IMPACT OF READING AND WRITING ON SCHOOL COEXISTENCE: AN APPROACH TO THE IMMINENT REALITY OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN THE COLOMBIAN CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4644Keywords:
reading, writing, school coexistence, imminent realityAbstract
Education today is facing countless changes and transformations that occur in everyday life; it is worth mentioning the era we live in today with the inclusion of technology in the educational system; assuming that artificial intelligence has taken over multiple processes that arise from the pedagogical fact; considering that from this perspective it is necessary to rethink the following general objective: to reflect on the impact of reading and writing on school coexistence as an approach to the imminent reality of educational institutions in the Colombian context. The methodology used is framed in a documentary analysis, which leads to a systematic review of bibliography which brings as a product a scientific essay that becomes a significant contribution for teachers to have at hand a set of theoretical elements that converge in actions and pedagogical activities that go in function of correcting countless elements that alter the peaceful coexistence that from the reading and writing lead to establish an approach on the imminent reality of educational institutions.
Downloads
References
Amado, J., Salazar, J., & Pereira, L. (2022). Modelos Educativos Flexibles desde la perspectiva colombiana. Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://repository.uniminuto.edu/bitstream/10656/14649/1/TE.CE_AmadoJuly-EstebanJohn-PereiraLaura_2022
Castro, K., & González, D. (2023). Dificultades y Desafíos de la Educación Rural de Colombia: explorando las Brechas para un Futuro Educativo. Universidad Antonio Nariño. Sede Ibérica; Bogotá D.C, Colombia. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1738
Constitución Política de Colombia [Const.] (1991). 2ª ed. Bogotá: Legis. https://www.cijc.org/es/NuestrasConstituciones/COLOMBIA-Constitucion.pdf
Gómez, R. (2023). Aulas multigrado en el sector rural de Colombia. Institución Educativa Agropecuaria El Escobal de Ramiriquí, Boyacá, Colombia. https://ppl-ai-file-upload.s3.amazonaws.com/web/direct-files/33926346/0544b860-a1fe-4df4-a2fc-7d35cd899847/006-N47.-Rosa-Beatriz-Gomez-Mirar-a-las-aulas-la-importancia-del-multigrado.pdf
Liberato, A., & Ortiz, M. (2020). La literatura infantil en la primera infancia como actividad rectora en la educación infantil: Una revisión documental (Tesis de pregrado). Institución Universitaria Antonio José Camacho, Cali, Colombia.
Ministerio de Educación Nacional. (2013). Ley 1620 de 2013, que crea el Sistema Nacional de Convivencia Escolar y formación para el ejercicio de los Derechos Humanos, la Educación para la Sexualidad y la Prevención y Mitigación de la Violencia Escolar”. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-327397_archivo_pdf_proyecto_decreto.pdf
Páez, A., Ramírez, M., Campos, M., Duarte, L., & Urrea, E. (2020). Prevalencia y factores asociados con el acoso escolar en adolescentes. Revista Cuidarte, 11(3), e1000. https://doi.org/10.15649/cuidarte.1000
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.








