THEORETICAL APPROACHES TO THE IMPACT OF POST-CONFLICT ON STUDENT LEARNING

Authors

  • Gabriel Eduardo Rossi Maussa
  • Ingri Yohana Vargas Ibarra

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3735

Keywords:

Theories, post-conflict, learning, students

Abstract

Educational systems seek to strengthen pedagogical processes; however, post-conflict is one of the factors that affect this process. In the Colombian context, it is relevant to review the theories on this type of influence on student learning, taking into account that the country has experienced one of the longest wars in the world and, in addition, much of its extension is intervened by criminal groups.
Thus, education is no stranger to this situation; therefore, the teaching profession seeks to focus academic strategies, adapting them to these contexts. Now, theories and intervention strategies that support student learning must be considered; therefore, the general objective is to reveal how the different theories can explain the impact of post-conflict on the academic aspects of schoolchildren.
In this sense, the methodology used in this review article was the search for bibliographic references focused on the theme of theories and strategies of learning in these contexts, researched in databases of journals such as LATAM, REAMEC, Pedagogy and Knowledge, Science and Academy, Challenges, Latin American, Encounters, Lasallian Research, EDUCARE, Transdisciplinary, Findings, Pedagogical Praxis, Educação & Sociedade, Educational Plumilla, scientific-professional, Education and Pedagogy, Education and Society, Convergence, Inter-American Research and Annals.
A total of 22 scientific papers were chosen, having as classification criteria to be works under scientific rigor and pertinent to the subject of study. Once the most relevant articles were defined, a review was carried out in order to select the theories and challenges that show the footprint of the post-conflict in student learning. To all this, the results were oriented to know those theories that contribute from education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel Eduardo Rossi Maussa

Doctorando en Educación
UPEL - IPRGR

Ingri Yohana Vargas Ibarra

Doctorando en Educación
UPEL - IPRGR

References

Alemán, E. y Cardozo, A. (2021). Percepción del posconflicto en Colombia: Caso del alumnado de educación secundaria. Educação & Sociedade, 42, e233690. https://doi.org/10.1590/ES.233690. Álvarez, I. Corredor, O. Coronado, A. de los Ríos, J. y Díaz, L. (2016). Pedagogía, educación y paz en escenarios de posconflicto e inclusión social. Revista Lasallista de investigación, 13(1), 126-140. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=69545978012. Arango, M. y Rodríguez, M. (2016). La educación rural en Colombia: experiencias y perspectivas. Praxis pedagógica, 16(19), 79-89. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.16.19.2016.79-89.

Bayona, M. (2024). La educación en el contexto social del posconflicto en Colombia: Desafíos y estrategias. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades 5 (3), 2063 – 2071. https://doi.org/10.56712/latam.v5i3.2179. Bello, E. (2018). Práctica pedagógica sustentada en la sociocrítica para el ejercicio profesional didáctico en IPMJMSM: Tesis Doctoral en Educación. Tesis Doctorales. Benítez, M. Sánchez, C. y Rubio, D. (2024). Jóvenes rurales de Pradera: Voces, desafíos y proyecto de vida en un contexto de postconflicto. Revista Boletín Redipe, 13(11), 124-141. DOI: https://doi.org/10.36260/r91zth34 Bernate, J. y Perilla, A. (2022). 3.-Afectaciones, retos y desafíos educativos del conflicto armado en Colombia. Revista EDUCARE-UPEL-IPB-Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(1), 49-68. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i1.1608 Cuesta, Ó. y Cabra, F. (2021). La escuela rural colombiana en medio del conflicto armado: un análisis desde la información publicada en noticias. Andamios, 18(47), 493-518. DOI: http://dx.doi.org/10.29092/uacm.v18i47.886. De la Cueta, C. (2015). La calidad de la investigación cualitativa: de evaluarla a lograrla. Texto & Contexto-Enfermagem, 24, 883-890. https://doi.org/10.1590/0104-070720150001150015.

Díaz, V. Amézquita, J. Zuluaga, D. y Arcila, W. (2021). Tendencias investigativas sobre inclusión educativa en niños y niñas víctimas del conflicto armado. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 17(1), 11-35. DOI: 10.17151/rlee.2021.17.1.2 García, D. y Rosero, A. (2024). Prácticas Educativas en Territorio con Presencia de Conflicto Armado. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 2983-3005. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9632. Gómez, J. (2022). Sentidos acerca de la Educación para la Paz de maestros en territorios de conflicto armado colombiano. Revista Educación y Sociedad, 3(6), 11-20. DOI: https://doi.org/10.53940/reys.v3i6.97. Gómez, J. y Gamboa, A. (2017). Educación para la paz en diversos contextos educativos en Colombia. Revista interamericana de investigación, educación y pedagogía, 10(2), 233-248. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=561059354014. Gonzalez, Y. y Mejía, M. (2024). Conflicto armado y educación: una revisión usando Tree of Science. Ciencia y Academia, (5). DOI: https://doi.org/10.21501/2744838X.4513. Hernández, R. (2017). Conflicto armado y posconflicto en Colombia: alcance del enfoque de educación inclusiva en el proceso formativo del sujeto en condición de desmovilización y reintegración. Textos y sentidos, (16), 81-92. https://revistas.ucp.edu.co/index. Infante, A. (2014). El papel de la educación en situaciones de posconflicto: estrategias y recomendaciones. Hallazgos, 11(21), 223-245.https://doi.org/10.15332/s1794-3841.2014.0021.13. Martínez, A. y Ríos, F. (2006). Los conceptos de conocimiento, epistemología y paradigma, como base diferencial en la orientación metodológica del trabajo de grado. Cinta de moebio, (25), 0. https://www.redalyc.org/pdf/101/10102508.pdf. Medina, G. (2024). Perspectivas docentes sobre el Aprendizaje Socioemocional en Colombia: Desigualdad, escaso entrenamiento basado en evidencia, postconflicto y políticas públicas. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 4(2), 137-169. DOI: https://doi.org/10.36260/r91zth34

Morales, M. y Asprilla, Z. (2024). Incidencia del desplazamiento forzado en el proceso educativo de niños, niñas y adolescentes de una Institución Educativa del Municipio de Istmina–Chocó: Latam: revista latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(5), 51. DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v5i5.2862. Meza, L. Peña, N. Pérez, E. Godin, R. y Pérez, B. (2024). Estudio comparativo sobre percepción de paz en familias y escuelas de municipios afectados por el conflicto armado. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 16(1), 73-82. https://doi.org/10.22335/rlct.v16i1.1886. Montoya, D. (2024). Transformación Social Rural, Paz Duradera y Competencias Docentes: Desarrollo Sostenible en una Colombia Posconflicto. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 1849-1873. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9574 Osorio, J. (2016). La escuela en escenarios de conflicto: daños y desafíos. Hallazgos, 13(26), 179-191. https://doi.org/10.15332/s1794-3841.2016.0026.07. Quenoran Morales, Q. M. (2024). Educación para la paz y desarrollo emocional ante el conflicto armado colombiano. https://repositorio.lasalle.mx/handle/lasalle/2882 Quintero, M. Ballesteros, N. y Sánchez, K. (2024). Emociones en narrativas de maestros acerca del daño causado por el conflicto armado. Revista Colombiana de Educación, (91), 316-334. Ramírez, R. Escobar, I., Beléndez, A. y Arribas, E. (2020). Factores que afectan el rendimiento académico. Revista REAMEC, 24 (3), 210-226. DOI: 10.26571/reamec. v8i3.10842.

Ramos, J. y Gamboa M. (2024). Didáctica del conflicto armado en Colombia. Estado de la cuestión investigativa. Pedagogía y Saberes, (61), 163–178. https://doi.org/10.17227/pys.num61-19977. Rodríguez, G. y Torres, L. (2023). El aprendizaje en la Educación Primaria. Una aproximación teórico-conceptual. Revista Transdiciplinaria de Estudios Sociales y Tecnológicos, 3(3), 57-67. https://doi.org/10.58594/rtest.v3i3.92. Rodríguez, J. y Fernández, O. (2024). Niños, Niñas y Adolescentes en el Marco del Conflicto Armado Colombiano: Una Mirada Desde la Educación Rural. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 45-75. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10268.

Rojas, M. Arbeláez, D. y Medina, Z. (2020). Representaciones sociales de estudiantes de educación media acerca del posconflicto en Colombia. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico., (11), 101-116. DOI: http://doi.org/10.5281/zenodo.3693040. Salcedo, E. A., y Rusinque, A. A. C. (2021). Percepción del posconflicto en Colombia: Caso del alumnado de educación secundaria. Educação & Sociedade, 42, e233690. https://doi.org/10.1590/ES.233690.

Vera, O. (2009). Cómo escribir artículos de revisión. Revista médica la paz, 15(1), 63-69. https://www.alergia.org.ar/pdfs/como-escribir-articulos-de-revision.pdf.

Published

2025-04-24

How to Cite

Gabriel Eduardo Rossi Maussa, & Ingri Yohana Vargas Ibarra. (2025). THEORETICAL APPROACHES TO THE IMPACT OF POST-CONFLICT ON STUDENT LEARNING. LÍNEA IMAGINARIA, 2(20). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3735

Issue

Section

Articulos de Revisión Bibliográfica