THE LEARNING OF MATHEMATICS. A SIGNIFICANT CHALLENGE TODAY

Authors

  • Yanides Pinzón Ascanio
  • Marco José Lanziano Barrera

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3765

Keywords:

learning, significance, mathematics

Abstract

The area of mathematics has been defined and conceived by many authors as one of the most important in the training of their subjects. Through it, the subject acquires not only mastery of numerical skills, but can solve situations that emerge from their contextual reality, make timely decisions, develop formal logical thinking, be creative, assume commitment to the construction of their knowledge, inter alia. From this perspective, this article offers a hermeneutical review aimed at understanding how students learn the area of mathematics, highlighting its importance while creating awareness among them about their role as participating actors in their own knowledge, in a society of changes, where each subject uses the knowledge they have to solve the problems of their daily lives. For this, an interpretive paradigm will be used, supported by the hermeneutic method, from which different theoretical positions are reviewed aimed at knowing and strengthening the theoretical body of the essay presented, through this methodology we seek to obtain a foundation that allows the reader to understand the relevance that mathematics has today. Hoping to obtain as main findings positions and constructs that demonstrate the importance of the area of mathematics, and the provision of perspectives that can be used by students in the construction of their mathematical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yanides Pinzón Ascanio

Doctorando en Educación

UPEL - IPRGR

Marco José Lanziano Barrera

Doctorando en Educación

UPEL - IPRGR

References

Brito, D. (2016). Matemática como ciencia del saber. [Documento en línea]. Disponible:

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.redalyc.

org/pdf/4277/427746276001.pdf

Castilla, M. (2014). La Teoría Del Desarrollo Cognitivo Según Piaget Aplicada En La

Clase Primaria. Valladolid: Universidad De Valladolid.

Fuentes, C. (2011). Historia De Las Matemáticas e investigaciones matemáticas en

secundaria. Algunos fundamentos y ejemplos para la clase. [Documento en línea].

Disponible: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://

funes.uniandes.edu.co/wp-content/uploads/tainacanitems/32454/1172488/DeLaFuente2011Historia.pdf

Galán, A. (2012). La historia de las matemáticas. [Documento en línea]. Disponible:

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://repositorio.

unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/1764/Gal%C3%A1n%20Atienza%2C%2

Benjam%C3%ADn.pdf?sequence=1

Piaget, J. (1973). Seis estudios de psicología. Barcelona: Barral Editores.

Rodríguez, M. (2019). La educación matemática en la con-formación del ciudadano.

[Documento en línea]. Disponible: Dialnet-LaEducacionMatematicaEnLa

ConformacionDelCiudadano-4451090.pdf

Serres Y (2015) Perspectivas de la educación matemática en Venezuela para el siglo

XXI. Colección PAIDEIA siglo XXI. México

Tamayo, H. (2022). Aprendizaje superficial versus aprendizaje profundo. Una teoría del

conocimiento significativo en el área de matemática. [Tesis doctoral en línea].

Disponible: https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/174/174

Veliz. (2020). El juego como estrategia didáctica para desarrollar el pensamiento

matemático en los niños del nivel inicial. Repositorio digital Untumbes,

Villalba, G. (2018). Importancia del proceso enseñanza-aprendizaje matemático para el

desarrollo humano y personal de los estudiantes. [Documento en línea*.

Disponible: https://repository.ucc.edu.co/bitstreams/e0596e21-5dc4-4227-a0cffda916907e1f/download

Zemelman, H.(2011b), Los horizontes de la razón, Tomo III, Barcelona, Anthropos,

Universidad de Calda.

Published

2025-04-24

How to Cite

Yanides Pinzón Ascanio, & Marco José Lanziano Barrera. (2025). THE LEARNING OF MATHEMATICS. A SIGNIFICANT CHALLENGE TODAY. LÍNEA IMAGINARIA, 2(20). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3765

Issue

Section

Textos para la Difusión