COMPARISON OF PERFORMANCE IN THE SABER 11 TESTS BETWEEN THE CAMACHO ANGARITA EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN THE RURAL AREA AND SOLEDAD MEDINA IN THE URBAN AREA IN CHAPARRAL, TOLIMA, COLOMBIA.

Authors

  • Leandro Copete
  • Luis Ever Diaz Alba

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4500

Keywords:

Academic performance, Saber 11 tests, educational factors, comparative analysis

Abstract

This study conducted a comparative analysis of academic performance in the Saber 11 tests between the Camacho Angarita Rural Educational Institution and Soledad Medina Educational Institution of the urban sector, located in the municipality of Chaparral, Tolima, Colombia. The main objective was to determine whether there were significant differences in the academic results of both institutions and to understand the contextual factors that explain such differences. A quantitative approach was used, which allowed the analysis of secondary data from the Saber 11 during the years 2022-2023. Descriptive and analytical statistical techniques, including analysis of variance (ANOVA) and multiple regression, were used to evaluate academic performance and its determinants. The results showed that, compared to Camacho Angarita, the Soledad Medina Educational Institution had a better performance on average, especially in the subjects of mathematics and language. Factors such as the socioeconomic level of the students, the educational infrastructure, the training of teachers and the availability of pedagogical materials were considered relevant determinants. In contrast, the rural institution faced conditions such as a lack of infrastructure and educational resources and the fact that students were from different social strata. Finally, this study shows that the location of the institutions, as well as other contextual and educational factors, influences the differences in academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leandro Copete

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

Luis Ever Diaz Alba

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

 

References

Ballesteros-Alfonso, A. L., & Gómez-Velasco, N. Y. (2022). Desigualdad de resultados pruebas Saber-11 antes y durante la pandemia covid-19 (2014-2021). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 20(3), 1-23. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.3.5189 DOI: https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.3.5189

CARMONA ROMAÑA, A. B., SÁNCHEZ MURILLO, L., SEVERICH MENDEZ, M., & GARCÍA VERA, H. F. (2024). ASPECTOS QUE INFLUYEN EN EL RESULTADO DE LA PRUEBA SABER 11 EN LOSESTUDIANTES. INSTITUCIÓN UNIVERSITARIA POLITÉCNICO GRANCOLOMBIANO. Obtenido de https://alejandria.poligran.edu.co/bitstream/handle/10823/7348/ASPECTOS%20QUE%20INFLUYEN%20EN%20EL%20RESULTADO%20DE%20LA%20PRUEBA%20SABER%2011%20EN%20LOS%20ESTUDIANTES.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Laboratorio de economía de la educación (LEE) - Pontificia Universidad Javeriana. (2023). Características y retos de la educación rural en Colombia. Pontificia Universidad Javeriana. Obtenido de https://www.javeriana.edu.co/recursosdb/5581483/8102914/Informe-79-Educacio%CC%81n-rural-en-Colombia-%28F%29oct.pdf

Meisel Roca, A., & Granger Serrano, Á. (2023). Desigualdades regionales en la calidad de la educación en Colombia. Editorial Universidad del Norte. Obtenido de https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=vzPCEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=desigualdades+en+las+pruebas+saber+11&ots=7E7Kk8-av8&sig=CGoVU7RE1iCBBsypx-2z6Gi_dgI#v=onepage&q=desigualdades%20en%20las%20pruebas%20saber%2011&f=false

Mendoza-Lozano, F.-A., Pico-Bonilla, C.-M., & Arias Velandia, N. (2023). Entorno socioeconómico y resiliencia académica en la educación superior colombiana. Universia, 15(43), 123-140. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e .2024.43.1781 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2024.43.1781

Murillo Ramírez, J. K. (2024). Análisis de la política pública de recursos educativos en Colombia, en los años 2022 y 2023, para medir el impacto obtenido en la calidad educativa a partir de los resultados de las pruebas saber 11. Universidad Nacional Abierta y a Distancia - UNAD. Obtenido de https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/62803/jkmurillor.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Nasamuez Quintero, C. A. (2024). Desafíos para la educación rural en Colombia en el uso de las tecnologías de la información y la comunicación en época de pandemia y aislamiento social. Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa, 4(1), 227-247. https://doi.org/10.51660/ripie.v4i1.143 DOI: https://doi.org/10.51660/ripie.v4i1.143

Ortega Bravo, E. E., & Solano León, E. d. (2023). Inequidad en la educación rural en Colombia: revisión de literatura. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 7257-7274. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4961 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4961

Sáenz Castro, D. P., & Toro Velez, S. (2023). cciones de mejora para la formación en educación media según el análisis de resultados en Saber 11. Praxis & Saber, 14(39), 1-19. https://doi.org/10.19053/22160159.v14.n39.2023.14617 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v14.n39.2023.14617

Sua Tarazona, M. E. (2023). Calidad de la Educación Rural en Colombia: desigualdades sociales, función social educativa y currículo rural. Confluencia De Saberes. Revista De Educación Y Psicología,(7), 31-54. Obtenido de https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/confluenciadesaberes/article/view/4603/61611

Velasco Quintero, S. J., & Castro Garzón, V. O. (2023). La Deserción en la Educación Rural en Colombia. Un Problema Multidimensional. Una Revisión Documental 2007 - 2020. UNIVERSIDAD PEDAGÓGICA NACIONAL. Obtenido de http://repository.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/18627/La%20Deserci%c3%b3n%20en%20la%20Educaci%c3%b3n%20Rural%20en%20Colombia.%20Un%20Problema%20Multidimensional.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2025-11-05

How to Cite

Leandro Copete, & Luis Ever Diaz Alba. (2025). COMPARISON OF PERFORMANCE IN THE SABER 11 TESTS BETWEEN THE CAMACHO ANGARITA EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN THE RURAL AREA AND SOLEDAD MEDINA IN THE URBAN AREA IN CHAPARRAL, TOLIMA, COLOMBIA. LÍNEA IMAGINARIA, 2(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4500

Issue

Section

Reporte de Investigación