EDUCATION THAT FEELS: CRITICAL ANALYSIS OF EMOTIONAL MANAGEMENT AS A FORMATIVE PILLAR IN COLOMBIAN SECONDARY SCHOOL CLASSROOMS
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4537Keywords:
Emotional education, adolescents, teacher trainin, neuroeducation, pedagogical strategiesAbstract
This essay analyzes emotional education in Colombian secondary school classrooms, based on theories of emotional intelligence and neuroeducation. The work examines how Colombia's sociocultural context, marked by inequalities and consequences of armed conflict, creates a particular scenario for adolescents' emotional development. It reviews regulatory evolution from the General Education Law to the recent Law 2383 of 2024, highlighting progress and pending challenges. The research emphasizes the fundamental role of teachers as emotional managers in the classroom, identifying tensions between institutional demands and student needs. It demonstrates that effective emotional management transcends isolated activities to constitute a transversal approach requiring adequate structural conditions and specialized teacher training. The analysis reveals significant gaps between urban and rural institutions regarding socioemotional development opportunities. Concrete pedagogical strategies are proposed based on scientific evidence and contextualized experiences, aimed at creating emotionally healthy educational environments where recognition and regulation of emotions are integrated into the curriculum. The work concludes that developing emotionally intelligent citizens is not a luxury but an urgent necessity to build a Colombian society capable of peacefully resolving conflicts, which requires moving beyond discourse to implement practices that effectively recognize emotions as central elements of the formative process.
Downloads
References
Berrocal, P. y Extremera, N. (2005). La Inteligencia Emocional y la educación de las emociones desde el Modelo de Mayer y Salovey. Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado, 19(3), 63-93. https://www.redalyc.org/pdf/274/27411927005.pdf
Bisquerra, R. (2015). Psicopedagogía de las emociones (2.ª ed.). EDITORIAL SÍNTESIS, S. A. Vallehermoso, 34. 28015 Madrid. https://sonria.com/wp content/uploads/2020/03/Psicopedagogia-emociones-Bisquerra.pdf
Bisquerra, R., & Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XX1, 10, 61- Las competencias emocionales Educación XX1, núm. 10, 2007, págs. 61-82, Universidad Nacional de Educación a Distancia España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2490555 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297
Ceniceros, S. Y., Vázquez, M. A., & Fernández, J. (2017). La inteligencia emocional y el aprendizaje significativo. Revista Electrónica sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 4(8), 1-15. https://cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/147/270
Congreso de Colombia. (2024, 19 de julio). Ley 2383. Por medio de la cual se promueve la educación socioemocional de los niños, niñas y adolescentes en las instituciones educativas de preescolar, primaria, básica y media en Colombia. Diario oficial año CLX no. 52.822, Bogotá D.C. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/INEC/IGUB/ley-2383-de-2024.pdf
Educrea. (2019). Convivencia escolar, 14 estrategias para estimular la inteligencia emocional en el aula. Página web. https://educrea.cl/nosotros/somos-fundacion-educrea/
Herrera, L. y Buitrago, R. (2019). Emociones en la educación en Colombia, algunas reflexiones. Praxis & Saber. 10 (24). Emociones en la educación en Colombia, algunas reflexiones. DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n24.2019.10035
-0159-prasa-10-24-9.pdf
Hopkins, B. (2011). Prácticas restaurativas en el aula. Transforming Conflict The National Centre for Restorative Approaches in Youth Settings Mortimer Hill, Mortimer, Berkshire, RG7 3PW T 01189331520 E info@transformingconflict.org W www.transformingconflict.org https://www.bing.com/search?q=Hopkins%2C+B.+%282011%29.+Pr%C3%A1cticas+restaurativas+en+el+aula.+Gra%C3%B3.&form=ANNTH1&refig=37ab732b0c9748f0890838de0aefca69&pc=W099
Justo, C. F., Mañas, I. M., & Martínez, E. J. (2011). Reducción de los niveles de estrés, ansiedad y depresión en docentes de educación especial a través de un programa de mindfulness. Revista de Educación Inclusiva, 9(3), 98-117. https://www.researchgate.net/publication/262784806_Reduccion_de_los_Niveles_de_Estres_Docente_y_los_Dias_de_Baja_Laboral_por_Enfermedad_en_Profesores_de_Educacion_Secundaria_Obligatoria_a_traves_de_un_Programa_de_Entrenamiento_en_Mindfulness
Manota, M. y Melendro, M. (2016). Clima De Aula Y Buenas Prácticas Docentes Con Adolescentes Vulnerables: Más Allá De Los Contenidos Académicos. Contextos Educativos, 19, pp. 55-74 . https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/2756/2666 DOI: https://doi.org/10.18172/con.2756
Ministerio de Educación Nacional (2004). Estándares básicos de competencias ciudadanas. MEN. https://www.mineducacion.gov.co/portal/men/Publicaciones/Guias/75768:Guia-No-6-Estandares-Basicos-de-Competencias-Ciudadanas
Ministerio de Educación Nacional (2013). Guía No. 49: Guías pedagógicas para la convivencia escolar. MEN. https://www.mineducacion.gov.co/portal/men/Publicaciones/Guias/339480:Guia-No-49-Guias-pedagogicas-para-la-convivencia-escolar
Mora, F. (2013). Neuroeducación: Solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid: Alianza Editorial, D.L. 2013. ISBN 978-84-206-7533-6. https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/506/500
Nobile, M. (2017). Sobre la “educación emocional”: subjetividad y psicologización en la modernidad tardía. Digithum, (20), 22–33. Universitat Oberta de Catalunya y Universidad de Antioquia. https://www.researchgate.net/publication/319276249_Sobre_la_Educacion_Emocional_subjetividad_y_psicologizacion_en_la_modernidad_tardia DOI: https://doi.org/10.7238/d.v0i20.3089
Robledo, P. y García, J. (2008). El Contexto Familiar Y Su Papel En El Desarrollo Socio-Emocional De Los Niños: Revisión De Estudios Empíricos. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4 (1), pp. 75-82. redalyc.org/revista.oa?id=3498
Torrens, D. B. (2019). Neurociencia para educadores: Todo lo que los educadores siempre han querido saber sobre el cerebro de sus alumnos y nunca nadie se ha atrevido a explicárselo de manera comprensible y útil. Ediciones Octaedro. https://www.perlego.com/es/book/1865314/neurociencia-para-educadores-todo-lo-que-los-educadores-siempre-han-querido-saber-sobre-el-cerebro-de-sus-alumnos-y-nunca-nadie-se-ha-atrevido-a-explicrselo-de-manera-comprensible-y-til-pdf
República de Colombia. (1994). Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la Ley General de Educación. Diario Oficial No. 41.214, 8 de febrero de 1994. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.








