hence, the pedagogical implications of this article directly respond to the demands of the didactic setting to promote real changes in the school context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wilson Sánchez Pacheco

Institución Educativa

Misael Pastrana Borrero

Carmen Yajaira Gamboa Jaimes

Institución Educativa

Colegio Oriental No. 26

References

Bishop, A. (2011). Enculturación matemática: La educación matemática desde una perspectiva cultural. Paidós Ibérica.

Bruner, J. S. (2014). El proceso de la educación. Harvard University Press.

Caballero Calderón, G. E. (2021). Las actividades lúdicas para el aprendizaje. Polo Del Conocimiento, 6(4), 862–878. https://doi.org/10.23857/pc.v6i4.2615

Carrillo, J. (2000). La formación del profesorado para el aprendizaje de las matemáticas. Revista Uno. http://ocenet.oceano.com/consulta/welcome.doc

Delgado, J. R. (2015). La enseñanza de la Resolución de Problemas Matemáticos. Dos elementos fundamentales para lograr su eficacia: La estructuración del conocimiento y el desarrollo de habilidades Generales matemáticas [Tesis doctoral]. Instituto Superior Politécnico José Antonio Echavarría.

Torres, L. (2002). Innovaciones en la enseñanza de las matemáticas en secundaria. Editorial Educativa.

Castillo, R. (2021). Tecnología en la enseñanza matemática: Nuevas fronteras. Editorial Innovación. https://www.editorialeducativa.com/libros/innovaciones-matematicas

Ramírez, A. (2023). Colaboración y resolución de problemas en la educación matemática. Editorial Aprendizaje Activo.

García, M. (2023). Contextualización y práctica en el aprendizaje matemático. Editorial Educación Creativa.

López, J. (2023). Aprendizaje activo en el aula de matemáticas. Editorial Educativa.

Rodríguez, P. (2019). Matemáticas: Herramientas para el futuro. Editorial Progreso Educativo.

Gómez, L. (2020). La educación del siglo XXI: Más allá del conocimiento. Editorial Innovación Educativa. https://www.innovacioneducativa.com/libros/educacion-siglo-xxi

Pamplona, J. (2019). Estrategias de enseñanza del docente en las áreas básicas: Una mirada al aprendizaje escolar. Revista Eleuthera, 1(1), 13–33. DOI: https://doi.org/10.17151/eleu.2019.21.2

Solivérez, C. (2013). Educación Tecnológica Para Comprender El Fenómeno Tecnológico, 1–18.

Published

2025-07-20

How to Cite

Wilson Sánchez Pacheco, & Carmen Yajaira Gamboa Jaimes. (2025). NEW PERSPECTIVES IN THE TEACHING OF MATHEMATICS IN SECONDARY EDUCATION. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3987

Issue

Section

Revisión Bibliográfica