IMAGINARIES OF MIGRATION IN ELEMENTARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4678Keywords:
migration, imaginaries, basic primary, socioculturalAbstract
The essay examines the relationship between education and migration, primarily focusing on the imaginings of students in elementary school about this situation. Highlighting migration, as a social and historical event, which intervenes in identity and cultural coexistence, while education has a relevant role in forming critical perspectives with a humanistic approach. Among the main challenges are the lack of knowledge about the laws or regulations to be followed to attend to this population and discrimination, increasing their vulnerability. Among the main aspects, the need for transformation in educational spaces to develop greater communication with the participation of all communities, based on respect for cultural diversity and inclusion in learning spaces, is highlighted. As UNESCO points out, the importance of intercultural education is the route for improving coexistence with dialogue activities, between a variety of sociocultural sectors. In this field, the teacher has influence to promote the values of respect and integration, additionally, the relevant way to avoid stereotypes and prejudices in the imaginations of elementary school students with respect to the issue of migration is exposed, promoting empathy and acceptance. According to the above, the essay is based on the importance of education to structure society in an inclusive way and the indispensable role of school institutions in the formation of critical and tolerant students, in accordance with the changes that cause cultural diversity.
Downloads
References
Alcázar, L., & Balarín, M. (2021). El derecho a estudiar: Inclusión de niñas, niños y adolescentes migrantes venezolanos al sistema educativo peruano. UNICEF. https://tinyurl.com/33uvhbs6
Actis, W., Pereda, C., & de Prada, M. Á. (2007). Inmigración, género y escuela (No. 1). Ministerio de Educación. https://books.google.com.mx/books?hl=es&lr=&id=LHSdjwXbDK0C&oi=fnd&pg=PA3&dq=imaginarios+de+migraci%C3%B3n+en+la+escuela&ots=8xD6gMl6lu&sig=GsObNXReoMZkUc8X3mU1hDybRIs
Amaya, P. B., De la Rosa, Solano, A. A. & Soler, X. R. (2022). Dificultades y desafíos de integración de los estudiantes venezolanos en Colombia desde la voz de sus docentes. Foro de educación, 20(2), 159-184. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8711496
yala, L. S., Delpiano, P. I., & Velázquez, E. G. (2024). Migración: desafíos y oportunidades en América Latina. Ediciones Tecnológico de Monterrey. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=d6kxEQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT2&dq=IMAGINARIOS+DE+LA+MIGRACI%C3%93N+EN+B%C3%81SICA+PRIMARIA+educaci%C3%B3n&ots=kLlJ3bLUiS&sig=a4WOEzbKN5S8b-rMKi-WzyPPp60}
Bruner, J. (2021). Realidad mental y mundos posibles: los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Gedisa editorial. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=IfQyEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA11&dq=Realidad+mental+y+mundos+posibles.+Los+actos+de+la+imaginaci%C3%B3n+que+dan+sentido+a+la+experiencia.+&ots=m7v3Zqe08g&sig=VTjkQvn_H36TXVhU8B17MrHHyn8
Cano, M. (2008). Las condiciones educativas de los niños y niñas migrantes México-Estados Unidos. Estrategias de aprendizaje. Un estudio de caso (Master's thesis, Universidad Internacional de Andalucía). http://dspace.unia.es/handle/10334/74
Castoriadis, C. (1989). El imaginario Social y la institución. Barcelona: Tusquets . https://biblioteca.inci.gov.co/handle/inci/3121
Castoriadis, C. (2021). Sujeto y verdad en el mundo histórico social. Buenos Aires Fondo de Cultura Económica.
Castoriadis, C., & Freire, P. (2023). Acción cultural para la libertad: la institución imaginaria de la sociedad y la educación como practica de la libertad. ITINERARIOS FILOSÓFICOS DEL SIGLO XX, 305. https://www.academia.edu/download/100773510/Bianco_774_interno_16x24_512pag.pdf_copia_finale_e_definitiva.pdf#page=305
Ferrari, S., & Leonardi, E. (2021). Rutas Atlánticas: Redes narrativas entre América Latina y Europa (Vol. 1). Milano University Press. https://air.unimi.it/handle/2434/858042
Figueroa, X. P. (2009). Imaginarios sobre inmigración peruana en la prensa escrita chilena: una mirada a la instalación de la agenda de la diferencia. Revista F@ ro, 1(9). http://revistas.upla.cl/index.php/Faro/article/view/735
Henao, A. M. G., Taborda, L. M. A., Henao, O. A. P., & Correa, D. A. C. (2023). Entre la tierra prometida y el desarraigo: Migración y Educación en Colombia. Revista de ciencias sociales, 29(4), 216-229. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9235115
Ledesma, M. (2014). Análisis de la teoría de Vygotsky para la reconstrucción de la inteligencia social. Universidad Católica de Cuenca (Ecuador). https://gredos.usal.es/handle/10366/127738
Londoño, V. C., & Riaño, B. N. J. (2024). Migración e interculturalidad en la educación: un estado del arte de sus relaciones y desafíos contemporáneos. Revista Licienso UT, (7), 60-66. https://revistas.ut.edu.co/index.php/lici/article/view/3617
Marrugo, E. R. (2022). Migrantes Venezolanos en Colombia. Adaptación e Inclusión Escolar. https://repositorio.unicartagena.edu.co/server/api/core/bitstreams/7651811a-f921-4771-9ebf-6d5c310bed24/content
Mendoza, J. O. G., Estupiñán, C. M., & Castro, W. R. A. (2022). Imaginario y representaciones sociales sobre la migración y la importancia de su inclusión a la educación. Revista Boletín Redipe, 11(2), 534-552. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8229883
Narváez-Lozano, J. L., & Gómez-Bustamante, E. (2023). Imaginarios sociales sobre la población migrante de venezolanos en la escuela. Un análisis desde la bioética social. Saber, ciencia y libertad, 18(2), 150-165. https://www.redalyc.org/journal/7369/736978764007/736978764007.pdf
ONU. (2023, septiembre 8). Más de siete millones de niños refugiados no van a la escuela | Noticias ONU. https://news.un.org/es/story/2023/09/1523952
Pallarés, M. T. (2022). Análisis del nexo migración-educación-desarrollo. Estudio de caso de Senegal en el marco del Proyecto Origen (Open Arms)(2018–2021). https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/85873
Piaget, J., & Gréco, P. (1974). Aprendizagem e conhecimento: estudos de epistemologia genética. vol. francesa pela equipe da Livraria Freitas Bastos. Rio de Janeiro, Freitas Bastos.
Rivera, A. R. Á., & Pérez, C. C. (2020). El discurso oficial mexicano sobre la migración: Un análisis de las “mañaneras” de AMLO. COMUNICACIÓN. Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, 1(18), 99-118. b https://revistascientificas.us.es/index.php/Comunicacion/article/view/12473
Salas, N., Castillo, D., San Martín, C., Kong, F., Thayer, L. E., & Huepe, D. (2017). Inmigración en la escuela: caracterización del prejuicio hacia escolares migrantes en Chile. Universitas psychologica, 16, 161-175. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/73065
UNESCO, C. I. (2017). Diálogo intercultural, Competencias Interculturales: marco conceptual y operativo. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000251592
UNESCO. (2023). Paving pathways to inclusion. A global overview of refugee education data. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000387956
Yara, J. L. (2023). Estereotipos raciales en niños y niñas de grado primero de básica primaria y sus implicaciones en los procesos identitarios culturales. https://repositorio.unbosque.edu.co/server/api/core/bitstreams/e34f38c0-7a61-427e-aea8-154d9d30ff5d/content
Vygotsky, L. (2000). Capítulo 6: Interacción entre aprendizaje y desarrollo. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores, 123-140. https://www.academia.edu/download/32322209/Vygotsky_Pensamiento_y_lenguaje.pdf
Vigotsky, L. S. (2014). Pensamiento y lenguaje. Editorial Pueblo y Educación. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=CGM0EAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR5&dq=pensamiento+y+Lenguaje+vigotsky&ots=Hc94mVHH_f&sig=FVtK7Tsf5p-I-Z4std5PbG82YHg#v=onepage&q=pensamiento%20y%20Lenguaje%20vigotsky&f=false
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.






