READING COMPETENCE AS A MEANS FOR THE DEVELOPMENT OF COGNITIVE PROCESSES AND THE CONSTRUCTION OF KNOWLEDGE IN THE CLASSROOM

Authors

  • Sonia Liseth Serrano Barrera
  • Eduar Alfonso Ramírez Ramírez

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4641

Keywords:

Reading Comprehension, Competencies, Cognitive Processes, Knowledge Construction

Abstract

Reading is a process by which the reader constructs the meaning of the text, integrating prior knowledge, mental schemes and structures that process the information that arrives with the pre-existing one, in mental operations that Piaget (1980) called assimilation and accommodation. In this way, a cognitive process occurs in which knowledge is constructed, making inferences, answering hypotheses to questions and problems posed by the text. In this order of ideas, the present scientific article aims to reflect on the relationship between reading as a competence for the development of cognitive processes and the construction of knowledge. At the methodological level, a review of scientific literature was carried out in repositories and databases such as Google Scholar, Scielo, Redaly, Dialet, among others. The results report that a higher level of critical inferential reading competence is related to a better competence to construct meaning and knowledge from meaningful learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sonia Liseth Serrano Barrera

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

Eduar Alfonso Ramírez Ramírez

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

References

Ausubel, D. (1978). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Barcelona: Ediciones Paidós.

Bruner, J. (2018). La educación puerta a la cultura. Madrid: Alianza Editorial.

Bustamante, G. (2003). El Concepto de Competencia: Un Caso de Contextualización. Bogotá DC: ECOE Ediciones.

Cuetos, F (2016). Psicología de la Lectura. Madrid: Alianza Editorial.

De Zubiría, J. 82018). Pedagogía Dialogante. Universidad Nacional de Colombia.

Díaz, A. (2006). El enfoque de Competencias en la Educación. Disponible en www.Redalyc.org

Díaz, F; Rigo, M (2000). Formación docente y educación basada en competencias. México DF: UNAM

Dolan, S (2009). La gestión de los Recursos Humanos. México DF: Mc Graw Hill

Fons, M (2006). Leer y Escribir para Vivir. Madrid: Ediciones Paidos

Freire, P (2008). La Importancia del Acto de Leer. México DF: Editorial Trillos

González, (2002). Desarrollo de Competencias Académicas. Madrid: Alianza Editorial.

Goodman, (1986). La Lectura, La Escritura y los Textos Escritos una Perspectiva Transaccional Sociopsicolinguistica. Buenos Aires: Panamericana

Gulder, C. (2010). Leer y Comprender Psicología de la Lectura. México DF: Editorial siglo XXI

Hernández, R.; Fernández, C. & Baptista, P. (2008). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Matute, E (2018). Neuropsicología de la Lectura. México DF: Editorial Moderno.

Osorio, L. (2021). Elementos del proceso de enseñanza y aprendizaje y su interacción en el ámbito educativo. www.revistaunibe.edu.ec

Pérez, M (2015). La formación por competencias como alternativa educativa. Madrid: Ediciones Deusto.

Piaget, J. (1980). Seis estudios de psicología. Madrid: Ediciones Morata.

Solé, I (2006). Estrategias de Lectura. Barcelona Editorial Grao.

Tobón, S. (2016). Formación basada en competencias: pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Bogotá: Editorial ECOE.

Torres, P (2013). Procesos Cognitivos Implicados en la Comprensión Lectora en Tercer Grado de Educación Primaria. http//Scielo.org.co

Urquijo, S. (2009. Predicciones Cognitivas a Niveles de Comprensión Lectora mediante Análisis Determinante Internacional. Jovinal of Psychological Researcch, 99 - 111

Published

2025-11-18

How to Cite

Sonia Liseth Serrano Barrera, & Eduar Alfonso Ramírez Ramírez. (2025). READING COMPETENCE AS A MEANS FOR THE DEVELOPMENT OF COGNITIVE PROCESSES AND THE CONSTRUCTION OF KNOWLEDGE IN THE CLASSROOM. LÍNEA IMAGINARIA, 3(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4641

Issue

Section

Articulos de Revisión Bibliográfica