SCHOOL COEXISTENCE IN THE CLASSROOM: REFLECTIONS FROM A HOLISTIC PERSPECTIVE TO PROMOTE MEANINGFUL LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4647Keywords:
School coexistenc, classroom, holistic perspective, meaningful learningAbstract
For academic communities, it is necessary to research school coexistence, linking it with various disciplines, such as education, among the most relevant. The objective is "To reflect on the importance of school coexistence in the development of meaningful learning in the classroom from a holistic perspective." The documentary-descriptive design is supported and limited by the compilation of data based on formal and informal documentation; the theories presented center on various conceptualizations of coexistence in educational environments and its importance for achieving meaningful learning. The commitment to readers was to provide, from a holistic perspective, an exploratory tour of current works that focus on the topic and how it impacts meaningful learning, from the perspective of other researchers and their own. Among the important findings are the various investigations that are contributing to the approach to school coexistence. Among the strengths collected, there are investigations of less than five years old, perceiving the interest in contributing to a healthy and harmonious coexistence in the classroom, which propose solutions such as workshops, conferences, and discussions. However, no evidence was found that these are being implemented, nor are they followed up on or results presented. The proposal is to establish permanent spaces for dialogue to hold workshops or forums, as well as to involve parents and other active and relevant community members to support any activity of the educational
Downloads
References
Ausubel, D. (1976). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Ediciones Trillas
Bague, G. y Portilla, G. (2021). El aprendizaje significativo como estrategia didáctica para la enseñanza – aprendizaje. Artículo de Investigación. Revista Pol. Con. (Edición núm. 58) Vol. 6, No 5 Mayo 2021, pp. 75-86. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7927035.pdf
Galeano, E. (2022) La convivencia escolar en Colombia: discursos, prácticas y usos 1991-2019. Trabajo doctoral. Universidad Pontificia Bolivariana. Medellín Colombia. https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/10574/ Tesis%20Convivencia%20Escolar%20en%20Colombia-%20Eliana%20%20Galeano.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Guía Pedagógica para la Convivencia Escolar del Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2013). https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TGM/ article/view/331
Matienzo, R. (2020). Evolución de la teoría de aprendizaje significativo y su aplicación en la educación superior. Dialektika: Revista Investigación Filosófica y Teoría Social. https://journal.dialektika.org/ojs/index.php/logos/article/view/15
Ministerio de Educación Nacional (2013). Política Educativa para la formación escolar en la convivencia. https://es.slideshare.net/slideshow/poltica-educativa-para-la-formacin-escolar-en/22257127
Ministerio de Educación Nacional (2020). Definición de convivencia. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S221836202019000500140
Ministerio de Educación Nacional. (2014). Guías pedagógicas para la convivencia escolar Ley 1620 de 2013 - Decreto 1965 de 2013. http://redes.colombiaaprende.edu.co/ntg/men/pdf/Guia%20No.%2049.pdf
Moreira, M. (2021). Predisposición para un aprendizaje significativo de la física: intencionalidad, motivación, interés, autoeficacia, autorregulación y aprendizaje personalizado. Revista de enseñanza de la física, 33(1), 101-110. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/download/ 1896/1744/4411
Niño, G. (2024). Conflicto escolar, abordaje en la convivencia escolar en estudiantes de básica secundaria en Colombia. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/ article/view/1271/1150
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO, 2015), Cultura de Paz y No Violencia. UNESCO. https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/156
Palomino, M. y Daga, a. (2010). Los problemas de convivencia escolar: percepciones, factores y abordajes en el aula. En memorias del V Encuentro Nacional de Investigación: “Perspectiva del Desarrollo Regional a partir de la Gestión del Conocimiento", Ibagué, Colombia, Mayo 18,19 y 20 de 2010 https://biblat.unam.mx/es/revista/revista-de-investigaciones-unad/articulo/los-problemas-de-convivencia-escolar-percepciones-factores-y-abordajes-en-el-aula-en-memorias-del-v-encuentro-nacional-de-investigacionperspectiva-del-desarrollo-regional-a-partir-de-la-gestion-del-conocimiento-ibague-colombia-mayo-18-19-y-20-de-2010
Pérez, E. y Sánchez, W.(2022). Desafíos de la convivencia escolar en la educación básica regular. Universidad César Vallejo. Chiclayo, Perú. https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/750/1478
Posso-Pacheco, R., Barba-Miranda, L., Rodríguez-Torres, Á., Núñez-Sotomayor, L., Ávila-Quinga, C., y Rendón-Morales, P. (2020). Modelo de aprendizaje microcurricular activo: Una guía de planificación áulica para Educación Física. Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-18. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/download/1896/1744/4411
Segarra, S.; Zamora, S.; González, S. y Vitonera, M. (2023). El aprendizaje significativo en la educación actual: una reflexión desde la perspectiva crítica. Revista Educare. VOLUMEN 27 Nº 1 abril, https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/download/1896/1744/4411
Subdirección General de Cooperación Territorial e Innovación Educativa. (2020) España. https://www.educacionyfp.gob.es/mc/sgctie/inicio.html
Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2016). Manual de trabajos de grado, especialización y maestría y tesis doctorales. https://bvs.minsa.gob.pe/local/MINSA/3993.pdf
Universidad Santa María (2021). Manual para la elaboración, presentación y evaluación de los trabajos de investigación: trabajo especial de grado, tesis de maestría y tesis doctorales. https://es.scribd.com/document/647026438/Manual-Teg-Tg-Tesis-Universidad-Santa-Maria-Def-Nov21.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.








