REFLECTIONS ON THE EVALUATION OF EDUCATIONAL QUALITY

Authors

  • Ciriam López

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3694

Keywords:

Quality of education, evaluation, standardized tests, educational process, quality improvement, quality evaluation

Abstract

Talking about quality of education is complex, taking into account the imaginary ideal that exists in the various social sectors, and the real deficiencies found, and talking about quality evaluation is even more complex, if the responsibility it has is analyzed; The concept of quality is complicated, and of course the measurement or evaluation, even more so. For this reason, Egido (2005) affirms that the term quality of education is a philosophical concept, since it depends on the philosophy of each institution.
The challenge of evaluation is to improve the quality of education; this can be achieved to the extent that they meet the expectations of the ideal of concepts, regarding what education should be and do, reflected in the perspectives of individuals. and the society that defines it, varying between groups and individuals, particularly in Latin America and the Caribbean, taking into account cultural diversity, social inequalities, inequality and lack of opportunities.
Finally, this article presents some brief reflections on the subjectivity of the concept of educational quality. It also attempts to highlight some of the possible risks that these evaluations entail, as well as the contributions they can make for education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ciriam López

Institución Educativa
General Santander, Norte de Santander

References

¿Que son las pruebas educativas PERCCE, SERCE y TERCE?. (2015). Compartir palabra maestra. Recuperado en: http://compartirpalabramaestra.org/videos/que-son-las-pruebas-educativas-perce-serce-y-terce (06/02/2017).

Álvarez Tostado, Carlos, Platiquemos de la Calidad de la Educación, México, Universidad de Sinaloa, 1991. Arredondo, Martiniano, “El Concepto de Calidad de la Educación Superior”, en Perfiles Educativos, México, UNAM/CISE, n. 19,1983.

Arismendi, R. (1993). SITUACION ACTUAL DE LA UNIVERSIDAD MEXICANA. ANUIES. México. Recuperado en http://publicaciones.anuies.mx/acervo/ revsup/res085/txt2.htm.

Calidad educativa. Capitulo II. Recuperado en: http://catarina.udlap.mx/u_dl_a/tales/ documentos/mce/fuentes_g_mm/capitulo2.pdf (06/02/2017).

Calidad educativa. Recuperado en: http://ocw.usal.es/ciencias-sociales-1/investigacion-evaluativa-en-educacion/contenidos/Calidad.pdf (06/02/2017).

Castañeda, E. (2010). El reto es considerar el sistema de calidad educativa. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. Bogotá Colombia. Recuperado en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-242097.html.

Cedillo, K. Narváez, M. Moreno, A. Ortega G. Padrón, M. Rocha, K. Sánchez, J. (2011). Historia de la evaluación edcucativa.wmv. archivo de video. Recuperado en https://www.youtube.com/watch?v=QsLbNqDJWNg&t=18s (06/06/2017).

CEPAL. (2004). Los objetivos de desarrollo del milenio en América Latina y el Caribe retos, acciones y compromisos. Banco Interamericano de Desarrollo. Recuperado en: http://www.cepal.org/mdg/docs/iadbpublicdoc.pdf

Edwards, V. (1991). El concepto de calidad de la educación. Publicado por la Oficina Regional de Educación de la Unesco para América Latina y el Caribe (OREALC). Santiago de Chile. Recuperado en http://unesdoc.unesco.org/images/0008/000884/088452SB.pdf. (07/06/2017).

Egido, I (2005). Reflexiones en torno a la evaluación de la calidad educativa. Universidad Autónoma de Madrid.

Egido, I. (2005). Reflexiones en torno a la evaluación de la calidad educativa. Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado en: file:///C:/Users/EQUIPO/Downloads/Dialnet-ReflexionesEnTornoALaEvaluacionDeLaCalidadEducativ-1407961.pdf (01/02/2017).

Hernández, L. (2013). Línea de tiempo de la evaluación. Archivo de video. Recuperado en https://www.youtube.com/watch?v=iJxGB8bdlw4&t=144s (06/06/2017).

Hernández, L. (2013). Línea de tiempo de la evaluación. Archivo de video. Recuperado en https://www.youtube.com/watch?v=iJxGB8bdlw4&t=144s (06/06/2017).

Malpartida, R. (2016). Análisis crítico. Patología general de la evaluación educativa. Lima Perú. Recuperado en: https://www.slideshare.net/malpa003/actividad-311.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2006). Referentes y evaluación de calidad educativa. Consultado en: http://www.mineducacion.gov.co/ cvn/1665/articles-246512_archivo_pdf_MauricioMartinez.pdf. (06/06/2017). Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2005). Herramientas de Formación para el Desarrollo Curricular. Recuperado en: http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/COPs/ Pages_documents/Resource_Packs/TTCD/sitemap/resources/1_1_3_P_SPA.pdf (04/02/2017). Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). Eficacia escolar y factores asociados en América Latina y el Caribe. Laboratorio latinoamericano de evaluación de la calidad de la educación (2008). Santiago de Chile. Recuperado en: http://unesdoc.unesco.org/images/ 0016/001631/163174s.pdf (06/02/2017).

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. 2013. Evaluación de la calidad. Consultado en: http://www.unesco.org/new/es/santiago/education/education-assessment-llece. (06/06/2017).

Pérez Juste, R. (2000). La evaluación de programas educativos: conceptos básicos, planteamientos generales y problemática. Revista de Investigación Educativa.

Reflexiones en torno a la evaluación de la calidad educativa. Recuperado en: http://ietricentenario.edu.co/calidad/wp-content/uploads/2016/04/Reflexiones-en-torno-a-la-evaluaci%C3%B3n-de-la-calidad-educativa.pdf (06/06/2017).

Resipatron, V. (1991). El concepto de calidad de la educación. Santiago de Chile: UNESCO. Recuperado en: http://unesdoc.unesco.org/images/ 0008/000884/088452SB.pdf (05/02/2017).

Romay, M. Alternativas metodológicas para evaluar la calidad de programas en educación superior. Universidad Iberoamericana. México. Consultado en http://publicaciones.anuies.mx/acervo/revsup/res091/txt5.htm.

Segovia, I. (2010). El reto es consolidar el sistema de calidad educativa. Ministerio de educación nacional. Altablero No. 56, ABRIL - MAYO 2010. Recuperado en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-242097.html (06/02/2017).

Tiana, A. (1993). Evaluación de centros y evaluación del sistema educativo.

Velázquez, J. (2008). Ensayo evaluación educativa. Recuperado en: https://es.scribd.com/doc/3075395/ensayo-evaluacion-educativa (06/02/2017).

Villada, D. (2008). La evaluación de los aprendizajes. Manizales, Colombia. Consultado en http://www.slideshare.net/DiegoVillada/evaluacion-de-los-aprendizajes. (02/05/2017).

Zilberstein J. (2000). Aprendizaje, enseñanza y desarrollo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; p. 10. Recuperado en http://www.galeon.com/aprenderaaprender/ general/Zilberstein1.htm (07/05/2017). Zurita, R. (1987). El problema de la calidad de la educación: aproximación a un concepto. Serie borradores. No. 1. Universidad de la Frontera, PREDE, OEA; Chile.

Published

2025-04-23

How to Cite

Ciriam López. (2025). REFLECTIONS ON THE EVALUATION OF EDUCATIONAL QUALITY. LÍNEA IMAGINARIA, 1(20). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3694