DISCONTINUOUS TEXTS AND NATURAL SCIENCES NEW WAYS OF TEACHING IN BASIC SECONDARY EDUCATION IN COLOMBIA
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4701Keywords:
Discontinuous texts,, reading, pedagogical strategies, natural science teachingAbstract
Education faces new scenarios every day, some marked by technological advances and others by the desire to achieve new knowledge that will undoubtedly have a high impact on the teaching and learning processes; thus, by deepening on the lack of interest in learning natural sciences, this research was directed to analyze unusual strategies used in the teaching of the area. Therefore, an action plan was designed to implement the reading of discontinuous texts to facilitate learning in Natural Sciences for the sixth grade of the Presbítero Álvaro Suárez Educational Institution. The study was action research with a qualitative approach, in which a group of 30 students participated. The methodology used was framed in the sociocritical paradigm through action research, in search of changing a reality and that is why the following research report arises; In fact, the results of the SABER TESTS in the areas of science and language in the last two years were used, starting from an analysis as the central axis of the problem to recognize weaknesses, strengths and opportunities for improvement. Thus, it included the interdisciplinary nature of humanities and sciences, demonstrating that science can be worked on in a practical and experimental way through the development of reading skills with ICFES-type workshops. Therefore, it was concluded that it is pertinent to rethink new ways of teaching with the intention of guaranteeing the academic level of the students and thus betting on new ways of teaching.
Downloads
References
Ander-Egg, E. (s.f.) Taller como Sistema de Enseñanza-Aprendizaje. Recuperado de https://uacmtalleresliterarios.files.wordpress.com/2011/02/el-taller-como-sistema-de-ensec3b1anza-aprendizaje.pdf
Casas Sánchez, M., Martínez Rivera, T.,Tamayo Duque y Villa Acevedo, G. (2018). Los textos discontinuos: una posibilidad didáctica para favorecer la interpretación. Ciencias Sociales y Educación, 7(14), 85-107. https://doi.org/10.22395/csye.v7n14a5
Flotts et al. (2016). Aportes para la Enseñanza de la Lectura. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002448/244874s.pdf
Hernández, S. R., Fernández, C. C. y Baptista, L. P. (2010). Metodología de la Investigación: Quinta Edición. Recuperado de http://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf
https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf
Hurtado Valenzuela, A. M., Sedamano Ballestero, M. A., & Saavedra Jaramillo, M. J. (2024). Estrategias metacognitivas y comprensión lectora de textos discontinuos en estudiantes universitarios. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades 5 (6), 1178 – 1189. https://doi.org/10.56712/latam.v5i6.3072
Infante, C. G. (2007). Enseñar y Aprender: un Proceso Fundamentalmente Dialógico de Transformación. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, vol. 3. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1341/134112600003.pdf
Koshy et al. (2010) What is Action Research? Recuperado de http://www.sagepub.com/upm-data/36584_01_Koshy_et_al_Ch_01.pdf
Latorre, Antonio. (2005). La Investigación-acción: Conocer y cambiar la practica educativa. Recuperado de https://www.uv.mx/rmipe/files/2016/08/La-investigacion-accion-Conocer-y-cambiar-la-practica-educativa.pdf
Martínez, R. L. (2007). La Observación y el Diario de Campo en la Definición de un Tema de Investigación. Recuperado de https://escuelanormalsuperiorsanroque.files.wordpress.com/2015/01/9-la-observacin-y-el-diario-de-campo-en-la-definicin-de-un-tema-de-investigacin.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (MEN, 2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Recuperado de
Monsalve, F. A. y Pérez, R. E. (2012). El Diario Pedagógico como Herramienta para la Investigación. Recuperado de file:///C:/Users/Cpe.Cpe-PC/Downloads/Dialnet-ElDiarioPedagogicoComoHerramientaParaLaInvestigaci-5163235%20(1).pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.






