HABILIDADES SOCIALES EN LA EDUCACIÓN PREESCOLAR: UN FACTOR CLAVE PARA EL DESARROLLO INFANTIL

Authors

  • Juan Miguel Castro Camacho
  • Diana Milena Fonseca Medina
  • Ingris Maria Torres Zarante

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4680

Keywords:

Citizenship, child development, preschool education, social skills, pedagogy

Abstract

Social skills such as empathy, assertive communication, emotional self-regulation, and collaborative work are essential for comprehensive development in early childhood. This scientific and argumentative essay, with a dialectical approach, critically examines the need to systematically and transversally incorporate these competencies into preschool education programs. Based on the analysis of recent studies and the institutional support of organizations such as the Ministry of National Education (MEN), UNESCO, and the UN, it contrasts the strengths and gaps in current pedagogical practices in Latin American contexts. It argues that social skills training should not rely on isolated initiatives but be integrated as a structural axis of the curriculum, grounded in intentional, playful, and humanistic pedagogy. The proposed model emphasizes teacher training in socioemotional competencies, the design of affective and collaborative environments, and the implementation of qualitative evaluation strategies that value the ethical and emotional development of children. It concludes that strengthening these skills from early childhood not only improves school performance and coexistence but also contributes to the construction of a critical, empathetic, and socially committed citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Miguel Castro Camacho

Institución Educativa Distrital Santamaría

Diana Milena Fonseca Medina

Instituto Técnico Empresarial El Yopa

Ingris Maria Torres Zarante

Institución Educativa Distrital Santamaría

References

Álvarez-García, D., González-Castro, P., Núñez, J. C., Álvarez, L., & González-Pienda, J. A. (2020). Perfiles de habilidades sociales y su relación con el ajuste psicosocial en la adolescencia. Anales de Psicología, 36(1), 1–9. https://doi.org/10.6018/analesps.358731

Domínguez, A., García, J., & López, M. (2021). Educación emocional y competencias sociales para la ciudadanía global. Revista Iberoamericana de Educación, 85(1), 87–100. https://doi.org/10.35362/rie8514636

Corzo Orozco, Y. A. (2020). Fortalecimiento de las habilidades sociales en los niños de transición a través de una propuesta pedagógica en una institución pública de la ciudad de Bucaramanga. Universidad Autónoma de Bucaramanga. https://repository.unab.edu.co/handle/20.500.12749/12087

Fernández-Batanero, J. M., Montenegro-Rueda, M., & Martínez, S. (2022). Competencias socioemocionales en educación infantil: clave para la ciudadanía democrática. Revista Complutense de Educación, 33(1), 75–90. https://doi.org/10.5209/rced.77543

Garay-Mantilla, M., Sánchez-Celis, E., & Rodríguez-Sierra, A. (2021). El juego cooperativo como estrategia pedagógica para promover el buen manejo y la recolección de residuos sólidos. Praxis, 17(1), 55-68. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8071093

Jiménez-González, L. (2021). Colaboración entre adultos significativos para la comunicación de aprendizajes de los niños y niñas de transición. Institución Universitaria Tecnológico de Antioquia. https://dspace.tdea.edu.co/handle/tdea/1920

Julca, M., & Herrera, K. (2024). Habilidades de interacción social en niños de una institución educativa de Chiclayo, 2024. Universidad Señor de Sipán. https://repositorio.uss.edu.pe/handle/20.500.12802/13432

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2020). Lineamientos pedagógicos para la atención integral a la primera infancia. Bogotá D.C.: MEN. https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-preescolar/Lineamientos-pedagogicos-para-la-atencion-integral-a-la-primera-infancia/398537:Lineamientos-pedagogicos

Ministerio de Educación Nacional. (2021). Orientaciones pedagógicas para el fortalecimiento de habilidades socioemocionales en la educación inicial. Bogotá D.C.: MEN.

https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-401231_recurso_1.pdf

Murillo, F. J., & Duk, C. (2021). Educación para la paz: teoría y praxis en contextos escolares. Editorial Octaedro.

Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2022). La educación y el desarrollo de habilidades sociales y emocionales previenen el uso de sustancias, dice la UNODC. Oficina de las Naciones Unidas contra la Droga y el Delito. https://www.unodc.org/unodc/es/listen-first/success-stories/2022/january/education-and-social-and-emotional-skill-development-prevents-substance-use-says-uns-office-on-drugs-and-crime.html

Tuárez, J., & Tarazona, A. (2022). Metodología lúdica en la construcción de la identidad y autonomía de los niños de Educación Inicial. Revista EDUCARE-UPEL-IPB-Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(Extraordinario), 459-475. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1682

UNESCO. (2021). Replantear la educación: hacia un bien común mundial. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374708

Published

2025-11-27

How to Cite

Juan Miguel Castro Camacho, Diana Milena Fonseca Medina, & Ingris Maria Torres Zarante. (2025). HABILIDADES SOCIALES EN LA EDUCACIÓN PREESCOLAR: UN FACTOR CLAVE PARA EL DESARROLLO INFANTIL. DIALÉCTICA, 2(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4680