SACCADIC MOVEMENTS AND THEIR RELATIONSHIP WITH ACADEMIC PERFORMANCE IN FIRST GRADE PRIMARY SCHOOL CHILDREN
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3726Keywords:
saccadic movements, academic performance, language difficulties, reading processesAbstract
The Colombian Political Constitution of 1991, education is established as a fundamental right for the integral development of citizens, which implies recognizing it as a means to achieve social equity and the progress of a country. For its part, the Ministry of National Education seeks to guarantee the quality and coverage of education by promoting policies and programs that allow for the improvement of the processes of the educational system. One of them is the Todos A Aprender Program, which emphasizes reading processes in the first grades of the primary level in order to improve academic results in reading and writing. Reading difficulties are very common in classrooms, as students show poor academic performance, which is more evident in the Spanish language area. This article seeks to study the relationship between saccadic movements that allow rapid gaze fixation from one point to another, which are essential for an effective reading process at the levels of language development and academic performance in children in the first grade of primary school. To this end, the following general objective was established: To study whether there is a relationship between saccadic movements, reading processes and academic performance in first-grade children in the rural area of the municipality of El Peñón, Santander. A descriptive, non-experimental and correlational methodology was established, for which the K-D test of saccadic movements and the PLON-R test were used in a sample of 30 students. After the results obtained, it is concluded with the direct relationship established between vision difficulties and academic performance results.
Downloads
References
Antolinez, L. y Arce, X. (2020). Problemas de aprendizaje en la lectura y la escritura: una mirada desde las pautas de crianza de familias de grado primero de primaria de dos colegios de Bogotá, Colombia. Documento en línea. Disponible en: https://repository.ucc.edu.co/server/api/core/bitstreams/0adbd9ae-3e5f-4bce-9cea-f1cd5d435277/content
Araujo, M. (2020). Movimientos sacádicos para el fortalecimiento del proceso lector en estudiantes de quinto año. Documento en línea. Disponible en: https://repositorio.puce.edu.ec/server/api/core/bitstreams/9b054709-6097-4df3-846f-09bdd4221d60/content
Cerquera, L. (2022). Mejorar los aprendizajes de los estudiantes: objetivo del Programa Todos a Aprender. https://www.cali.gov.co/educacion/publicaciones/167397/mejorar-los-aprendizajes-de-los-estudiantes-objetivo-del-programa-todos-a-aprender/
Constitución Política de Colombia (1991) Documento en línea. Disponible en: https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=4125
Isaza, L. (2001). Hacia una contextualización de las dificultades en el aprendizaje de la lectura y escritura. Documento en línea. Disponible en: https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/24405
Liriano, Y. (2023). Relación entre los movimientos sacádicos y la fluidez lectora en los alumnos de 5º de Primaria. Documento en línea. Disponible en: https://congresoideice.gob.do/index.php/cii/article/view/69/194
Medrano, S. (2011). Influencia del sistema visual en el aprendizaje del proceso de lectura. Ciencia & Tecnología Para La Salud Visual y Ocular. Documento en línea. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5599207.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2016). Derechos Básicos de Aprendizaje. Bogotá, D.C.: Universidad de Antioquia.
Ministerio de Educación Nacional. (2022). Programa Todos a aprender del Ministerio de Educación Nacional (Colombia). Documento en línea. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-363488_recurso_2.pdf
Peña, J. (2000). Las estrategias de lectura: Su utilización en el aula. Documento en línea. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/356/35601104.pdf
Ramírez, C., Arteaga, M., y Luna, H. (2020). La percepción visual y las habilidades lingüísticas en el proceso lector. Documento en línea. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1228
Santillán, J. (2022). La importancia de la comunicación oral y escrita en el siglo XXI. Documento en línea. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo? codigo=8354960
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LÍNEA IMAGINARIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.