“LA RUPTURA SILENCIOSA: ANÁLISIS CRÍTICO DE LA DESCONEXIÓN ENTRE FAMILIA Y ESCUELA EN LA FORMACIÓN INTEGRAL DEL NIÑO”

Authors

  • Rocío del Carmen Guaca
  • Luz Amanda Melo García
  • Flora Elsa Moyano Molina

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4676

Keywords:

School, Family, Educational bond, Childhood, Shared responsibility.

Abstract

Nowadays, the relationship between family and school is experiencing a silent yet deep fracture. This disconnection, far from being a mere communicative gap, represents a structural crisis that compromises the affective, ethical, and educational development of children. This essay explores the causes and consequences of this divide, examining historical, social, and technological factors that have eroded the cohesion between the two main agents of child formation. From a critical and humanized perspective, the analysis addresses how contemporary family dynamics, school bureaucratization, and the virtualization of bonds negatively affect the construction of the educational subject. The text incorporates lived experiences observed in Colombian school contexts, along with pedagogical reflections supported by theoretical and normative frameworks. The essay concludes with a proposal to rebuild the relational fabric between school and family, aimed at strengthening the sense of community, shared responsibility, and mutual care.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rocío del Carmen Guaca

I.E.D. Colegio Rodolfo Llinás

Luz Amanda Melo García

I.E.D. Colegio Rodolfo Llinás

Flora Elsa Moyano Molina

I.E.D. Colegio Rodolfo Llinás

References

Bauman, Z. (2007). Vida líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Esteve, O. (2020). Educar desde la incertidumbre: ética, vínculos y comunidad. Barcelona:

Editorial Octaedro.

Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa.

México: Siglo XXI Editores.

Larrosa, J. (2018). La experiencia de la lectura: estudios sobre literatura y formación.

Barcelona: Editorial Laertes.

Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la Ley General de Educación. Congreso de la

República de Colombia.

Meirieu, P. (2015). Carta a un joven profesor. Barcelona: Editorial Octaedro.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2016). Lineamientos para el fortalecimiento de la relación escuela, familia y comunidad. Bogotá: MEN.

Savater, F. (2010). El valor de educar. Madrid: Editorial Ariel.

Solé, I. (2016). Comprensión lectora: la enseñanza y el aprendizaje de la lectura. Barcelona:

Editorial Graó.

Tijoux, M. E. (2017). Escuela, subjetividad y exclusión. Santiago de Chile: LOM

Ediciones.

Tonucci, F. (2019). Con ojos de niño. Barcelona: Editorial Graó.

Wild, R. (2009). Libertad y límites, amor y respeto. Barcelona: Editorial Herder.

Published

2025-11-27

How to Cite

Rocío del Carmen Guaca, Luz Amanda Melo García, & Flora Elsa Moyano Molina. (2025). “LA RUPTURA SILENCIOSA: ANÁLISIS CRÍTICO DE LA DESCONEXIÓN ENTRE FAMILIA Y ESCUELA EN LA FORMACIÓN INTEGRAL DEL NIÑO” . DIALÉCTICA, 2(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4676