ETHICS AND EDUCATION: THEORETICAL FEATURES THAT START AT SCHOOL AND END IN IDEAL SCHOOL BEHAVIOR - CASES IN BASIC EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3750Keywords:
Ethics, education, ideal school behavior and schoolAbstract
Education today is facing multiple changes and transformations increased in this era of technological advances that focus their interest in providing tools so that society in general can develop in an easier way; hence, it is possible to rethink the pedagogical action and raise the following general objective: To reflect on ethics and education from theoretical components that are implemented in schools and seek an ideal school behavior; according to the perception of the cases that occur in basic education. The methodology implemented responds to a systematic review of experiences lived in educational institutions with the purpose of strengthening the performance of students; this resulted in an academic essay that leads to show an approach to the usefulness of ethics and its implications in school and therefore in society. The documentary analysis allowed visualizing the bases of the educational models that are linked to ethics; from there it is possible to conclude that teachers should handle the principles of ethics so that from the classrooms they can form students who can demonstrate their ethical principles and apply them in the society they live in, always seeking healthy coexistence.
Downloads
References
Ávalos, A., y Berger, C. (2021). Normas de convivencia escolar: Descripción y análisis de un proceso participativo. Pontificia Universidad Católica de Chile. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052021000100409
Ballesteros, V. (2014). ¿Cómo educar en valores? Educación, ética y valores. Poiètica. Naucalpan, México. https://www.cch.unam.mx/sites/default/files/Poietica_04.pdf
Departamento de Planeación nacional. (2024). Educación preescolar, básica y media. Dirección de Desarrollo Social, Bogotá Colombia. https://www.dnp.gov.co/LaEntidad_/subdireccion-general-prospectiva-desarrollo-nacional/direccion-desarrollo-social/Paginas/educacion-preescolar-basica-y-media.aspx
Garcés, S. (2024). Las normas de convivencia que no deben faltar en un colegio. Fundación para la convivencia digital. https://convivenciadigital.cl
Gutiérrez, J. R. (2020). Valores y cultura de paz en el contexto educativo colombiano. Revista Digital de Investigación y Postgrado, volumen 1, número 2. Bucaramanga Colombia. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=8997844 9&url=https://redip.iesip.edu.ve/ojs/index.php/redip/article/download/17/17/57&ved=2ahUKEwjhyuKK3YmKAxUrRDABHSgwKvIQFnoECCYQAQ&usg=AOvVaw0E5FdQ2Cj6UuVG28CYmzYO
Ministerio de Educación Nacional. (2018). Sistemas educativos del mundo. Capítulo Colombia. Versión número 02. Gobierno de Colombia. https://alianzapacifico.net/wp-content/uploads/Gu%C3%ADa-de-Colombia.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2023). Código de ética. Programa Viva la Escuela, segunda versión. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-413641_recurso_15.pdf
Montes, A., Gamboa, A., y Lago, C. (2013). La educación básica en Colombia: una mirada a las políticas educativas. Revista Saber, Ciencia y Libertad, volumen 8, número 2. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi= 89978449&url=https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5104991.pdf&ved=2ahUKEwjG6Yrki4qKAxVhtYQIHY1xCmgQFnoECBkQAQ&usg=AOvVaw2jk5ZTyEaI9UoH3U7qEags
Negrete, L. (2014). Valores universales. https://www.uv.mx/psicologia/files/ 2014/11/valores-universales.pdf
Ortega, P. (2018). Ética y educación: una propuesta educativa. Revista virtual REDIPE. Año 7, volumen 8. España. https://www.google.com/url?sa=t&source= web&rct=j&opi=89978449&url=https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/539/511&ved=2ahUKEwiql_KyjYmKAxW1RTABHfjbMzAQFnoECB4QAQ&usg=AOvVaw3LZYes58saJW2edurmFkPK
Rubio, H. (2018). La educación en valores en el contexto educativo colombiano: un análisis lógico desde la historia. Universidad Pedagógica Enrique José Varona, Cuba. Número 67. https://www.redalyc.org/journal/3606/3606717 82023/360671782023.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LÍNEA IMAGINARIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.