READING COMPREHENSION AND CITIZENSHIP BUILDING: PEDAGOGICAL CHALLENGES IN RURAL CONTEXTS

Authors

  • Lilibeth León Pallares

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4513

Keywords:

Reading instruction, citizenship, basic secondary education, rural education

Abstract

Reading comprehension in basic secondary education plays an essential role in developing critical, participatory, and ethically committed citizens. This review article analyzes the formative potential of reading as a tool to strengthen citizenship building in rural contexts, where schools play a decisive role in transforming individuals through civic competencies. Through the analysis of research published between 2019 and 2024 in scientific databases such as Redalyc and Scopus, the article examines educational policies and pedagogical approaches that promote reading skills with a focus on citizenship. It highlights how reading can foster the development of civic values, respect for diversity, and human dignity, fostering in students an active awareness of the challenges facing their environment. Finally, it proposes integrating teaching strategies that link reading with democratic participation and community engagement, with a view to consolidating responsible and supportive citizenship in rural classrooms.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lilibeth León Pallares

Institución Educativa

Aguas Claras del Municipio de Ocaña

Norte de Santander

Colombia

References

Abadía, L. L. (2024). Lo recordaba la más vieja del lugar: Un proyecto de fomento de la lectura, la recuperación de la memoria oral y la transmisión cultural intergeneracional. Creativity and Educational Innovation Review, (8), 291-304. https://turia.uv.es/index.php/creativity/article/view/30004 DOI: https://doi.org/10.7203/CREATIVITY.8.30004

Acevedo et al. (2017). Lectura de contexto y abordaje psicosocial desde los enfoques narrativos Dosquebradas. Bogotá, Colombia: Repositorio Universidad Nacional Abierta y a Distancia. P, 1-110. http://espacio-digital.upel.edu.ve/index.php/TGM/article/view/537

Acevedo, J. F., & Gómez, G. D. (2021). Literatura e inclusión: influencias de la formación lectora y literaria en la educación inclusiva en la ciudad de Medellín, Colombia. Revista Interamericana de Bibliotecología, 44(2). http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0120-09762021000200004&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.17533/udea.rib.v44n2e335710

Aguilar, N., Salazar, F., & Forero, P. (2023). La construcción de ciudadanía mundial en bibliotecas rurales. Una sistematización de dos experiencias en Colombia. Información, cultura y sociedad, (48), 25-27. https://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1851-17402023000100025&script=sci_arttext

Arango, V., Giraldo, C. D., & Feijoó, J. D. (2024). Análisis del papel de los libros álbum en el desarrollo de las habilidades de lenguaje de los niños de la educación básica primaria: Analysis of the Role of Picture Books in the Development of Language Skills in Elementary School Children. Papeles, 16(31). https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1796 DOI: https://doi.org/10.54104/papeles.v16n31.1796

Beltrán, R. (2018). La práctica pedagógica como herramienta para historiar la pedagogía en Colombia. Pedagogía y saberes, (49), 27-40. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-24942018000200027 DOI: https://doi.org/10.17227/pys.num49-8168

Brito, Y. (2020). La lectura crítica como método para el desarrollo de competencias en la comprensión de textos. Revista EDUCARE-UPEL-IPB-Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(3), 243-264. https://www.revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/ educare/article/view/1358 DOI: https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1358

Bustos, B., & Román, Á. (2024). Prácticas ciudadanas en territorios rurales: efectos de 40 años de neoliberalización económica. Revista De Geografía Norte Grande, (87). https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-34022024000100115& script=sci_arttext&tlng=en DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-34022024000100115

Calle, G., & Aguilera, Y. (2022). La escritura creativa desde un periódico escolar digital en la escuela rural. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (40), 1. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-053X2022000200070&script =sci_arttext DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.n40.2023.14205

Camayo, E. V., Minaya, R. A., & Ruiz, M. F. (2022). Formación ciudadana democrática intercultural de niñas en contextos rurales peruanos. Revista Brasileira de Educação, 27, e270061. https://www.scielo.br/j/rbedu/a/v6wtjB6h5JQdR KWtXDjdhrr/?lang=es DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782022270061

Cañizares, M. (2021). Las competencias ciudadanas para la paz, propuestas por el Men, en la práctica pedagógica de los docentes del rurales de Otaré, Ocaña (Doctoral dissertation, Universidad Francisco de Paula Santander). https://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/8333

Carlino, P. (2021). Lecturas y escrituras académicas: ¿Enseñanza propedéutica o en contexto? In I Seminario Internacional Interuniversitario de lectura y escritura en la Universidad: La escritura académica. Red Internacional de Universidades Lectoras, Univ. de Extremadura, Univ. de Jaén y Univ. de León. https://www.aacademica.org/paula.carlino/275

Corrales, N. S., Bello, Á. H., & Gómez, C. L. (2019). Las escuelas del río: una lectura del Plan Especial de Educación Rural. Revista de la Universidad de la Salle, 1(79), 111-130. https://revistauls.lasalle.edu.co/article/view/2003 DOI: https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.6

De Baron, A., & Smith, G. (2016). La lectura crítica en Educación Básica Secundaria y Media: la voz de los docentes. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (28), 207-232. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-053X2016000200011 DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.4916

De La Hoz, S. M. (2021). Prácticas pedagógicas interdisciplinares para el desarrollo de las competencias ciudadanas en el centro educativo la retirada de Ponedera-Atlántico. Repositorio Universidad Sergio Arboleda. http://repository.usergioarboleda.edu.co/handle/11232/1874

Duran, Y., y Gómez, S. (2019). Desarrollo de la lectura crítica según la teoría de Isabel Solé en los estudiantes de sexto grado de la Institución Educativa Manuel J del Castillo de Ciénaga Magdalena. Revista Docentes 2.0, 7(2), 53-59. https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/11 DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v7i2.11

Echavarría, J., & Villegas, P. A. (2024). El aprendizaje colaborativo para el fomento de la escritura creativa en la educación básica primaria. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/40382

Herrera, E. L., Girón, J. C., & González, J. A. D. (2022). Memorias de lectura: estrategia pedagógica para el fomento de los procesos lectoescriturales a través del texto literario en UNIMINUTO, Colombia. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 19(38), 147-161. https://cuaderno.wh201.pucmm.edu.do/index.php/cuadernode pedagogia/article/view/470 DOI: https://doi.org/10.29197/cpu.v19i38.470

Hoyos, A., & Verhelst, K. (2019). La innovación social como herramienta para la transformación social de comunidades rurales. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (57), 87-99. https://www.redalyc.org/journal/1942/ 194260035007/194260035007.pdf DOI: https://doi.org/10.35575/rvucn.n57a7

Huisa, E. (2023). Construcción de ciudadanía. El rol democratizador de las bibliotecas del Perú. Encontros Bibli, 28(spe), e92971. https://www.scielo.br/j/eb/a/pRWjqbwgpC7hKyMNg4Pz5Hy/Gómez, S. (2021). El uso de narrativas hipermedia en la enseñanza de competencias ciudadanas en el modelo de educación flexible: caminar en secundaria. Repositorio UDEA. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/21838

Lugo, M. T., & Ithurburu, V. (2019). Políticas digitales en América Latina. Tecnologías para fortalecer la educación de calidad. Revista Iberoamericana de educación, 79(1), 11-31. https://rieoei.org/rie/article/view/3398 DOI: https://doi.org/10.35362/rie7913398

Pinzón, J. D., & Escobar, M. F. (2019). Educar para la sostenibilidad como fomento de una cultura del desarrollo humano sostenible en el contexto rural. Investigación y Formación Pedagógica Revista del CIEGC, (10), 148-166. http://historico.upel.edu.ve:81/revistas/index.php/revinvformpedag/article/view/7822

Ribés, A. S., Borri, C., & De Angelis, C. (2022). Prácticas inclusivas en el contexto escolar: una mirada sobre tres experiencias internacionales. Revista iberoamericana de educación, 89(1), 17-37. https://rieoei.org/RIE/article/view/4993 DOI: https://doi.org/10.35362/rie8914993

Soler, J. E., & López, O. H. (2021). Educomunicación y radio escolar en los campos boyacenses. Una perspectiva desde la hermenéutica de Gadamer. Revista historia de la educación latinoamericana, 23(37), 207-231. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S012272382021000200207&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.11663

Vélez, M. (2024). Estrategias pedagógicas para el fortalecimiento de las competencias ciudadanas y la práctica de una sana convivencia en los estudiantes de grado sexto de la IE Cristóbal Colón, en el municipio de Dagua-Valle del Cauca. Repositorio UNAD. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/67490

Published

2025-11-05

How to Cite

Lilibeth León Pallares. (2025). READING COMPREHENSION AND CITIZENSHIP BUILDING: PEDAGOGICAL CHALLENGES IN RURAL CONTEXTS. LÍNEA IMAGINARIA, 2(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4513

Issue

Section

Articulos de Revisión Bibliográfica