INTEGRATION OF TECHNOLOGIES, LEARNING AND KNOWLEDGE (TAC) IN THE TEACHING OF MATHEMATICS: A PROPOSAL FOR THE CARLOS RAMIREZ EDUCATIONAL INSTITUTION, CÚCUTA, COLOMBIA

Authors

  • Nini Johanna Torres Cadena

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4030

Keywords:

Integration of technologies, learning, knowledge and teaching of mathematics

Abstract

The advance of technology has profoundly transformed the way educational processes are conceived. The integration of tools such as artificial intelligence (AI) and Technologies, Learning and Knowledge (TAC) represents a unique opportunity to rethink pedagogical practices in a context of growing social and academic demands. As pointed out by UNESCO (2021), the incorporation of technologies in the classroom should be oriented towards improving educational quality and equity. In fact, education faces significant challenges in a context marked by accelerated technological innovation, among them, the incorporation of artificial intelligence tools in teaching processes. The general objective of this article is to reflect on the integration of technologies, learning and knowledge (TAC) in the teaching of mathematics: a proposal for the Carlos Ramírez Educational Institution, Cúcuta, Colombia. Therefore, we seek to offer a set of strategies to achieve the integration of technologies in the teaching process. The methodology that was implemented was a content analysis; which resulted in an academic essay type article; which resulted in the teaching of mathematics, a key discipline in the development of critical and analytical thinking, is no stranger to these changes. The conclusion is that the ability to solve problems and apply mathematical concepts in practical contexts is fundamental in an increasingly technological world. This is proposed to be applied in the Educational Institution under study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nini Johanna Torres Cadena

Docente Institución Educativa Carlos Ramírez Paris, Colombia, Universidad de

Santander

References

REFERENCIAS

Bolaño, O. (2020). El constructivismo: modelo pedagógico para la enseñanza de las matemáticas. UPEL-IPB. Barquisimeto, Edo. Lara, Venezuela. Revista Educare volumen 24 número 3. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1413/1383 DOI: https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1413

Camacho, R., Rivas, C., Gaspar, M., y Quiñonez, C. (2020). Innovación y tecnología educativa en el contexto actual latinoamericano. Revista de Ciencias Sociales volumen 26. https://www.redalyc.org/journal/280/28064146030/28064146030.pdf

Díaz, L., y Márquez, R. (2018). Tecnologías del Aprendizaje y el Conocimiento como estrategias en la formación de los docentes de la Escuela Normal Superior de Cúcuta, Colombia. Antora volumen 9 número 48. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=357863806002

Díaz, L., Márquez, Y., y Delgado, R. (2020). Tecnologías del Aprendizaje y el Conocimiento como estrategias en la formación de los docentes de la Escuela Normal Superior de Cúcuta, Colombia. Universidad Autónoma de Manizales, Colombia. Revista Ánfora volumen 27 número 48. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=357863806002

Guamán, J., y Espinoza, E. (2022). Aprendizaje basado en problemas para el proceso de enseñanza-aprendizaje. Artículo original. Revista Universidad y Sociedad volumen 14 número 2. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000200124

Ley 2108. (2021). Ley de internet como servicio público esencial y universal. Congreso de la República. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=167946

Ministerio de Educación Nacional. (2021). Orientaciones curriculares para el área de tecnología e informática en educación básica y media. https://www.colombia on el propósito de elevar la calidad educativa en la era digital aprende.edu.co/sites/default/files/files_public/2022-11/Orientaciones_Curricures_Tecnologia.pdf

Muñoz, H. (2016). Mediaciones tecnológicas: nuevos escenarios de la práctica pedagógica. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Revista Praxis y Saber volumen 7 número 13. https://www.redalyc.org/journal/4772/477248173009/html/ DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.4172

Núñez, A. (2023). Conoce las nuevas tendencias de la tecnología educativa. https://conocimiento.griky.co/blog/nuevas-tendencias-tecnologia-educativa

Reinoso, J., Mejía, R., y Cruz, M. (2020). La Tecnología del Aprendizaje y el Conocimiento (TAC): un enfoque hacia las matemáticas. República Dominicana. Revista Educación Superior Universidad Abierta para Adultos volumen 19 número 29. https://portal.amelica.org/ameli/journal/499/4992369006/html/

Retana, R. (2021). Modelos de integración de la tecnología en la educación de personas que desempeñan funciones ejecutivas y de dirección: el TPACK y el SAMR. Instituto de Investigación en Educación, Universidad de Costa Rica. Revista Actualidades Investigativas en Educación volumen 21 número 1. https://www.redalyc.org/journal/447/44767299016/html/ DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v21i1.42411

Rochina, S., y Tipantuña, G. (2024). El modelo TPACK como estrategia para potenciar el aprendizaje significativo en la carrera de desarrollo infantil integral. Revista Reincisol volumen 4 número 7. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/10012761.pdf DOI: https://doi.org/10.59282/reincisol.V4(7)1397-1421

Vargas, G. (2020). Estrategias educativas y tecnología digital en el proceso enseñanza aprendizaje. La Paz, Bolivia. Cuadernos Hospital de Clínicas volumen 61 número 1. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762020000100010

Published

2025-07-20

How to Cite

Nini Johanna Torres Cadena. (2025). INTEGRATION OF TECHNOLOGIES, LEARNING AND KNOWLEDGE (TAC) IN THE TEACHING OF MATHEMATICS: A PROPOSAL FOR THE CARLOS RAMIREZ EDUCATIONAL INSTITUTION, CÚCUTA, COLOMBIA. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4030