CARACTERIZACIÓN DE LA PRACTICA DOCENTE EN COMPETENCIAS CIUDADANAS DESDE LA PEDAGOGÍA Y LA DIDACTICA EN LA EDUCACIÓN BÁSICA
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3706Keywords:
Teaching practice, citizenship competencies,, pedagogy, didactics and teaching processAbstract
Education in recent years has faced relevant changes and transformations, some of marked importance marked by information and communication technologies and others arising from a variety of vicissitudes that have affected the teaching and learning process; in this sense, it is worth stopping to reflect on the present general objective: to characterize the teaching practice in citizenship competencies from the pedagogy and didactics in basic education applied in the Educational Institution Minuto de Dios Policarpa Salavarrieta, San José de Cúcuta - Norte de Santander - Colombia. The methodology was approached through the qualitative approach; supported by the historical-hermeneutic paradigm through the ethnographic method. As a result, knowledge in the teaching practice becomes the transversal axis that permeates the teaching of citizenship competencies and leads to reflect that the teaching practice allows strengthening student performance and also knowledge, from what is the citizenship competencies. It is necessary to indicate that the work was carried out through observation and in-depth interviews, which allows a significant approach to the object of study. This leads to the generation of actions and good practices used in the teaching of citizenship competencies, as a result of the research conducted in a master's thesis.
Downloads
References
Casasola Rivera, Wilmer. (2020) El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Revista Comunicación. Año 41, volumen 29, número 1, enero-junio, 2020. Instituto Tecnológico de Costa Rica. ISSN: 0379-3974 / e-ISSN1659-3820. DOI: https://doi.org/10.18845/rc.v29i1-2020.5258
Cotán, A. (2020). El método etnográfico como construcción de conocimiento: un análisis descriptivo sobre su uso y conceptualización en ciencias sociales. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1 (1), 83-103 DOI: http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7241 Díaz Méndez, R. E., Gallardo Córdova, K. E. y Velarde Camaqui, D. (2023). Formación do-cente en competencias ciudadanas globales: una revisión sistemática de literatura. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (60), e1469. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2023)0060-007 DOI: https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2023)0060-007
Mendoza, C., (2004) La pedagogía como ciencia: notas para un debate, Investigación y Postgrado, 19(2), 229-240 (2004)
Ministerio de Educación Nacional (2004). Estándares Básicos de Competencias Ciudadanas (pp. 148-184). MEN.
Monterrosa, Nelly (2020). Competencias ciudadanas: ejes presentes en el sector estudiantil colombiano. Telos: revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 22 (2), Venezuela. (Pp.376-386). DOI: www.doi.org/10.36390/telos222.09 DOI: https://doi.org/10.36390/telos222.09
Núñez Rueda, SN, Zambrano Mantilla, AM, Palacio García, LA, & Maldonado Serrano, JF (2020). Juegos de negociación: estrategia para formación de competencias ciudadanas en universitarios. Educación y Educadores, 23 (2), 291-308. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.2.7 DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.2.7
Paba Medina, Maira Camila; Acosta Medina, Julieth Katherin; Torres Barreto, Martha Liliana, (2020) Priorización De Competencias Ciudadanas En Un Contexto Gamificado Panorama, vol. 14, núm. 27, 2020 Politécnico Grancolombiano, Colombia Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=343964051004 DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v14i27.1522 https://journal.poligran.edu.co/ index.php/panorama/about/submissions#copyrightNotice https://journal.poligran. edu.co/index.php/panorama/about/submissions#copyrightNotic DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v14i27.1522
Quecedo, R., & Castaño, C. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, (14), 5-39.
Sánchez, B. y Ferrando, M. (2021). Lo que la pandemia no se llevó: práctica pedagógica en virtualidad. Preguntas sobre posibilidades y limitaciones del aprendizaje en confinamiento. Paulo Freire, Revista de Pedagogía Crítica, 19(25), 21-37. Recuperado de http://revistas.academia.cl/index.php/pfr/ article/view/2020/2147 DOI: https://doi.org/10.25074/pfr.v0i25.2020
Sosa, Edgar; Vargas Huertas, William; Andrés Fernández, Diego (2022) La Práctica Docente Mediada Por Las Tic Durante La Pandemia Panorama, vol. 16, núm. 30, 2022 Politécnico Grancolombiano, Colombia Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=343969897018 Politécnico Grancolombiano Tobón, S. (2007). El enfoque complejo de las competencias y el diseño curricular por ciclos propedéuticos. Acción Pedagógica, 16, 14-28. DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v16i30.3305
Torres, Mónica; Yépez, Danilo; Lara, Adriana (2020) La Reflexión De La Práctica Docente Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, núm. 10, 2020 Universidad Nacional de Chimborazo Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=571763429006 DOI: 10.37135/chk.002.10.06 DOI: https://doi.org/10.37135/chk.002.10.06
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LÍNEA IMAGINARIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.