INTEGRATION OF TECHNOLOGIES, LEARNING AND KNOWLEDGE (TAC) IN THE TEACHING OF MATHEMATICS: A PROPOSAL FOR THE CARLOS RAMIREZ EDUCATIONAL INSTITUTION, CÚCUTA, COLOMBIA
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4030Keywords:
Integration of technologies, learning, knowledge and teaching of mathematicsAbstract
The advance of technology has profoundly transformed the way educational processes are conceived. The integration of tools such as artificial intelligence (AI) and Technologies, Learning and Knowledge (TAC) represents a unique opportunity to rethink pedagogical practices in a context of growing social and academic demands. As pointed out by UNESCO (2021), the incorporation of technologies in the classroom should be oriented towards improving educational quality and equity. In fact, education faces significant challenges in a context marked by accelerated technological innovation, among them, the incorporation of artificial intelligence tools in teaching processes. The general objective of this article is to reflect on the integration of technologies, learning and knowledge (TAC) in the teaching of mathematics: a proposal for the Carlos Ramírez Educational Institution, Cúcuta, Colombia. Therefore, we seek to offer a set of strategies to achieve the integration of technologies in the teaching process. The methodology that was implemented was a content analysis; which resulted in an academic essay type article; which resulted in the teaching of mathematics, a key discipline in the development of critical and analytical thinking, is no stranger to these changes. The conclusion is that the ability to solve problems and apply mathematical concepts in practical contexts is fundamental in an increasingly technological world. This is proposed to be applied in the Educational Institution under study.
Downloads
References
REFERENCIAS
Bolaño, O. (2020). El constructivismo: modelo pedagógico para la enseñanza de las matemáticas. UPEL-IPB. Barquisimeto, Edo. Lara, Venezuela. Revista Educare volumen 24 número 3. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1413/1383 DOI: https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1413
Camacho, R., Rivas, C., Gaspar, M., y Quiñonez, C. (2020). Innovación y tecnología educativa en el contexto actual latinoamericano. Revista de Ciencias Sociales volumen 26. https://www.redalyc.org/journal/280/28064146030/28064146030.pdf
Díaz, L., y Márquez, R. (2018). Tecnologías del Aprendizaje y el Conocimiento como estrategias en la formación de los docentes de la Escuela Normal Superior de Cúcuta, Colombia. Antora volumen 9 número 48. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=357863806002
Díaz, L., Márquez, Y., y Delgado, R. (2020). Tecnologías del Aprendizaje y el Conocimiento como estrategias en la formación de los docentes de la Escuela Normal Superior de Cúcuta, Colombia. Universidad Autónoma de Manizales, Colombia. Revista Ánfora volumen 27 número 48. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=357863806002
Guamán, J., y Espinoza, E. (2022). Aprendizaje basado en problemas para el proceso de enseñanza-aprendizaje. Artículo original. Revista Universidad y Sociedad volumen 14 número 2. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000200124
Ley 2108. (2021). Ley de internet como servicio público esencial y universal. Congreso de la República. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=167946
Ministerio de Educación Nacional. (2021). Orientaciones curriculares para el área de tecnología e informática en educación básica y media. https://www.colombia on el propósito de elevar la calidad educativa en la era digital aprende.edu.co/sites/default/files/files_public/2022-11/Orientaciones_Curricures_Tecnologia.pdf
Muñoz, H. (2016). Mediaciones tecnológicas: nuevos escenarios de la práctica pedagógica. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Revista Praxis y Saber volumen 7 número 13. https://www.redalyc.org/journal/4772/477248173009/html/ DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.4172
Núñez, A. (2023). Conoce las nuevas tendencias de la tecnología educativa. https://conocimiento.griky.co/blog/nuevas-tendencias-tecnologia-educativa
Reinoso, J., Mejía, R., y Cruz, M. (2020). La Tecnología del Aprendizaje y el Conocimiento (TAC): un enfoque hacia las matemáticas. República Dominicana. Revista Educación Superior Universidad Abierta para Adultos volumen 19 número 29. https://portal.amelica.org/ameli/journal/499/4992369006/html/
Retana, R. (2021). Modelos de integración de la tecnología en la educación de personas que desempeñan funciones ejecutivas y de dirección: el TPACK y el SAMR. Instituto de Investigación en Educación, Universidad de Costa Rica. Revista Actualidades Investigativas en Educación volumen 21 número 1. https://www.redalyc.org/journal/447/44767299016/html/ DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v21i1.42411
Rochina, S., y Tipantuña, G. (2024). El modelo TPACK como estrategia para potenciar el aprendizaje significativo en la carrera de desarrollo infantil integral. Revista Reincisol volumen 4 número 7. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/10012761.pdf DOI: https://doi.org/10.59282/reincisol.V4(7)1397-1421
Vargas, G. (2020). Estrategias educativas y tecnología digital en el proceso enseñanza aprendizaje. La Paz, Bolivia. Cuadernos Hospital de Clínicas volumen 61 número 1. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762020000100010
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.