REALIDADES DE LA EDUCACIÓN RURAL COLOMBIANA. RETOS PARA UNA FORMACIÓN SIGNIFICATIVA
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4684Keywords:
Colombian rural education, Meaningful training, Realities, ChallengesAbstract
Education in rural areas currently appears as one of the means by which the development of individuals in these regions is promoted; however, within the realities, a series of aspects are defined, such as the difficult access to these institutions, in addition to a very low enrollment rate, which creates a complex process for the training of individuals in this environment. Therefore, this argumentative essay aims to understand the reality of rural education in Colombia, within which challenges for meaningful training are established. A methodology oriented towards the documentary analysis of different perspectives is followed, such as actions that promote the approach to elements necessary for the study of the realities presented there. For this reason, within development, aspects with which rural education is characterized today can be appreciated, which have been representative over time. Among the conclusions, it is outlined how the different realities of the rural environment become a challenge for the teachers who work within these institutions, since they must be treated assertively, in order to promote changes in the training of students, which they demand that it be significant and that it aims at their integral development.
Downloads
References
Arias, J. (2017, diciembre 1). Problemas y retos de la educación rural colombiana. Revista Educación y Ciudad. https://doi.org/10.36737/01230425.v0.n33.2017.1647
Bautista, E. (2018). Condiciones de la Educación Rural en México. Hallazgos a Partir de Una Escuela Multigrado. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, 5, 45–50. https://www.redalyc.org/journal/5717/571763394003/html/
Carrero, M. L., y González, F. (2017). La educación rural en Colombia: experiencias y perspectivas. 80 Praxis Pedagógica., 19, 79–89. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.16.19.2016.79-89
Castrejón, C. J. (2022). Educación rural en América Latina. Entre lo comunitario y popular. Revista ProPulsión. Interdisciplinaria en Ciencias Sociales y Humanidades, 4(1), 65–77. https://ojs.revpropulsion.cl/index.php/revpropulsion/article/view/75/95
De La Ossa, M. (2022). Los efectos de la crisis sanitaria del covid-19 en la educación rural de Colombia. Artículo científico. PANORAMA, vol. 16, núm. 30, 2022. Politécnico Grancolombiano, Colombia. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=343969897002
Díaz, E., y Gómez, M. (2021). Dificultades para el acceso a una educación de calidad en las zonas rurales de Colombia. En Frontiers in Neuroscience (Vol. 14, Número 1). https://acortar.link/nwHA4S
Fajardo, E., Beleño-Montagut, L., y Romero, H. (2021). Incidencia de los factores socioeconómicos en la calidad de la educación media regional en Colombia. Interciencia, 46(3)
Gutiérrez, J. (2019). La educación: un grave problema de la ruralidad colombiana. Universidad de los Andes. Tomadode: https://agronegocios.uniandes.edu.co/ 2019/04/03/la-educacion-un-grave-problemade-la-ruralidad-colombiana/
Herrera, D., y Rivera, J. (2020). La Educación rural: Un desafío para la transición a la Educación Superior. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(41), 87–105. https://doi.org/10.21703/rexe.20201941herrera6
Lozano, D. (2012). Contribuciones de la educación rural en Colombia a la construcción social de pequeños municipios y al desarrollo rural. Bogotá, Colombia. Revista de la Universidad de la Salle, 2012(57)
Parra, A. (2010). Hacia una mejor educación rural: impacto de un programa de intervención a las escuelas en Colombia. Universidad de los Andes, Centro de Estudios sobre Desarrollo Económico-- CEDE, Facultad de Economía
Soto, M y Molina, L. (2018). La Escuela Rural en Colombia como escenario de implementación de TIC. Saber, Ciencia y Libertad, 13(1), 275–289. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2086
UNESCO. (Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura). (2007). El derecho a una educación de calidad para todos en América Latina y el Caribe. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(3), 1–21. https://www.redalyc.org/pdf/551/55130502.pdf
Valero, M., y Febres, M. (2019). Educación Ambiental y Educación para la Sostenibilidad: historia, fundamentos y tendencias. Encuentros, 17(02), 24–45. https://doi.org/https://doi.org/10.15665/encuent.v17i02.661
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.






