THE ROOT OF VIOLENCE IN SOCIETY, A LEGACY THAT TRANSCENDS TO SCHOOL

Authors

  • Alejandro Vargas Peña
  • Carlos Javier Rivas Camacho

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4517

Keywords:

Educational quality, school coexistence, life skills, educational policies, school violence

Abstract

This essay examines the roots of violence in Colombian society and its effects on educational institutions, analyzing the various manifestations of school violence in relation to the country's history and development. The main purpose of this study is to analyze how the culture of violence in Colombia, marked by hatred, resentment, and intolerance, has permeated schools, affecting student coexistence and academic performance. To investigate this issue, a comprehensive review of existing literature on educational strategies and policies implemented internationally to mitigate school violence was undertaken; additionally, the main forms of violence present in Colombian schools were identified. The results reveal that normalized violence in Colombian society is reproduced in schools, negatively impacting the school environment and learning. In this regard, a holistic and contextualized approach, applicable in Latin America, is proposed, integrating the development of socio-emotional, civic, and social skills that are established as fundamental pillars to build harmonious school environments, aiming to improve the quality of education in Colombia by promoting a culture of peace and respect..

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandro Vargas Peña

Escuela Normal Superior de Pitalito

Colombia

Carlos Javier Rivas Camacho

I.E José Miguel Montalvo

Colombia

References

(DANE), D. A. (2024). DANE. Obtenido de https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/pobreza-y-condiciones-de-vida/pobreza-monetaria

Álvarez, M. B. (2000). Evaluación de programas de educación emocional. Revista de investigación educativa, 18(2), 587-599. . Obtenido de https://revistas.um.es/rie/article/view/121241

Angel, D. (2023). Consultorsalud. Obtenido de Salud mental en Colombia: Supersalud entrega cifras de atención: https://consultorsalud.com/salud-mental-supersalud-49-mil-quejas-atencion/

Camargo Abello, M. (1997). Violencia escolar y violencia social. Revista Colombiana De Educación, (34). doi:https://doi.org/10.17227/01203916.5407 DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.5407

Caro, F. E. ( 2020). La calidad educativa, un análisis desde la violencia en Colombia. Revista espacios, 41(18), 1-11. Obtenido de https://ww.revistaespacios.com/a20v41n18/a20v41n18p27.pdf

Colombia, A. C. (1991). Constitución política de Colombia (Corte Constitucional ed.). Bogotá. Obtenido de https://www.corteconstitucional.gov.co/inicio/Constitucion%20politica%20de%20Colombia%20-%202015.pdf

Galtung, J. (2016). La violencia: cultural, estructural y directa. Cuadernos de estrategia. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5832797

Giraldo Durán, A. &. (2018). Violencia y paz en Colombia: una mirada desde la reproducción del capital en América Latina. Obtenido de https://www.scielo.org.mx/pdf/interdi/v6n15/2448-5705 DOI: https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2018.15.63841

González, A. &. (2023). Relación de la violencia en el rendimiento académico de estudiantes de educación primaria y secundaria: un estudio de revisión sistemática. . Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento . Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9244552 DOI: https://doi.org/10.32348/1852.4206.v15.n3.36813

González, M. E. (2021). Aproximación teórica para entender la violencia desde un enfoque crítico. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales. doi: www.doi.org/10.36390/telos232.07

Helg, A. (2001). La educación en Colombia, 1918-1957: una historia social, económica y política. (U. P. Nacional., Ed.) Obtenido de https://acortar.link/lnmtHoHElg

Heredia, B. D. (2022). Bullying y violencia escolar, dos conceptos diferenciados de un mismo fenómeno: la violencia. UARICHA Revista de PSicología, 20. Obtenido de http://www.revistauaricha.umich.mx/index.php/urp/article/view/641

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. (s.f.). Madrid, España. Obtenido de https://www.boe.es/buscar/pdf/2006/BOE-A-2006-7899-consolidado.pdf

LOMLOE, U. &. (2020). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Obtenido de https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3

Mena Alejandro, M. C. (2022). PROGRAMAS PARA LA PREVENCIÓN DE LA VIOLENCIA ESCOLAR:UNA REVISIÓN SISTEMÁTICA Y METANÁLISIS. Revista de psicología y educación. Obtenido de https://journals.ucjc.edu/EDU/article/view/4380/3177

Morales-Ramírez, M. E.-C. (2017). El impacto del bullying en el desarrollo integral y aprendizaje desde la perspectiva de los niños y niñas en edad preescolar y escolar. Revista Electrónica Educare. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/1941/194154512001/html/ DOI: https://doi.org/10.15359/ree.21-3.2

Rusteholz, G. &. (2022). El impacto del acoso escolar en el rendimiento académico en España. Fundación Alternativas. Obtenido de https://www.infocoponline.es/pdf/acoso-escolar-y-rendimiento.pdf

Santos Guerra, M. Á. (2021). La magia del triángulo: convivencia, conflicto e inclusión. Un estudio de caso a través de un programa de intervención. Contextos Educativos. doi: http://doi.org/10.18172/con.5041 DOI: https://doi.org/10.18172/con.5041

Vidal, J. M. (2021). La violencia como fenómeno social: dimensiones filosóficas para su evaluación. Revista de filosofía. doi:: https://doi.org/10.5281/zenodo.5644261

Published

2025-11-05

How to Cite

Alejandro Vargas Peña, & Carlos Javier Rivas Camacho. (2025). THE ROOT OF VIOLENCE IN SOCIETY, A LEGACY THAT TRANSCENDS TO SCHOOL. LÍNEA IMAGINARIA, 2(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4517