GLOBAL COMPETENCES AS AN EDUCATIONAL CHALLENGE: THE ROLE OF TEACHERS IN THE FACE OF PISA DEMANDS

Authors

  • Lyda Marcela Benavides Tamayo
  • Lihyna Plazas Arismendy
  • Yudy Alejandra Silva Manrique

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4161

Keywords:

Global competencies, PISA assessments, critical thinking, globalization

Abstract

Current educational systems face the challenge of preparing students for a rapidly changing and globalized world. Technological and informational advancements demand learners capable of engaging with this dynamic landscape, with teachers being the first called upon to understand it. This essay reflects on the global competencies assessed by the PISA standardized tests and their critical role in classroom integration.

First, the paper provides a conceptual framework for global competencies and their significance in student development. It then presents an argumentative analysis highlighting the teacher’s pivotal role in implementing these competencies, examining both the strengths and challenges of this endeavor. Finally, it concludes by emphasizing the urgency of fostering these skills within the educational Colombian system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lyda Marcela Benavides Tamayo

Estudiante de Doctorado en Educación.
Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

Lihyna Plazas Arismendy

Estudiante de Doctorado en Educación.
Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

Yudy Alejandra Silva Manrique

Estudiante de Doctorado en Educación.
Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

References

Corresponsables, F. (9 de enero de 2024). La educación rural: una brecha abierta con varios retos. Obtenido de corresponsables.com: https://www.corresponsables.com/col/actualidad/ods-4-educacion-de-calidad/la-educacion-rural-una-brecha-abierta-con-varios-retos/#:~:text=Seg%C3%BAn%20el%20Dane%2C%20la%20totalidad,los%20niveles%20educativos%20registraron%20decrecimiento.

Deardorff, D. (2009). Intercultural competece model . Obtenido de Education.uw.edu: https://www.education.uw.edu/cirge/wp-content/uploads/2012/11/Darla-INTERCULTURAL-COMPETENCE-MODELS-deardorff-09.pdf

Dellepiane, P. (2022). Reseña del libro Formar docentes para un mundo mejor. Un estudio comparativode seis programas de formaciónpara educar en el siglo XXI. Obtenido de Revista Iberoamericana de Educación: http://rieoei.org DOI: https://doi.org/10.35362/rie9015333

Freire. (1970). La pedagogía de oprimido . Obtenido de wordpress.com: https://fhcv.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/01/freire-pedagogia-del-oprimido.pdf

Goleman, D. (2011). La inteligencia Emocional . Obtenido de iuymca.edu.ar: https://iuymca.edu.ar/wp-content/uploads/2022/01/La-Inteligencia-Emocional-Daniel-Goleman-1.pdf

Gurría, A. (2019). Trabajo de a OCDE sobre educación y competencias . Obtenido de cna.gov.co: https://www.cna.gov.co/1779/articles-401134_documento.pdf

Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Obtenido de UNESCO: https://www.uv.mx/dgdaie/files/2012/11/CPP-DC-Morin-Los-siete-saberes-necesarios.pdf

OCDE. (2018). Preparing Our Youth for an Inclusive and Sustainable World: The OECD PISA Global Competence Framework. Obtenido de https://www.oecd.org/en/about/directorates/directorate-for-education-and-skills.html

ONU. (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Obtenido de https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/

ONU. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Obtenido de https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/

Reimers, F. (2020). Formar Docentes para un mundo mejor. Un estudio comparado de seis programas de formación docente para educar para el siglo XXI. Obtenido de repositorio.ucjc.edu: https://repositorio.ucjc.edu/bitstream/handle/20.500.12020/902/Formar%20Docentes%20para%20un%20mundo%20mejor%20Reimers.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Saenz, e. a. (2022). Construcción conceptual de la competencia global en educación. Obtenido de Teoría de la educación. Revista interuniversitaria: https://revistas.usal.es/tres/index.php/1130-3743/article/view/teri.25394/26611

UNESCO. (2015). Educación para la cuidadanía mundial: temas y objetivos de aprendizaje. Obtenido de unesdoc.unesco.org: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233876

UNESCO. (2022). ¿Qué es el marco de Comepetencia Global? Obtenido de https://gaml.uis.unesco.org/wp-content/uploads/sites/2/2022/06/Global-Proficiency-Framework-Overview_SP.pdf

Published

2025-08-12

How to Cite

Lyda Marcela Benavides Tamayo, Lihyna Plazas Arismendy, & Yudy Alejandra Silva Manrique. (2025). GLOBAL COMPETENCES AS AN EDUCATIONAL CHALLENGE: THE ROLE OF TEACHERS IN THE FACE OF PISA DEMANDS. LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4161