BONDS AND CHALLENGES: FAMILY INTERACTION OF HIGH SCHOOL STUDENTS DURING THE PANDEMIC COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4762Keywords:
emotional support, COVID-19, secondary education, family interactionAbstract
Family interaction processes are made up of the set of dynamics, communication styles, roles and emotional ties that are established between its members. Therefore, this article aimed to describe the family interaction process of 11th grade students from three public institutions in the municipality of Arjona-Bolívar, Colombia, specifically, during the COVID-19 pandemic. The approach adopted was qualitative, based on van Manen's phenomenological-hermeneutic method of educational practice. The techniques applied were the anecdote and the conversational interview and the interview script was used as an instrument. Among the most notable results were both complex family bonding experiences of a positive nature and others of a contradictory nature. This allowed us to identify as a crucial issue: the high influence of the family environment on the students' ability to face the challenges of remote learning and prolonged isolation.
Downloads
References
Ayala, R. (2008). La metodología fenomenológico-hermenéutica de m. Van manen en el campo de la investigación educativa. Posibilidades y primeras experiencias. Revista de Investigación Educativa, 26(2), 409-430. https://www.redalyc.org/pdf/2833/283321909008.pdf
Bertalanffy, L. v. (1968). General system theory: Foundations, development, applications (Rev. ed.). George Braziller.
Berger, P. L., & Luckmann, T. (1966). La construcción social de la realidad: Tratado de sociología del conocimiento. Buenos Aires: Amorrortu Editores. https://redmovimientos.mx/wp-content/uploads/2020/07/La-Construcci%C3%B3n-Social-de-la-Realidad-Berger-y-Luckmann.pdf
Bolaños; D y Stuart; A (2019). La familia y su influencia en la convivencia escolar. Universidad y Sociedad, 11(5), 140-146. http://scielo.sld.cu/scielo.php? script=sci_abstract&pid=S221836202019000500140
Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7-43. https://revistas.um.es/rie/article/view/99071
Bisquerra, R. y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82. http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/297/253
Carmona, J. (2024). La convivencia escolar en educación secundaria. Una visión desde la interacción familiar durante la pandemia por covid-19 [Tesis doctoral, Universidad Pedagógica Experimental Libertador]. Repositorio Digital UPEL. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/1578/1499
Gómez, J. y Chaparro, A. (2021). La convivencia en el contexto de pandemia: experiencia. De docentes de secundaria. Revista Sinéctica. 57. https://www.redalyc.org/journal/998/99869779008/html/
Guerrero, A. y Cepeda, J. (2016). Uso de estrategias pedagógicas para el fortalecimiento de la convivencia escolar de jóvenes vulnerables. Revista de Pedagogía, 37(101), 57-79. https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/1020/USO% 20DEUso%20de%20estrategias%20pedag%C3%B3gicas%20para%20el%20fortalecimiento.pdf?sequence=1
Hurtado, F. (2020). La educación en tiempos de pandemia: los desafíos de la escuela del siglo XXI. CIEG. Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, 44, 176-187. https://www.researchgate.net/publication/350641002 _cieg_r_cieg_revista_arbitrada_del_centro_de_investigacion_y_estudios_gerenciales_barquisimeto_-venezuela_la_educacion_en_tiempos_de_pandemia_los_ desafios_de_la_escuela_del_siglo_xxi_education_in_times
Litichever, L. y Fridman, D. (2021). Convivencia escolar antes y durante la pandemia. Análisis de la experiencia escolar y las prácticas de participación desde las voces del estudiantado. Sinéctica. Revista Electrónica de Educación, 57. https://www.scielo.org.mx/pdf/sine/n57/2007-7033-sine-57-e1248.pdf
Narváez, D. y Yepes, J. (2021). Tiempos de pandemia y el papel de la familia en la educación. Revista Huellas, 7(1). https://revistas.udenar.edu.co/index.php/ rhuellas/article/view/6304
Richard, V., Dumont, R., Lorthe, E., et al. (2023). Impact of the COVID-19 pandemic on children and adolescents. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 17, 17. https://capmh.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13034-023-00563-5
Padilla, N., Cavagnero, A. y Yuni, J. (2020). La experiencia docente de la convivencia escolar en la Educación Secundaria. Anuario Digital de Investigación Educativa, (3). https://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/adiv/article/view/4209
Ramírez V., M. (2016). Convivencia escolar y ambientes de aprendizaje en una escuela primaria de San Luis potosí. Cathedra et Scientia. International Journal, 2(2), 111-126.http://www.profesoresuniversitarios.org.mx/catedra_ciencia_international_journal/0044_convivencia_escolar_ambientes_aprendizaje.pdf
Van Manen, M. (2003). Investigación Educativa y Experiencia vivida. Ciencia humana para una pedagogía de la acción y de la sensibilidad. Idea Books.
Vygotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Editorial Crítica. https://saberespsi.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/09/vygostki-el-desarrollo-de-los-procesos-psicolc3b3gicos-superiores.pdf?utm_source=chatgpt.com
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.








