BONDS AND CHALLENGES: FAMILY INTERACTION OF HIGH SCHOOL STUDENTS DURING THE PANDEMIC COVID-19

Authors

  • Jacqueline Carmona Pérez
  • Yaritza Cova Jaime

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4762

Keywords:

emotional support, COVID-19, secondary education, family interaction

Abstract

Family interaction processes are made up of the set of dynamics, communication styles, roles and emotional ties that are established between its members. Therefore, this article aimed to describe the family interaction process of 11th grade students from three public institutions in the municipality of Arjona-Bolívar, Colombia, specifically, during the COVID-19 pandemic. The approach adopted was qualitative, based on van Manen's phenomenological-hermeneutic method of educational practice. The techniques applied were the anecdote and the conversational interview and the interview script was used as an instrument. Among the most notable results were both complex family bonding experiences of a positive nature and others of a contradictory nature. This allowed us to identify as a crucial issue: the high influence of the family environment on the students' ability to face the challenges of remote learning and prolonged isolation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jacqueline Carmona Pérez

Institución Educativa

Técnica en Artes y Oficios

María Michelsen de López

Colombia

Yaritza Cova Jaime

Universidad Pedagógica

Experimental Libertador

Instituto Pedagógico de Caracas

Venezuela

References

Ayala, R. (2008). La metodología fenomenológico-hermenéutica de m. Van manen en el campo de la investigación educativa. Posibilidades y primeras experiencias. Revista de Investigación Educativa, 26(2), 409-430. https://www.redalyc.org/pdf/2833/283321909008.pdf

Bertalanffy, L. v. (1968). General system theory: Foundations, development, applications (Rev. ed.). George Braziller.

Berger, P. L., & Luckmann, T. (1966). La construcción social de la realidad: Tratado de sociología del conocimiento. Buenos Aires: Amorrortu Editores. https://redmovimientos.mx/wp-content/uploads/2020/07/La-Construcci%C3%B3n-Social-de-la-Realidad-Berger-y-Luckmann.pdf

Bolaños; D y Stuart; A (2019). La familia y su influencia en la convivencia escolar. Universidad y Sociedad, 11(5), 140-146. http://scielo.sld.cu/scielo.php? script=sci_abstract&pid=S221836202019000500140

Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7-43. https://revistas.um.es/rie/article/view/99071

Bisquerra, R. y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82. http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/297/253

Carmona, J. (2024). La convivencia escolar en educación secundaria. Una visión desde la interacción familiar durante la pandemia por covid-19 [Tesis doctoral, Universidad Pedagógica Experimental Libertador]. Repositorio Digital UPEL. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/1578/1499

Gómez, J. y Chaparro, A. (2021). La convivencia en el contexto de pandemia: experiencia. De docentes de secundaria. Revista Sinéctica. 57. https://www.redalyc.org/journal/998/99869779008/html/

Guerrero, A. y Cepeda, J. (2016). Uso de estrategias pedagógicas para el fortalecimiento de la convivencia escolar de jóvenes vulnerables. Revista de Pedagogía, 37(101), 57-79. https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/1020/USO% 20DEUso%20de%20estrategias%20pedag%C3%B3gicas%20para%20el%20fortalecimiento.pdf?sequence=1

Hurtado, F. (2020). La educación en tiempos de pandemia: los desafíos de la escuela del siglo XXI. CIEG. Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, 44, 176-187. https://www.researchgate.net/publication/350641002 _cieg_r_cieg_revista_arbitrada_del_centro_de_investigacion_y_estudios_gerenciales_barquisimeto_-venezuela_la_educacion_en_tiempos_de_pandemia_los_ desafios_de_la_escuela_del_siglo_xxi_education_in_times

Litichever, L. y Fridman, D. (2021). Convivencia escolar antes y durante la pandemia. Análisis de la experiencia escolar y las prácticas de participación desde las voces del estudiantado. Sinéctica. Revista Electrónica de Educación, 57. https://www.scielo.org.mx/pdf/sine/n57/2007-7033-sine-57-e1248.pdf

Narváez, D. y Yepes, J. (2021). Tiempos de pandemia y el papel de la familia en la educación. Revista Huellas, 7(1). https://revistas.udenar.edu.co/index.php/ rhuellas/article/view/6304

Richard, V., Dumont, R., Lorthe, E., et al. (2023). Impact of the COVID-19 pandemic on children and adolescents. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 17, 17. https://capmh.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13034-023-00563-5

Padilla, N., Cavagnero, A. y Yuni, J. (2020). La experiencia docente de la convivencia escolar en la Educación Secundaria. Anuario Digital de Investigación Educativa, (3). https://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/adiv/article/view/4209

Ramírez V., M. (2016). Convivencia escolar y ambientes de aprendizaje en una escuela primaria de San Luis potosí. Cathedra et Scientia. International Journal, 2(2), 111-126.http://www.profesoresuniversitarios.org.mx/catedra_ciencia_international_journal/0044_convivencia_escolar_ambientes_aprendizaje.pdf

Van Manen, M. (2003). Investigación Educativa y Experiencia vivida. Ciencia humana para una pedagogía de la acción y de la sensibilidad. Idea Books.

Vygotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Editorial Crítica. https://saberespsi.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/09/vygostki-el-desarrollo-de-los-procesos-psicolc3b3gicos-superiores.pdf?utm_source=chatgpt.com

Published

2025-11-18

How to Cite

Jacqueline Carmona Pérez, & Yaritza Cova Jaime. (2025). BONDS AND CHALLENGES: FAMILY INTERACTION OF HIGH SCHOOL STUDENTS DURING THE PANDEMIC COVID-19. LÍNEA IMAGINARIA, 3(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4762