NICT AND ITS INFLUENCE ON ACADEMIC PERFORMANCE
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3708Keywords:
Active methodologies, School performance, TabletAbstract
New Information and Communication Technologies (NICT) revolutionize education, offering innovative pedagogical and didactic tools that transform the way in which it is taught and learned. The integration of texts, graphics, sounds, photographs, animations and videos enriches the teaching-learning process by capturing the attention of students and teachers and fostering an interactive and dynamic learning environment. However, a fundamental aspect that requires attention is the underlying premise that ICTs automatically produce better academic results, without empirical basis, since it could also be reflected those positive results can be the consequence of significant learning methodologies, whether or not there is technological mediation. It is essential to consider that the effectiveness of ICTs depends on the quality of the implementation and the adequacy to the specific needs of the classroom. This article aims to identify the influence of the "Tablet" as a technological tool on the school performance of students in the third group C of the Anorí Educational Institution. Through a mixed approach, and under the guidance of the concurrent triangulation design (DITRIAC). The techniques to be used are experiment and direct-open observation, the relationship between the use of the Tablet and school performance mediated by NTIC is analyzed, examining how technology can support teaching and learning. The results suggest that the implementation of effective methodologies on the tablet generates positive academic results, regardless of the presence of technology in the classroom. In this way, the importance of a good teaching methodology to achieve satisfactory academic performance is highlighted. In addition, the need for teacher training and updating is highlighted to ensure an effective integration of ICTs in the school curriculum and its implementation.
Downloads
References
Ausubel, D. P. (2002). Adquisición y Retención del Conocimiento: Una Perspectiva Cognitiva. Barcelona, España: Paidós, Ibérica.
Botello, H. A., & Guerrero Rincon, A. (s.f.). La influencia de las TIC en el desempeño académico de los estudiantes en América Latina: Evidencia de la prueba PISA 2012.
Comunicaciones, M. d. (30 de marzo de 2016). MinTIC. Obtenido de MinTIC: http://www.mintic.gov.co/portal/604/w3-propertyvalue-540.html
EFE: ESCUELA. (26 de mayo de 2016). EFE: ESCUELA. Obtenido de EFE: ESCUELA: http://www.efeescuela.es/noticias/evaluar-el-impacto-de-las-tic-en-el-rendimiento-escolar-una-asignatura-pendiente-en-espana/
Francesc, P. (2011). Tecnología y escuela: lo que funciona y por qué. Santillana.
Fundación Europea Sociedad y Educación. (26 de mayo de 2016). Fundación Europea Sociedad y Educación. Obtenido de Fundación Europea Sociedad y Educación: http://www.sociedadyeducacion.org/blog/impactan-las-tics-en-el-rendimiento-academico-de-los-alumnos/
Gálvez Ramirez, E. (2013). Metodología activa: favoreciendo los aprendiazjes. Santillana S.A.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. P. (2010). Metología de la investigación. México D.F.: McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V.
Marés, L. (2012). TABLETS EN EDUCACION: Oportunidades y desafíos en políticas uno a uno. Buenos Aires.
Osorio M, C. (26 de mayo de 2016). Enfoques sobre la Tecnología. Obtenido de Enfoques sobre la Tecnología: http://www.oei.es/revistactsi/numero2/osorio.htm
Palomino N, W. (s.f.). Monografías.com. Obtenido de Monografías.com: http://www.monografias.com/trabajos6/apsi/apsi.shtml
Parra Pineda, D. M. (2003). Manual de estrategias de enseñanza/aprendizaje. Medellín: Pregón Ltda.
Pedró, F. (s.f.). Tecnología y escuela: lo que funciona y por qué. Fundación Santillana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LÍNEA IMAGINARIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.