TRADITIONAL GAMES FROM PHYSICAL EDUCATION AS A STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF SOFT SKILLS IN JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Carmen Victoria Silva

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3702

Keywords:

Physical education, traditional games, soft skills, school coexistence

Abstract

In a society characterized by the rapid advancement of technology and science that becomes a challenge for the different countries, including Colombia, where there are also constant changes characterized by new ways of communicating and interacting among high school students that leads to a disfigurement in terms of the development of soft skills, which has an impact on school and social coexistence. To this effect, the concern arises to deploy an article in the form of an academic essay whose objective is focused on highlighting the importance of traditional games from physical education as a strategy for the development of soft skills with high school students, based on the pedagogical experiences lived in the Educational Institution Megacolegio El Progreso, Yopal Casanare with students of the sixth and seventh grades. The intention of this study is to reflect on the detachment of students from the traditional that is part of their cultural heritage, while the influence and impact of new digital trends increases to the same extent that the student assumes a greater addiction to social networks, games, challenges that are part of the enormous consumption of information within the daily life of young people; hence, the importance of exploring experiences that allow to discuss in relation to physical education as a compulsory subject where you can.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carmen Victoria Silva

Institución Educativa
Megacolegio El Progreso,
Yopal Casanare

References

Becerro, A. & Torrebadella, X. (2013). El joc tradicional i popular a l’escola primària: una proposta de l’educació física cap a la cessió d’autonomia. REIRE: Revista d’innovació i Recerca En Educació, 6(2), 100–118. https://n9.cl/y2vmr

Decreto 1965- 2013 Sistema Nacional de Convivencia Escolar y Formación para el Ejercicio de los Derechos Humanos, La Educación Para la Sexualidad y la Prevención y mitigación de la Violencia Escolar. Bogotá Colombia

Extremera, A. & Ruiz, P. (2016). El juego motor como actividad física organizada en la enseñanza y la recreación [Motor play as an organized physical activity in teaching and recreation]. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 38(38), 73–86.

arcía, E. (2016). Los Juegos Tradicionales y su influencia en las Habilidades Motoras Básicas de los niños de I y II años de Educación Básica en la Escuela “Manuel Octavio Rivera” del Cantón Montecristi, Año Lectivo 2016 – 2017 [Traditional Games and their influence on Basic Motor Skills of I and II year-old children of Basic Education at the “Manuel Octavio Rivera” School of the Montecristi Canton, School Year 2016 - 2017]. (Tesis de pregrado), Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador.

Generelo, E. & Lapetra, S. (1993). Fundamentos de la Educación Física para la Enseñanza Primaria [Fundamentals of Physical Education for Primary Education]. In D. Blázquez Sánchez (Ed.), Fundamentos de la Educación Física para la Enseñanza Primaria (INDE (ed.); Vol. 1).

Gómez, R. (2007). La enseñanza de la educación física en el nivel inicial y el primer ciclo de la E.G.B.: Una didáctica de la disponibilidad corporal [The teaching of physical education in the initial level and the first cycle of the E.G.B.: A didactics of bodily availability]. Buenos Aires, Argentina: Stadium. https://n9.cl/pea0z

Ley 1620, (2013) Sistema Nacional de Convivencia Escolar y formación para el ejercicio de los Derechos Humanos, la Educación para la Sexualidad y la Prevención y Mitigación de la Violencia Escolar. Ministerio de Educación Nacional.

Manzano, J. & Ramallo, C. (2005). El juego como medio de desarrollo integral en el ámbito educativo [The game as a means of integral development in the educational field]. 25, 287–300. https://n9.cl/1094i

Medina, G. & Sandoval, N. (2015). Estudio de los Juegos Tradicionales Ecuatorianos en el desarrollo de la motricidad Gruesa de los niños de 4 a 5 años de la Institución Educativa Luis Pasteur de la Parroquia de Guayllabamaba [Study of Ecuadorian Traditional Games in the development of gross motor skills in children from 4 to 5 years of age from the Luis Pasteur Educational Institution of the Parroquia de Guayllabamaba]. (Tesis de pregrado). Universidad De las Fuerzas Armadas del Ecuador, Quito, Ecuador. http://repositorio.espe.edu.ec/handle/21000/11234

Mendoza, M., Analuiza, E. & Lara, L. (2017). Los juegos populares y su aporte didáctico en las clases de educación física [Popular games and their didactic contribution in physical education classes]. Revista Digital de Educación Física, (44), 79-93. https://n9.cl/j9fv

Navarro, V. (2010). La complejidad ante la modificación de los juegos motores. Acción Motriz, 4, 46-54.

Pérez-Gómez, P. & Sacristán, G. (2003). Comprender y transformar la enseñanza Este material se utiliza con fines exclusivamente didácticos [Understand and transform teaching This material is used for educational purposes only]. Madrid, España: Editorial Morata. https://n9.cl/8c7z

Plan Nacional Decenal de Educación PNDE (2016-2026). Un pacto social por el derecho a la educación. Gobierno Nacional y el Ministerio de Educación rumbo a la calidad educativa del país.

Renson, R. Smulders, H. (1978). Valksporte in vlanderen. Bruselas: Edit. Bloso.

Romero, N. A., Guajardo, J. G., y Nava, J. M. (2017). Competencias socioemocionales como predictoras de conductas prosociales y clima escolar positivo en adolescentes. RIFOP: Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales, 31(88), 77-90.

Vargas Luis, C. M. (2020). Habilidades blandas para mejorar la convivencia escolar en estudiantes de sexto grado de la Institución Educativa “Telmo Hoyle”, Huanchaco 2019.

Published

2025-04-23

How to Cite

Carmen Victoria Silva. (2025). TRADITIONAL GAMES FROM PHYSICAL EDUCATION AS A STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF SOFT SKILLS IN JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS. LÍNEA IMAGINARIA, 1(20). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3702