THE TEACHING OF MATHEMATICS FROM PHYSICAL EDUCATION, FOCUSED ON THE SOCIO-EMOTIONAL DEVELOPMENT OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Lida Consuelo Poveda Burgos
  • César Augusto Lozano Parga

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4692

Keywords:

Mathematics teaching, Physical Education, socio-emotional development.

Abstract

Socio-emotional development plays a primary role that suggests being valued in the formative practice of Mathematics, interdisciplinary work with Physical Education in Basic Primary schooling encompasses challenges that involve the design of multifaceted strategies and the execution of activities as resources to foster meaningful learning, promote cognitive and socio-emotional development; as well as to promote interest in the comprehensive learning of Mathematics. This article is based on a documentary review that aims to analyze the teaching of Mathematics from Physical Education, focused on the socio-emotional development of elementary school students. The research is a qualitative methodology study, of an exploratory descriptive nature that involves a process of systematization, synthesis and analysis of information. In total 132 scientific articles were processed. The results show that interdisciplinary work between the areas of Mathematics and Physical Education are a valuable resource for stimulating learning and reinforcing the socio-emotional development of students through pedagogical strategies that involve the attitude and resourcefulness of teachers in their initiative pedagogical. In conclusion, PE is not only a subject for motor development, but it is also an opportunity to promote stimulation strategies for learning mathematics and socio-emotional well-being.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lida Consuelo Poveda Burgos

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

César Augusto Lozano Parga

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

References

Acosta, M., D., Velandia S., D. y Martínez Á., F. (2022). Dos enfoques de la motivación del aprendizaje. Revista Cubana de educación Superior, 41(1), 1–16. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=sso&db= fap&AN=156431577&lang=es&site=eds-live&scope=site

Agirre, B. E. Zuazagoitia, R. y Cardeña, C. S. (2021). Las Matemáticas de la mano de la Educación Física en Educación Primaria. Mathematics hand in hand with Physical Education in Elementary School. El Guiniguada. (30), 176–192. https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/1320

Álvarez, B., E. (2024). Usos y abusos de la memoria histórica en Colombia: Una revisión documental. EMPIRIA: Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 60, 15–39. https://doi.org/10.5944/empiria.60.2024.39280

Álvarez, V. D., López, P. J., Bermúdez, V. N., Beltrán, G. S., Santana, E., Begolli, K., y Bustamante, A. S. (2023). Evidence-based designs for physically active and playful math learning. Theory Into Practice, 62(2), 166–180. https://doi.org/10.1080/00405841.2023.2202131

Aranda, M. M., Martínez, C. M. y Camacho, V. A. (2024). Análisis documental, un proceso de apropiación del conocimiento. Revista Digital Universitaria. 25(6). http://doi.org/10.22201/ceide.16076079e.2024.25.6.1

Arias, O. M., y Lafuente, F. J. C. (2022). Análisis del trabajo de contenidos matemáticos desde el área de Educación Física en Educación Primaria. Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 45, 224–232. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.92365

Armenta, H., G., Blanco, P., H. y Castillo, C. A. (2023). Regreso a clases, el impacto psicológico ante el confinamiento por COVID 19, la importancia de la salud mental en el proceso de aprendizaje. Boletín Científico de la Escuela Superior Atotonilco de Tula. 10(19), 10-13. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/ index.php/atotonilco/issue/archive.

Arroyo, B. F., Coello, S. S. y Ortiz, A. W. (2024). Estrategia para el aprendizaje de las matemáticas mediante la gamificación, con estudiantes de educación básica. Sinergia Académica, 7, 50–65.

Buitrago, B. R. y Sáenz, S., N. (2021). Autoimagen, Autoconcepto y Autoestima, Perspectivas Emocionales para el Contexto Escolar. Educación Y Ciencia, (25). https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/ view/12759.

Cedeño, V. J. y Piedra, H. M. (2024). Physical activity for the development of math skills in elementary school students. Innovaciones Educativas, 26(40), 77–88. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/innovaciones/article/view/4734

Cerda, G., Pérez, C., Paz, E., Casas, J. y Del Rey R. (2019). Convivencia escolar y su relación con el rendimiento académico en el alumnado en educación Primaria. Revista de Psicodidáctica. 26(1), 46-52. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.05.001

Cunil, M. V., Fuentes A., González, F., F., Monserrat, M. M., Pizá, M. B., y Quilez, M. A. (2022). Viaje didáctico por el cuerpo y la mente: Experiencia desde la abstracción científico-matemática a la educación física. Dykinson. https://www.digitaliapublishing.com/a/128964

Evans, S. y Willis, C. (2023). Mathematical Strategies in Health and Physical Education in the Junior Secondary Years. Approach Incorporating STEM and Fitness. Australian Mathematics Education Journal, 5(4), 25–29.

Fernández. R. J. y Saiz, G. P. (2023). Educación Física con Significado (EFcS). Un planteamiento de futuro para todo el alumnado. Revista Española de Educación Física y Deportes-REEFD. 437(4). https://www.Reefd.es/ index.php/reefd/article/view/1129/929

Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books.

Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. Barcelona: Kairos.

Hannon, J. C., y Ratliffe, T. (2004). Cooperative learning in physical education. Strategies, 17(5), 29–32. https://doi.org/10.1080/08924562.2004.11000362

Joshi D. Adhikari, K. Khanal, B. Khadka, J. y Belbase, S. (2022) Behavioral, cognitive, emotional and social engagement in mathematics learning during COVID-19 pandemic. PLoS ONE. 17(11). https://journals.plos.org/plosone/ article?id=10.1371/journal.pone.0278052

Kolb, D. (1984). Experiential learning: experiences as the source of learning and development. Prentice Hall.

Lee, Y.-J. (2022). Promoting social and emotional learning competencies in science, technology, engineering, and mathematics project-based mathematics classrooms. School Science and Mathematics, 122(8), 429–434. https://doi.org/10.1111/ssm.12557

Liptak, J., y Scholtzova, I. (2021). Preparing Junior School Aged Pupils for a Circle Definition: Teaching Mathematics within Physical Education Class. European Journal of Contemporary Education, 10(2), 395–408.

Lorente, S., N., Díaz, Á., y Alcaraz, M. V. (2023). Effect of the type of motor interaction required by the game on emotional behaviour in Physical Education classes. Cultura, Ciencia y Deporte, 18(56), 29–33. https://doi.org/10.12800/ccd.v18i56.1959

Malinowski, P. R., Kern, B. D., Gallagher, M. A., y Ellington, A. (2021). Authentic Integration of Physical Education and Mathematics: The Geometry Racket. Strategies, 34(6), 18–26. https://doi.org/10.1080/08924562.2021.1977752

Mammarella, I. C., Caviola, S., Rossi, S., Patron, E., y Palomba, D. (2023). Multidimensional components of (state) mathematics anxiety: Behavioral, cognitive, emotional, and psychophysiological consequences. Annals of the New York Academy of Sciences, 1523(1), 91–103. https://doi.org/10.1111/nyas.14982

Martínez, V., S. (2023). Desarrollo de competencias socioemocionales en adolescentes con discapacidad intelectual leve, una alternativa educativa desde la educación física. Lúdica Pedagógica, 1(38), 1–18. https://doi.org/10.17227/ludica.num38-20614

Mehmood, S., Zeenat, y Ali, A. (2024). The Role of Mathematics Teachers’ Emotional Intelligent in the Classroom Management Practice. International Journal of Social Science Archives (IJSSA), 7(3), 1227–1230. https://www.ijssa.com/index.php/ijssa/article/view/547

Mijoo K. y Seungyeon, P. (2024). Theory Into Practice: Better Together: Promoting Cooperative Learning in Physical Education. Strategies: A Journal for Physical and Sport Educators, 37(2), 38–40.

Navarro, N., Trigueros, R., González, B. J. y Caggiano, V. (2024). A Psychometric Evaluation of the Achievement Emotion Questionnaire - Short Version in the Context of Italian Physical Education. Perceptual and Motor Skills, 131(5), 1984–2007. https://doi.org/10.1177/00315125241274820

Pajares, R., Rico, L. y Sanz, A. (2004). Aproximación a un modelo de evaluación: el proyecto PISA 2000. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Madrid: España.

Pérez, C. J., Chicaiza, G. J. y Ortiz, A. W. (2024). Estrategia lúdica para la motivación del aprendizaje de las matemáticas en los estudiantes de sexto de EGB de la escuela de educación básica Republica de Italia. Sinergia Académica, 7, 440–471.

Pin, C. L., Asanza, C. J., Figueroa, M. L. y Morán, P. N. (2024). Análisis de la participación de estudiantes en entornos virtuales de aprendizaje en la Universidad Estatal del Sur de Manabí. Revista Científica De Innovación Educativa Y Sociedad Actual "ALCON", 4(2), 55–70. https://doi.org/10.62305/alcon.v4i2.101

Rodríguez, M., B., y Donet, F. B. (2020). Jugando con las matemáticas. Cómo contribuir a la Alfabetización Matemática en Primaria desde la Educación Física. Journal of Sport Psychology / Revista de Psicología Del Deporte, 29, 89–97.

Rojo, R., V., Villarroel V., J. D., y Madariaga O., J. M. (2018). El dominio afectivo en el aprendizaje de las matemáticas según el género de los estudiantes. Revista Latinoamericana De Investigación En Matemática Educativa, 21(2). https://relime.org/index.php/relime/article/view/14

Romero, D. y Gamboa, G., M. (2024). Incorporación del desarrollo socioemocional en la enseñanza de matemáticas para la Educación Media Superior. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 15(1), 449–477.

Seligman, M. (2003). Authentic happiness: using the new positive psychology to realize your potential for deep fulfillment. Nicholas Brealey Publishing.

Sierralta, P. S. y Gordillo, G. W. (2024). Modelos de enseñanza virtual y su impacto en la educación secundaria: caso de estudio para el área de Matemática. Revista Cubana de Educación Superior, 43(3), 152–167.

Tapia, M. K., Corea, J. S., y Ortiz, A. W. (2024). Estrategias didácticas basadas en juegos para mejorar la resolución de problemas en matemáticas de la educación general básica. Sinergia Académica, 7, 206–220.

Troncoso, A., J. (2022). ¿De vuelta a la normalidad? Análisis psicológico de la vuelta a clases en tiempos de postpandemia Covid 19. Cuadernos de neuropsicología. 16(1), 94-99. https://www.cnps.cl/index.php/cnps/article/ view/495/566.

Vásquez, G. P. Magallanes, C. J. y Rodríguez, H. M. (2022). La enseñanza de las matemáticas desde entornos virtuales: retos y perspectivas en tiempos de pandemia. Revista de Investigación, 46(107), 82–106. https://doi.org/10.56219/revistasdeinvestigacin.v46i107.113

Wu, H., Ruan, H., Eungpinichpong, W. y Zhou, W. (2024). The effects of physical exercise on fitness and emotion in Chinese preschoolers. BMC Public Health, 24(1), 2407. https://doi.org/10.1186/s12889-024-19895-8

Zheng, L. y Rubie, D. C. (2024). Socioemotional classroom environments mediating teacher expectation effects: A multilevel structural equation modeling approach. Contemporary Educational Psychology. 79. 102313.

Published

2025-11-27

How to Cite

Lida Consuelo Poveda Burgos, & César Augusto Lozano Parga. (2025). THE TEACHING OF MATHEMATICS FROM PHYSICAL EDUCATION, FOCUSED ON THE SOCIO-EMOTIONAL DEVELOPMENT OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS. DIALÉCTICA, 2(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4692

Issue

Section

Revisión Bibliográfica