IMAGINARIES OF MIGRATION IN ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Herlady Bautista Sierra
  • Edibiana Báez Gutiérrez
  • Lucy Otilia Rincón García

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4678

Keywords:

migration, imaginaries, basic primary, sociocultural

Abstract

The essay examines the relationship between education and migration, primarily focusing on the imaginings of students in elementary school about this situation. Highlighting migration, as a social and historical event, which intervenes in identity and cultural coexistence, while education has a relevant role in forming critical perspectives with a humanistic approach. Among the main challenges are the lack of knowledge about the laws or regulations to be followed to attend to this population and discrimination, increasing their vulnerability. Among the main aspects, the need for transformation in educational spaces to develop greater communication with the participation of all communities, based on respect for cultural diversity and inclusion in learning spaces, is highlighted. As UNESCO points out, the importance of intercultural education is the route for improving coexistence with dialogue activities, between a variety of sociocultural sectors. In this field, the teacher has influence to promote the values of respect and integration, additionally, the relevant way to avoid stereotypes and prejudices in the imaginations of elementary school students with respect to the issue of migration is exposed, promoting empathy and acceptance. According to the above, the essay is based on the importance of education to structure society in an inclusive way and the indispensable role of school institutions in the formation of critical and tolerant students, in accordance with the changes that cause cultural diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Herlady Bautista Sierra

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

Edibiana Báez Gutiérrez

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

Lucy Otilia Rincón García

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

References

Alcázar, L., & Balarín, M. (2021). El derecho a estudiar: Inclusión de niñas, niños y adolescentes migrantes venezolanos al sistema educativo peruano. UNICEF. https://tinyurl.com/33uvhbs6

Actis, W., Pereda, C., & de Prada, M. Á. (2007). Inmigración, género y escuela (No. 1). Ministerio de Educación. https://books.google.com.mx/books?hl=es&lr=&id=LHSdjwXbDK0C&oi=fnd&pg=PA3&dq=imaginarios+de+migraci%C3%B3n+en+la+escuela&ots=8xD6gMl6lu&sig=GsObNXReoMZkUc8X3mU1hDybRIs

Amaya, P. B., De la Rosa, Solano, A. A. & Soler, X. R. (2022). Dificultades y desafíos de integración de los estudiantes venezolanos en Colombia desde la voz de sus docentes. Foro de educación, 20(2), 159-184. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8711496

yala, L. S., Delpiano, P. I., & Velázquez, E. G. (2024). Migración: desafíos y oportunidades en América Latina. Ediciones Tecnológico de Monterrey. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=d6kxEQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT2&dq=IMAGINARIOS+DE+LA+MIGRACI%C3%93N+EN+B%C3%81SICA+PRIMARIA+educaci%C3%B3n&ots=kLlJ3bLUiS&sig=a4WOEzbKN5S8b-rMKi-WzyPPp60}

Bruner, J. (2021). Realidad mental y mundos posibles: los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Gedisa editorial. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=IfQyEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA11&dq=Realidad+mental+y+mundos+posibles.+Los+actos+de+la+imaginaci%C3%B3n+que+dan+sentido+a+la+experiencia.+&ots=m7v3Zqe08g&sig=VTjkQvn_H36TXVhU8B17MrHHyn8

Cano, M. (2008). Las condiciones educativas de los niños y niñas migrantes México-Estados Unidos. Estrategias de aprendizaje. Un estudio de caso (Master's thesis, Universidad Internacional de Andalucía). http://dspace.unia.es/handle/10334/74

Castoriadis, C. (1989). El imaginario Social y la institución. Barcelona: Tusquets . https://biblioteca.inci.gov.co/handle/inci/3121

Castoriadis, C. (2021). Sujeto y verdad en el mundo histórico social. Buenos Aires Fondo de Cultura Económica.

Castoriadis, C., & Freire, P. (2023). Acción cultural para la libertad: la institución imaginaria de la sociedad y la educación como practica de la libertad. ITINERARIOS FILOSÓFICOS DEL SIGLO XX, 305. https://www.academia.edu/download/100773510/Bianco_774_interno_16x24_512pag.pdf_copia_finale_e_definitiva.pdf#page=305

Ferrari, S., & Leonardi, E. (2021). Rutas Atlánticas: Redes narrativas entre América Latina y Europa (Vol. 1). Milano University Press. https://air.unimi.it/handle/2434/858042

Figueroa, X. P. (2009). Imaginarios sobre inmigración peruana en la prensa escrita chilena: una mirada a la instalación de la agenda de la diferencia. Revista F@ ro, 1(9). http://revistas.upla.cl/index.php/Faro/article/view/735

Henao, A. M. G., Taborda, L. M. A., Henao, O. A. P., & Correa, D. A. C. (2023). Entre la tierra prometida y el desarraigo: Migración y Educación en Colombia. Revista de ciencias sociales, 29(4), 216-229. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9235115

Ledesma, M. (2014). Análisis de la teoría de Vygotsky para la reconstrucción de la inteligencia social. Universidad Católica de Cuenca (Ecuador). https://gredos.usal.es/handle/10366/127738

Londoño, V. C., & Riaño, B. N. J. (2024). Migración e interculturalidad en la educación: un estado del arte de sus relaciones y desafíos contemporáneos. Revista Licienso UT, (7), 60-66. https://revistas.ut.edu.co/index.php/lici/article/view/3617

Marrugo, E. R. (2022). Migrantes Venezolanos en Colombia. Adaptación e Inclusión Escolar. https://repositorio.unicartagena.edu.co/server/api/core/bitstreams/7651811a-f921-4771-9ebf-6d5c310bed24/content

Mendoza, J. O. G., Estupiñán, C. M., & Castro, W. R. A. (2022). Imaginario y representaciones sociales sobre la migración y la importancia de su inclusión a la educación. Revista Boletín Redipe, 11(2), 534-552. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8229883

Narváez-Lozano, J. L., & Gómez-Bustamante, E. (2023). Imaginarios sociales sobre la población migrante de venezolanos en la escuela. Un análisis desde la bioética social. Saber, ciencia y libertad, 18(2), 150-165. https://www.redalyc.org/journal/7369/736978764007/736978764007.pdf

ONU. (2023, septiembre 8). Más de siete millones de niños refugiados no van a la escuela | Noticias ONU. https://news.un.org/es/story/2023/09/1523952

Pallarés, M. T. (2022). Análisis del nexo migración-educación-desarrollo. Estudio de caso de Senegal en el marco del Proyecto Origen (Open Arms)(2018–2021). https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/85873

Piaget, J., & Gréco, P. (1974). Aprendizagem e conhecimento: estudos de epistemologia genética. vol. francesa pela equipe da Livraria Freitas Bastos. Rio de Janeiro, Freitas Bastos.

Rivera, A. R. Á., & Pérez, C. C. (2020). El discurso oficial mexicano sobre la migración: Un análisis de las “mañaneras” de AMLO. COMUNICACIÓN. Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, 1(18), 99-118. b https://revistascientificas.us.es/index.php/Comunicacion/article/view/12473

Salas, N., Castillo, D., San Martín, C., Kong, F., Thayer, L. E., & Huepe, D. (2017). Inmigración en la escuela: caracterización del prejuicio hacia escolares migrantes en Chile. Universitas psychologica, 16, 161-175. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/73065

UNESCO, C. I. (2017). Diálogo intercultural, Competencias Interculturales: marco conceptual y operativo. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000251592

UNESCO. (2023). Paving pathways to inclusion. A global overview of refugee education data. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000387956

Yara, J. L. (2023). Estereotipos raciales en niños y niñas de grado primero de básica primaria y sus implicaciones en los procesos identitarios culturales. https://repositorio.unbosque.edu.co/server/api/core/bitstreams/e34f38c0-7a61-427e-aea8-154d9d30ff5d/content

Vygotsky, L. (2000). Capítulo 6: Interacción entre aprendizaje y desarrollo. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores, 123-140. https://www.academia.edu/download/32322209/Vygotsky_Pensamiento_y_lenguaje.pdf

Vigotsky, L. S. (2014). Pensamiento y lenguaje. Editorial Pueblo y Educación. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=CGM0EAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR5&dq=pensamiento+y+Lenguaje+vigotsky&ots=Hc94mVHH_f&sig=FVtK7Tsf5p-I-Z4std5PbG82YHg#v=onepage&q=pensamiento%20y%20Lenguaje%20vigotsky&f=false

Published

2025-11-27

How to Cite

Herlady Bautista Sierra, Edibiana Báez Gutiérrez, & Lucy Otilia Rincón García. (2025). IMAGINARIES OF MIGRATION IN ELEMENTARY SCHOOL. DIALÉCTICA, 2(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4678