THE VIRAL CHALLENGES OF THE NETWORKS: A SOCIAL PHENOMENON WITH AN IMPACT ON THE EDUCATIONAL CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4689Keywords:
Viral challenges, Social phenomenon, Educational contextAbstract
Viral challenges began to become popular for at least a decade and currently stand out as a social phenomenon that has a negative impact especially on adolescents who put their lives at risk, especially on young people. Based on the aspects indicated, it was considered important to develop a documentary exploration. For the theoretical construction of the topic of viral challenges, it begins with the description of the theoretical elements, which allowed the construction of the argued discourse, in which the interpretation of the meanings of authors and sources is reflected. In order to underline the relevance of sources that develop their contribution, a detailed content analysis was applied in a graphic table. Therefore, a qualitative approach is considered, as it refers to an understanding of the reality of viral challenges as a social phenomenon with an impact on the educational context, argued through a discourse of epistemological characteristics, given the essence of the scientific article.
Downloads
References
Astorga, C y Schmidt, I. (2019). Peligros de las redes sociales: Cómo educar a nuestros hijos e hijas en ciberseguridad. Revista Electrónica Educare Electronic Journal. Vol. 23. N°3.pp 1-24. Disponible: http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-3.17.
Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis.
Exploding Topics. (2024). Tendencias emergentes.
Flores, J y Ostrosky, F. (2008). Neuropsicología de lóbulos frontales, funciones ejecutivas y conducta humana. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, abril 2008, Vol.8, No 1, pp. 47-58. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3987468.pdf
Gómez, L. (2011). Un espacio para la investigación documental. Revista Vanguardia Psicológica Clínica Teórica y Práctica. Universidad Manuela Beltrán, Programa de Psicología, Bogotá D.C. Colombia
Ley 1620 de 2013. Sistema nacional de convivencia escolar y formación para el ejercicio de los derechos humanos, la educación para la sexualidad y la prevención y mitigación de la violencia escolar. Congreso de Colombia.
Marcuse, H. (1964). El hombre unidimensional. Editorial Irrecuperables
Peyró, B. (2015). Reseña del libro Conectados por redes sociales: Introducción al análisis de redes sociales y casos prácticos, por Fresco, y Paunero (Eds.). REDES- Revista hispana para el análisis de redes sociales, 26(2), 236-241. Disponible en: https://doi.org/10.5565/rev/redes.548
Vivas, M. (2003). La educación emocional: conceptos fundamentales. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, vol. 4, núm. 2, diciembre, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Caracas, Venezuela. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/410/41040202.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.






