“LA RUPTURA SILENCIOSA: ANÁLISIS CRÍTICO DE LA DESCONEXIÓN ENTRE FAMILIA Y ESCUELA EN LA FORMACIÓN INTEGRAL DEL NIÑO”
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4676Keywords:
School, Family, Educational bond, Childhood, Shared responsibility.Abstract
Nowadays, the relationship between family and school is experiencing a silent yet deep fracture. This disconnection, far from being a mere communicative gap, represents a structural crisis that compromises the affective, ethical, and educational development of children. This essay explores the causes and consequences of this divide, examining historical, social, and technological factors that have eroded the cohesion between the two main agents of child formation. From a critical and humanized perspective, the analysis addresses how contemporary family dynamics, school bureaucratization, and the virtualization of bonds negatively affect the construction of the educational subject. The text incorporates lived experiences observed in Colombian school contexts, along with pedagogical reflections supported by theoretical and normative frameworks. The essay concludes with a proposal to rebuild the relational fabric between school and family, aimed at strengthening the sense of community, shared responsibility, and mutual care.
Downloads
References
Bauman, Z. (2007). Vida líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Esteve, O. (2020). Educar desde la incertidumbre: ética, vínculos y comunidad. Barcelona:
Editorial Octaedro.
Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa.
México: Siglo XXI Editores.
Larrosa, J. (2018). La experiencia de la lectura: estudios sobre literatura y formación.
Barcelona: Editorial Laertes.
Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la Ley General de Educación. Congreso de la
República de Colombia.
Meirieu, P. (2015). Carta a un joven profesor. Barcelona: Editorial Octaedro.
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2016). Lineamientos para el fortalecimiento de la relación escuela, familia y comunidad. Bogotá: MEN.
Savater, F. (2010). El valor de educar. Madrid: Editorial Ariel.
Solé, I. (2016). Comprensión lectora: la enseñanza y el aprendizaje de la lectura. Barcelona:
Editorial Graó.
Tijoux, M. E. (2017). Escuela, subjetividad y exclusión. Santiago de Chile: LOM
Ediciones.
Tonucci, F. (2019). Con ojos de niño. Barcelona: Editorial Graó.
Wild, R. (2009). Libertad y límites, amor y respeto. Barcelona: Editorial Herder.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.






