INCLUSIVE EDUCATION IN CONTEXTS OF CULTURAL DIVERSITY: REFLECTIONS FROM PEDAGOGICAL PRACTICE IN THE COLOMBIAN-VENEZUELAN BORDER REGION

Authors

  • Luz Elena Pedraza Rincón
  • Yusleny Nairove Méndez de Contreras

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4639

Abstract

One of the problems affecting education is the inclusion of migrant students in the educational system, especially in regions marked by cultural diversity, such as border regions. Therefore, it is an ethical and social responsibility of government institutions to promote educational policies for the integration of this population into society, offering them quality education, as it is a universal right. In this sense, this article aims to reflect from the perspective of pedagogical practice on inclusive education in contexts of cultural diversity, specifically the Colombian-Venezuelan border region, taking into account that it is a territory characterized by constant human mobility and socioeconomic inequalities, where every year, due to the social, political and economic situation in Venezuela, the number of migrants increases. Therefore, it is essential that pedagogical practice transcends towards inclusion, where cultural diversity is valued as a learning resource. Thus, this article addresses aspects such as teacher training, school coexistence, the promotion of educational policies for student inclusion and intercultural pedagogical strategies for the development of competencies in educational environments, all with the purpose of strengthening inclusive education in spaces of social vulnerability, promoting more just and supportive societies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luz Elena Pedraza Rincón

Universidad Francisco de Paula Santander, Cúcuta. Colombia

Yusleny Nairove Méndez de Contreras

Universidad Nacional Experimental del Táchira

References

Álvarez, M., & Pérez, J. (2022). Convivencia escolar en zonas de frontera: Un análisis desde la perspectiva de los docentes. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 55(1), 89-112.

Fraser, N. (2008). Scales of Justice: Reimagining Political Space in a Globalizing World. Polity Press. p. 9.

Fundación para la Innovación Educativa. (2022). Tecnología y educación intercultural: Oportunidades para la inclusión. Bogotá, Colombia.

García, C., & Restrepo, L. (2020). Estrategias pedagógicas para la inclusión en contextos de diversidad cultural. Revista Colombiana de Educación, 78(2), 45-67. DOI: 10.17227/rce.v78i2.3456

Gómez, R., & Salazar, D. (2019). Barreras lingüísticas y educación inclusiva en contextos de migración. Revista de Estudios Lingüísticos y Educativos, 12(4), 78-95.

Martínez, F. (2022). Políticas educativas y educación intercultural: Un vacío estructural en América Latina. Revista de Políticas Educativas, 9(1), 101-118.

Pérez, J., & Salazar, A. (2020). Discriminación y convivencia escolar en contextos de migración masiva. Estudios Sociales y Educativos, 14(3), 78-94.

Ramírez, L., & Gómez, M. (2021). Estrés docente en contextos de migración: Un análisis en zonas fronterizas. Revista de Psicología Educativa, 17(2), 45-62.

Rodríguez, A., & Martínez, P. (2021). Diversidad cultural y currículo escolar: Propuestas para la inclusión. Revista de Investigación Educativa, 43(3), 123-145.

Secretaría de Educación de Norte de Santander. (2023). Informe sobre diversidad cultural y educación en la región fronteriza. Cúcuta, Colombia.

Torres, L. (2021). Resistencias al cambio en la educación intercultural: Un análisis crítico. Journal de Educación y Diversidad, 8(2), 101-120.

UNESCO. (2022). Educación intercultural: Guía para la práctica docente en contextos multiculturales. París, Francia. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org

Published

2025-11-18

How to Cite

Luz Elena Pedraza Rincón, & Yusleny Nairove Méndez de Contreras. (2025). INCLUSIVE EDUCATION IN CONTEXTS OF CULTURAL DIVERSITY: REFLECTIONS FROM PEDAGOGICAL PRACTICE IN THE COLOMBIAN-VENEZUELAN BORDER REGION. LÍNEA IMAGINARIA, 3(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4639

Issue

Section

Textos para la Difusión