EDUCATION, CULTURE AND MIGRATION. A VISION FROM THE IDEA OF INCLUSION
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3681Keywords:
Education, culture, migration, inclusionAbstract
The relationship between education, culture and inclusion is fundamental to building more just and equitable societies. From the perspective of inclusion, it is recognized that each individual has intrinsic value and that their diversity enriches the social fabric. Given this, this article was framed by analyzing the relationship between education, culture and inclusion. For this reason, inclusive education not only seeks to integrate all students into the educational system, but also adapt pedagogical practices and learning environments to meet the needs of each person. This vision implies a profound change in how we understand education and its role in promoting an inclusive culture. Education is a powerful vehicle for social transformation. Through it, stereotypes and prejudices that perpetuate exclusion can be challenged. By implementing inclusive approaches, you foster an environment where all students can learn from each other, developing essential social and emotional skills. This process not only benefits those who are traditionally marginalized, but also enriches the educational experience of all participants by promoting a greater understanding of reality.
Downloads
References
Arnaiz, P. y de Haro, R. (2014). Ciudadanía e interculturalidad: claves para la educación del siglo XXI. Educatio Siglo XXI, 22, 19-27
Escarbajal, A. (2017). Educadores, trabajadores sociales e interculturalidad. Madrid: Dykinson.
García, A. (2009). Diálogo intercultural. Una introducción. En A. García (Ed.), El diálogo intercultural (pp. 17-25). Murcia: Editum.
Jiménez, I. (2010). La visión de la escuela inclusiva en la sociedad. Jaén: Íttakus.
López Aznaga, R. (2011). Bases conceptuales de la educación inclusiva. Avances en Supervisión Educativa, 14 (versión electrónica).
Maalouf, A. (2005). Identidades asesinas. Madrid: Alianza Editorial.
Martínez Domínguez, B. (2011). Luces y sombras de las medidas de atención a la diversidad en el camino de la inclusión educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 70, (25.1), 165-184.
Meirieu, P. (2019) En la escuela hoy. Barcelona: Octaedro.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LÍNEA IMAGINARIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.