ENSEÑANZA DE LA ESCRITURA EN LOS ESCENARIOS ESCOLARES RURALES
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4691Keywords:
teaching, rural school settings, writingAbstract
School spaces are defined according to the context where they are located. In relation to this, it is important to mention the rural setting, as one of the spaces where education is developed. They are complex, because in these areas there is a lack of a series of benefits that the urban has, such as the internet, technological equipment, among others. Within this education, different elements, knowledge and content are taught that seek to promote quality training in children and young people in rural areas. Therefore, this article proposes: Understanding the process of teaching writing. In rural school settings, for this purpose, a review is carried out from a qualitative perspective, for which the presence of documentary research stands out, in which different sources of information that define the object of study were selected. Among the results, the limitation of the writing teaching process is evident, because there is a lack of innovative resources, in addition, the culture of the inhabitants of rural areas is one of rejection of formal education, due to its deep roots. to work, which is why a reality that is not very favorable to the training reality is represented. In conclusion, it was established that the teaching of writing must be dynamic, focused on the manifestations of the rural scenario, in order to respond objectively to school training.
Downloads
References
Carlino, P. (2013). Escribir a través del currículum: Tres modelos para hacerlo en la universidad. Revista Lectura y Vida. Revista Latinoamericana de Lectura. Año 25 N°. 1, 16-27
Ferreiro, E. (2009). Teoría y práctica. Argentina: Siglo XXI editores
Gvirtz, J y Palamidessi, L (2008). El ABC de la Carrera Docente. México. Editorial Trillas.
Llanos, F. (2023). ¿Cómo enseñar a los niños a leer y escribir en escuelas rurales? Crear y recrear contextos letrados (I). Documento en Línea. Disponible en: https://institutoeducaccion.org/como-ensenar-a-los-ninos-a-leer-y-escribir-en-escuelas-rurales-crear-y-recrear-contextos-letrados-i/
Mostacero, R. (2017). Modelos para enseñar y aprender a escribir: bosquejo histórico. Revista Lenguaje, N°. 45 (2), 247-274.
Piaget, J. (1986). Aprendizaje Significativo. España. Amorrortu.
Rivera, J. (2021). La escuela en el medio rural existe. Análisis y comprensión de los aspectos organizativos y didácticos de un caso. Repositorio de Objetos de Docencia e Investigación de la Universidad de Cádiz.
Rubio, P. (2021). Ruralidad, territorio y escuela. En P. Abós, R. Boix, L. Domingo, J. Lorenzo y P. Rubio (Coords.), El reto de la escuela rural. Hacer visible lo invisible (pp. 79-108). Editorial Graó.
Vigotsky, L. (1996). Teorías de Aprendizaje. España. Editorial GRAO.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.






