INTERDISCIPLINARY TECHNICAL STUDY OF TEACHING STAFF AND ITS REALITY IN THE RURAL EDUCATION SECTOR, I.E. EL ESPINAL (Scientific opinion article and free reflection)
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3703Keywords:
Interdisciplinary study, Territorial entity, Enrollment, educational context, educational infrastructure, educational offerAbstract
This opinion essay is presented in order to provoke a reflection regarding the organization of the teaching staff and interdisciplinary studies that have been carried out by the territorial entities of the country, especially focusing on the territorial entity of Santander and specifically on the Municipality of San José de Miranda, El Espinal Educational Institution. This analysis is presented from the context of rural educational venues, since from what has been observed in recent years the policy of organization of teaching staff in educational institutions is not flexible with the present reality, a differentiation is not made of the different contexts where the technical indicators of organization of the teaching staff established as a basis by the Ministry of Education (MEN) are applied. since they do not reflect the variability and gaps that exist between urban and rural areas.
The technical study of the teaching staff is based on variables such as the enrollment discriminated by location, level, grade and group of the territorial educational establishments, the context and particularities of the educational establishments and of each campus, the educational infrastructure and the educational offer, aspects that under a pertinent and comprehensive analysis of the educational reality would perhaps allow us to guarantee coverage, the quality and relevance of rural education.
Downloads
References
Bautista, M., González, G. (2019). Docencia rural en Colombia: educar para la paz en medio del conflict armado. Fundación Compartir.
Calidad Educativa en Zonas Rurales de Colombia (2024), Laboratorio de Economía de la Educación, LEE, de la Pontificia Universidad Javeriana.
Guía cómo elaborar un estudio técnico de modificación de plantas docente y directivo docente, Ministerio de Educación (2022).
Ley General de Educación, 115 de Febrero 8 de 1994. https://www.corrillos.com.co/el-desalentador-panorama-de-los-estudiantes-en-el-campo/ https://www1. funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma_pdf.php?i=62866. Decreto número 1083 de 2015. Departamento Administrativo de la Función Pública.
Ministerio de Educación Nacional, MEN, (2010)
Ministerio de Educación. Jornada única (2021)
Ministerio de Educación Nacional (2020). Documento Metodológico del Proceso Estadístico “Planta Docente y Directivo Docente del Sector Oficial”
Ministerio de Educación Nacional, MEN, (2024), resolución Número 003593 del 27 de Marzo de 2024.
Ministerio de Educación Nacional (2022). La formación docente en Colombia. Nota técnica.
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2015). Decreto 2105 de 2017. Único Reglamentario del Sector Educación, en relación con la jornada única escolar, los tipos de cargos del sistema especial de carrera docente y su forma de provisión, los concursos docentes y la actividad laboral docente en el servicio educativo de los niveles de preescolar, básica y media
Ortíz B, S (2024), Comunicaciones Secretaria de Educación, https://www.cali.gov.co/educacion/publicaciones/181078/estudios-tecnicos-liderados-por-la-secretaria-de-educacion-permitiran-contar-con-el-personal-docente-que-garantice-el-derecho-a-la-educacion-en-cali/
Sistema Nacional de Indicadores Educativos para los niveles depreescolar, básica y media en Colombia, (2013). www.mineducacion.gov.co – planeacion@mineducacion.gov.co.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LÍNEA IMAGINARIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.