EDUCATION THAT FEELS: CRITICAL ANALYSIS OF EMOTIONAL MANAGEMENT AS A FORMATIVE PILLAR IN COLOMBIAN SECONDARY SCHOOL CLASSROOMS

Authors

  • Jose Ernesto Nausan Nontoa
  • Johanna Andrea Gómez

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4537

Keywords:

Emotional education, adolescents, teacher trainin, neuroeducation, pedagogical strategies

Abstract

This essay analyzes emotional education in Colombian secondary school classrooms, based on theories of emotional intelligence and neuroeducation. The work examines how Colombia's sociocultural context, marked by inequalities and consequences of armed conflict, creates a particular scenario for adolescents' emotional development. It reviews regulatory evolution from the General Education Law to the recent Law 2383 of 2024, highlighting progress and pending challenges. The research emphasizes the fundamental role of teachers as emotional managers in the classroom, identifying tensions between institutional demands and student needs. It demonstrates that effective emotional management transcends isolated activities to constitute a transversal approach requiring adequate structural conditions and specialized teacher training. The analysis reveals significant gaps between urban and rural institutions regarding socioemotional development opportunities. Concrete pedagogical strategies are proposed based on scientific evidence and contextualized experiences, aimed at creating emotionally healthy educational environments where recognition and regulation of emotions are integrated into the curriculum. The work concludes that developing emotionally intelligent citizens is not a luxury but an urgent necessity to build a Colombian society capable of peacefully resolving conflicts, which requires moving beyond discourse to implement practices that effectively recognize emotions as central elements of the formative process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jose Ernesto Nausan Nontoa

Universidad Pedagógica Experimental  Libertador de Venezuela

Johanna Andrea Gómez

Universidad Pedagógica Experimental  Libertador de Venezuela

References

Berrocal, P. y Extremera, N. (2005). La Inteligencia Emocional y la educación de las emociones desde el Modelo de Mayer y Salovey. Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado, 19(3), 63-93. https://www.redalyc.org/pdf/274/27411927005.pdf

Bisquerra, R. (2015). Psicopedagogía de las emociones (2.ª ed.). EDITORIAL SÍNTESIS, S. A. Vallehermoso, 34. 28015 Madrid. https://sonria.com/wp content/uploads/2020/03/Psicopedagogia-emociones-Bisquerra.pdf

Bisquerra, R., & Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XX1, 10, 61- Las competencias emocionales Educación XX1, núm. 10, 2007, págs. 61-82, Universidad Nacional de Educación a Distancia España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2490555 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297

Ceniceros, S. Y., Vázquez, M. A., & Fernández, J. (2017). La inteligencia emocional y el aprendizaje significativo. Revista Electrónica sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 4(8), 1-15. https://cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/147/270

Congreso de Colombia. (2024, 19 de julio). Ley 2383. Por medio de la cual se promueve la educación socioemocional de los niños, niñas y adolescentes en las instituciones educativas de preescolar, primaria, básica y media en Colombia. Diario oficial año CLX no. 52.822, Bogotá D.C. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/INEC/IGUB/ley-2383-de-2024.pdf

Educrea. (2019). Convivencia escolar, 14 estrategias para estimular la inteligencia emocional en el aula. Página web. https://educrea.cl/nosotros/somos-fundacion-educrea/

Herrera, L. y Buitrago, R. (2019). Emociones en la educación en Colombia, algunas reflexiones. Praxis & Saber. 10 (24). Emociones en la educación en Colombia, algunas reflexiones. DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n24.2019.10035

-0159-prasa-10-24-9.pdf

Hopkins, B. (2011). Prácticas restaurativas en el aula. Transforming Conflict The National Centre for Restorative Approaches in Youth Settings Mortimer Hill, Mortimer, Berkshire, RG7 3PW T 01189331520 E info@transformingconflict.org W www.transformingconflict.org https://www.bing.com/search?q=Hopkins%2C+B.+%282011%29.+Pr%C3%A1cticas+restaurativas+en+el+aula.+Gra%C3%B3.&form=ANNTH1&refig=37ab732b0c9748f0890838de0aefca69&pc=W099

Justo, C. F., Mañas, I. M., & Martínez, E. J. (2011). Reducción de los niveles de estrés, ansiedad y depresión en docentes de educación especial a través de un programa de mindfulness. Revista de Educación Inclusiva, 9(3), 98-117. https://www.researchgate.net/publication/262784806_Reduccion_de_los_Niveles_de_Estres_Docente_y_los_Dias_de_Baja_Laboral_por_Enfermedad_en_Profesores_de_Educacion_Secundaria_Obligatoria_a_traves_de_un_Programa_de_Entrenamiento_en_Mindfulness

Manota, M. y Melendro, M. (2016). Clima De Aula Y Buenas Prácticas Docentes Con Adolescentes Vulnerables: Más Allá De Los Contenidos Académicos. Contextos Educativos, 19, pp. 55-74 . https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/2756/2666 DOI: https://doi.org/10.18172/con.2756

Ministerio de Educación Nacional (2004). Estándares básicos de competencias ciudadanas. MEN. https://www.mineducacion.gov.co/portal/men/Publicaciones/Guias/75768:Guia-No-6-Estandares-Basicos-de-Competencias-Ciudadanas

Ministerio de Educación Nacional (2013). Guía No. 49: Guías pedagógicas para la convivencia escolar. MEN. https://www.mineducacion.gov.co/portal/men/Publicaciones/Guias/339480:Guia-No-49-Guias-pedagogicas-para-la-convivencia-escolar

Mora, F. (2013). Neuroeducación: Solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid: Alianza Editorial, D.L. 2013. ISBN 978-84-206-7533-6. https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/506/500

Nobile, M. (2017). Sobre la “educación emocional”: subjetividad y psicologización en la modernidad tardía. Digithum, (20), 22–33. Universitat Oberta de Catalunya y Universidad de Antioquia. https://www.researchgate.net/publication/319276249_Sobre_la_Educacion_Emocional_subjetividad_y_psicologizacion_en_la_modernidad_tardia DOI: https://doi.org/10.7238/d.v0i20.3089

Robledo, P. y García, J. (2008). El Contexto Familiar Y Su Papel En El Desarrollo Socio-Emocional De Los Niños: Revisión De Estudios Empíricos. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4 (1), pp. 75-82. redalyc.org/revista.oa?id=3498

Torrens, D. B. (2019). Neurociencia para educadores: Todo lo que los educadores siempre han querido saber sobre el cerebro de sus alumnos y nunca nadie se ha atrevido a explicárselo de manera comprensible y útil. Ediciones Octaedro. https://www.perlego.com/es/book/1865314/neurociencia-para-educadores-todo-lo-que-los-educadores-siempre-han-querido-saber-sobre-el-cerebro-de-sus-alumnos-y-nunca-nadie-se-ha-atrevido-a-explicrselo-de-manera-comprensible-y-til-pdf

República de Colombia. (1994). Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la Ley General de Educación. Diario Oficial No. 41.214, 8 de febrero de 1994. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Published

2025-11-05

How to Cite

Jose Ernesto Nausan Nontoa, & Johanna Andrea Gómez. (2025). EDUCATION THAT FEELS: CRITICAL ANALYSIS OF EMOTIONAL MANAGEMENT AS A FORMATIVE PILLAR IN COLOMBIAN SECONDARY SCHOOL CLASSROOMS. LÍNEA IMAGINARIA, 2(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4537

Issue

Section

Textos para la Difusión