AXIOLOGICAL TRAINING IN THE UNDERSTANDING OF THE USE OF TECHNOLOGY FOR THE DEVELOPMENT OF VALUES
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3689Keywords:
Axiological training, use of technology, valuesAbstract
Axiological training in the context of the use of technology refers to education in values that is carried out through digital tools and technological platforms. In an increasingly interconnected world, ICTs offer a unique space to promote and develop values such as responsibility, respect, empathy and solidarity. For this reason, this article is framed in the objective of analyzing the processes of axiological formation in the understanding of the use of technology for the development of values. In this sense, an interpretive and qualitative methodology will be used from the essay-type text modality. As a finding, it was possible to specify that, through interactive activities, young people can explore these values in an environment that reflects the diversity and complexity of today's society. Technology not only acts as a means to access information about values, but also allows its practice in real situations, thus facilitating a deeper and more meaningful understanding.
Downloads
References
Batista, T. y Rodríguez, C. (2017). La formación de valores mediante el método del paradigma: una actividad interactiva. Rev. Cub. Educ. Sup. 2017; 22(2).
Bebeau, M., Rest, J. y Yamoor, C. (1985). Measuring dental students’ ethical sensitivity. Journal of Dental Education, 49(4), 225-235. DOI: https://doi.org/10.1002/j.0022-0337.1985.49.4.tb01874.x
Charlton y Danforth (2007). ¿Qué es lo virtual? Barcelona: Paidós.
Cuesta, U. y Gaspar, S. (2013). Análisis motivacional del uso del smartphone entre jóvenes: una investigación cualitativa. Historia y Comunicación Social, 18, 435-447. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44252
De la Cruz, G. y Pavón, F. (2020). Evaluación de materiales curriculares [citado el 2 oct. 2020]. Disponible en: http://tecnologiaedu.us.es/edutec/paginas/161.htm
Farell, G. (2017). Formación de valores mediante las tecnologías de la información y las comunicaciones. RCIM [online]. 2017, vol.4, n.2.
Fernández, F. (2011). Impactos de las NTIC en el proceso Docente Educativo [conferencia]. La Habana.
González, E. (2020). La guerra oculta de la información. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales; 1987.
Polo, M. (2016). Tendencias curriculares. Ponencia presentada en la VI Reunión Nacional de Currículo. Barquisimeto
Przybylski A., Murayama, K., DeHaan, C. y Gladwell, V. (2013). Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in Human Behavior, 29(4), 1841-1848. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2013.02.014 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.02.014
Rhodes, R. (1986). The making of the atomic bomb. Nueva York: Simon & Schuster.
Sánchez, R. (2018) Las nuevas tecnologías de la información: un análisis político. Revista Cuba Socialista. 2018;(4).
Tejada, F. (2019). Perfil Docente y Modelo de Formación. Fondo Iberoamericano sobre Educación en Valores. Montevideo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LÍNEA IMAGINARIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.