SCHOOL MEDIATION AS AN INNOVATIVE TREND IN THE PEACEFUL RESOLUTION OF CONFLICTS IN ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Nidia Yaneth Peñaranda Gómez
  • José Vicente Alastre Gutiérrez

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4661

Keywords:

School mediation, peaceful conflict resolution, basic education, conflict resolution, pedagogical strategies

Abstract

Society in recent times claims that formal education must assume new roles with the intention of preparing teachers and students in a methodology that leads to conflict resolution; which has become a necessity in educational institutions, especially when Society in recent times claims that formal education must assume new roles with the intention of preparing teachers and students in a methodology that leads to conflict resolution; which has become a necessity in educational institutions, especially when situations emerge on a daily basis that are difficult to control; reason that leads to raise the following general objective: To establish theoretical guidelines for school mediation as an innovative trend in the peaceful resolution of conflicts in the Colegio Jaime Garzón, Pablo Sexto branch, in students of the third, fourth and fifth grades of elementary school in the city of Cúcuta - Norte de Santander - Colombia. The methodology used is framed in qualitative research through the interpretative paradigm by means of a documentary study, supported by information analysis techniques. It is worth mentioning that the theoretical contribution emerges from what is a research advance, which is in the first phase that refers to what is a bibliometric study, based on international, national and regional antecedents. From where the categories and subcategories emerge that come to define the path to be taken by teachers for the training of school mediators, which has become an imminent need in educational institutions, allowing a good interaction to be achieved and conflict resolution to be reached in accordance with what is needed today in educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nidia Yaneth Peñaranda Gómez

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

José Vicente Alastre Gutiérrez

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

References

Elizo, S. (2018). Calidad y mejora de la educación: mediación en instituciones educativas. Tendencias pedagógicas, (31), 207-226.

Espinoza Freire, E. E. (2020). La investigación cualitativa, una herramienta ética en el ámbito pedagógico. Revista Conrado, 16(75), 103-110.

Ibarrola García, S., & Iriarte Redín, C. (2013). La Influencia Positiva De La Mediación Escolar En La Mejora De La Calidad Docente E Institucional: Percepciones Del Profesor Mediador. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17 (1), 367-384.

Medranda, Josselyn Contreras, Melanny Obaco, Edgar (2024) Conflicto escolar frente al desempeño académico Alteridad. Revista de Educación, vol. 19, núm. 1, pp. 127136, 2024 Uiversidad Politécnica Salesiana htps://www.redalyc.org/articulo.oa?id=467776383009 Disponible en: DI: https://doi.org/10.17163/alt.v19n1.2024.10 2024. Universidad Politécnica Salesiana

Prada, J y López, A (2008) La mediación como estrategia de resolución de conflictos en el ámbito escolar. Disponible: Documentación social, ISSN 0417-8106, Nº 148, 2008, págs. 99-116 Idioma: español.

Quintero López, Irma. (2020). Gestión de conflictos y mediación escolar en alumnos de la licenciatura en ciencias de la educación como herramientas para el desarrollo de una cultura de la paz. Conrado, 16(72), 123-130. Epub 02 de febrero de 2020. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990

&lng=es&tlng=es.

Ramón Pineda, Miguel Ángel; Longoria Serrano, María Paz García; Olalde Altarejos,

Alberto José (2020) Conflictos escolares en la ciudad de Machala, Ecuador Revista de Ciencias Sociales (Ve), vol. 26, 2020 Universidad del Zulia, Venezuela Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28064146016

Rojo Guillamón, M. I., & Ferrando Prieto, M. (2022). Convivencia, conflictos y mediación escolar en educación secundaria: estudio de caso. AZARBE, Revista Internacional de Trabajo Social y Bienestar, (11), 57–66. https://doi.org/10.6018/azarbe.505931

Sánchez-Porro Frías, DG, & González Ortega, E. (2017). Los Programas De Mediación Escolar Como Herramientas Para La Promoción De Unas Relaciones De Pareja Saludables En La Adolescencia. Revista Española de Orientación y

Psicopedagogía, 28 (1), 72-85. Viana, M (2015) La Mediación: características, modelos, proceso, técnicas y herramientas de la persona mediadora, y límites a la mediación, sitio web 292. Disponible:

http://La%20Mediaci%C3%B3n,%20caracter%C3%ADsticas,%20odelos,%20proce so,%20t%C3%A9cnicas%20o%20herramientas%20de%20la%.

Published

2025-11-18

How to Cite

Nidia Yaneth Peñaranda Gómez, & José Vicente Alastre Gutiérrez. (2025). SCHOOL MEDIATION AS AN INNOVATIVE TREND IN THE PEACEFUL RESOLUTION OF CONFLICTS IN ELEMENTARY SCHOOL. LÍNEA IMAGINARIA, 3(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4661

Issue

Section

Reporte de Investigación