THE VIRAL CHALLENGES OF THE NETWORKS: A SOCIAL PHENOMENON WITH AN IMPACT ON THE EDUCATIONAL CONTEXT

Authors

  • Sofia Salamanca Meaury
  • Mileydi Gallo

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4689

Keywords:

Viral challenges, Social phenomenon, Educational context

Abstract

Viral challenges began to become popular for at least a decade and currently stand out as a social phenomenon that has a negative impact especially on adolescents who put their lives at risk, especially on young people. Based on the aspects indicated, it was considered important to develop a documentary exploration. For the theoretical construction of the topic of viral challenges, it begins with the description of the theoretical elements, which allowed the construction of the argued discourse, in which the interpretation of the meanings of authors and sources is reflected. In order to underline the relevance of sources that develop their contribution, a detailed content analysis was applied in a graphic table. Therefore, a qualitative approach is considered, as it refers to an understanding of the reality of viral challenges as a social phenomenon with an impact on the educational context, argued through a discourse of epistemological characteristics, given the essence of the scientific article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sofia Salamanca Meaury

Institución Educativa

CORSAJE, en la Ciudad de Cúcuta,

Colombia.

Mileydi Gallo

Institución Educativa

CORSAJE, en la Ciudad de Cúcuta,

Colombia.

References

Astorga, C y Schmidt, I. (2019). Peligros de las redes sociales: Cómo educar a nuestros hijos e hijas en ciberseguridad. Revista Electrónica Educare Electronic Journal. Vol. 23. N°3.pp 1-24. Disponible: http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-3.17.

Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis.

Exploding Topics. (2024). Tendencias emergentes.

Flores, J y Ostrosky, F. (2008). Neuropsicología de lóbulos frontales, funciones ejecutivas y conducta humana. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, abril 2008, Vol.8, No 1, pp. 47-58. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3987468.pdf

Gómez, L. (2011). Un espacio para la investigación documental. Revista Vanguardia Psicológica Clínica Teórica y Práctica. Universidad Manuela Beltrán, Programa de Psicología, Bogotá D.C. Colombia

Ley 1620 de 2013. Sistema nacional de convivencia escolar y formación para el ejercicio de los derechos humanos, la educación para la sexualidad y la prevención y mitigación de la violencia escolar. Congreso de Colombia.

Marcuse, H. (1964). El hombre unidimensional. Editorial Irrecuperables

Peyró, B. (2015). Reseña del libro Conectados por redes sociales: Introducción al análisis de redes sociales y casos prácticos, por Fresco, y Paunero (Eds.). REDES- Revista hispana para el análisis de redes sociales, 26(2), 236-241. Disponible en: https://doi.org/10.5565/rev/redes.548

Vivas, M. (2003). La educación emocional: conceptos fundamentales. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, vol. 4, núm. 2, diciembre, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Caracas, Venezuela. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/410/41040202.pdf

Published

2025-11-27

How to Cite

Sofia Salamanca Meaury, & Mileydi Gallo. (2025). THE VIRAL CHALLENGES OF THE NETWORKS: A SOCIAL PHENOMENON WITH AN IMPACT ON THE EDUCATIONAL CONTEXT. DIALÉCTICA, 2(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4689

Issue

Section

Revisión Bibliográfica

Most read articles by the same author(s)