EDUCATION AND SOCIOCULTURAL IDENTITY AMONG YOUNG PEOPLE IN THE RURAL SECTOR OF COLOMBIA UNDER THE INFLUENCE OF ICT
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3756Keywords:
rural education, socio-cultural identity, ICTsAbstract
Education has an impact on the various sectors of society and that is why it permeates the sociocultural identity of young people in the rural sector; hence, the purpose of this documentary review article is to reflect on the scarce sociocultural identity of young Colombians. A dissertation on reality (educational, cultural and social) from a postmodern point of view and its implications in the face of ICTs. The structure of the article is based on the introduction, developed under three main categories: rural education as a fundamental element to strengthen the sense of identity; rurality as a historical, social, cultural and natural value; impact of ICT in the rural context and its incidence on the sociocultural identity of young people. The methodological basis is centered on the documentary review technique that allows the compilation of diverse information regarding the subject and its edges; a way of consulting books, theses, articles that leads to the selection of specific sections to give scientific and rigorous support to the article. With the following final considerations: there is a loss of socio-cultural identity on the part of young people in the rural sector in the face of the overwhelming advance of ICTs; the challenge of uprooting in the face of new postmodern social configurations, a challenge for rural education in having to confront these realities where ICTs have led to new alienating identities.
Downloads
References
Arias, F. (2006). "El Proyecto de Investigación, introducción a la metodología científica". Ed: Episteme, C.A. 5ta edición. Caracas, Venezuela.
Bauman, Z. (2005). Los retos de la Educación en la modernidad líquida. Editorial Gedisa. Barcelona España.
Bauman, Z. (2002). La cultura como praxis. España: Paidos.
Bohórquez-Vivas, A. & Negrete-Doria, R. (2021). Facebook: La identidad cultural de los jóvenes en aislamiento social por COVID-19. SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, 3(2), 1-33. DOI: www.doi.org/10.47666/summa.3.2.31
Braudel, F. (1993). La identidad de Francia: espacio geográfico e historia. España: Gedisa.
Cabero y Palacios, (2021). La evaluación de la educación virtual: la e-actividad. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), pp. 169-188. Disponible en: https://doi.org/10.5944/ried.24.2.28994
Colmenares, G. (1987) Historia económica de Colombia. Bogotá: Siglo Editores, p. 26.
Constitución Política de Colombia. (1991) Gaceta Constitucional N° 116.
DANE, (2023) Encuesta de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en Hogares – ENTIC Hogares. Departamento Administrativo Nacional de Estadística. Boletín Técnico MinTIC, Bogotá.
Giménez, G. (1998). Territorio, cultura e identidades: la región socio-cultural. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas (Colima). Vol. 05, No. 09,
González, L. (1999). Pueblo en vilo. México: Fondo de Cultura Económica.
Hurtado, J. (2012) El proyecto de investigación. Comprensión holística de la metodología de la investigación. Séptima edición. Quirón Ediciones. Sypal, servicios y proyectos para América Latina. Caracas.
Instituto de Ciencia Política ICP, (2012) Así es la Colombia Rural. Revista semana https://especiales.semana.com/especiales/pilares-tierra/asi-es-la-colombia-rural.html
Labrador, F., Requesens, A. y Helguera, M. (2015). Guía para padres y educadores sobre el uso seguro de Internet, móviles y videojuegos. Recuperado web: https://www.ucm.es/data/cont/docs/guia-internet-padres- educadores.pdf
Ley General de Educación (1994). Editorial Unión Ltda., Santa fe de Bogotá. D.C
Muñoz, G. (2016). Jóvenes digitales. Cuerpos con agencia, en Colombia. Juvenopedia: mapeo de las juventudes Iberoamericanas. París: Editorial Ned.
Quintero-Rincón, V. (2023) Calidad de la educación rural en Colombia antes y después de la pandemia. Universidad pedagógica Experimental Libertador. UPEL. Rubio Venezuela.
Robertson, R. (1998) Identidad nacional y globalización: falacias contemporáneas. Revista Mexicana de Sociología Vol. 60, No. 01. México.
Rodríguez (2002). Identidad y nuevas tecnologías: repensando las posibilidades de intervención para la transformación social. Revista FUOC. Recuperado dehttp://www.uoc.edu/web/esp/art/uoc/gil0902/gil0902.html#bibliografia
Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2022). Manual de Trabajos de Grado de Especialización y Maestrías y Tesis Doctorales. Vicerrectorado de investigación y postgrado. Fedupel. Caracas, Venezuela. Zambrano, M.A, (2017) Pérdida de la Identidad Cultural en Colombia. Universidad Nacional de Colombia. Extensión de ContaduríaPública.https://medium.com/@mayraz026/p%C3%A9rdida-de-la-identidad cultural-en colombia-c38ad4e16f25
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LÍNEA IMAGINARIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.