LOS MEDIOS DE COMUNICACIÓN: PERSPECTIVAS DESDE EL PLANO DE SU DESEMPEÑO

Authors

  • Roberto Carlos Asís Maldonado

Keywords:

Complexity, education, ethics, media, critical theory

Abstract

The media as the central axis of the study, which has currently been strongly questioned for its lack of objective performance and obscure purpose in the management of information and if based on opinions in any situation removed from the context. For the purposes of this study, an analysis from critical theory on the performance of the media and an ethical and educational perspective is lacking; the fundamental purpose was based on generating an analysis from critical theory that accounts for the performance of the media from an ethical and educational perspective. On the other hand, the deconstructing of the role of the media and its contribution to formative processes was taken into account, as well as, revealing the particularities of the performance of the media from different thoughts and, finally, reflecting on the ethical position regarding the performance of the media from its different thoughts. Supported by the postulates of critical theory and different authors who support it, in which the methodology was applied from a qualitative approach, interpretive paradigm, documentary analysis and a hermeneutic disquisition. The results were based on a view of the media from a complex perspective, including emotions, critical literacy, culture, advertising, religion, disruption, creativity, and politics, analyzed from the perspective of ethics and education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayala, C. (2001). Diez conceptos básicos en torno a los medios de comunicación. En C. Ayala, Comunicación alternativa y sociedad civil. (pág. 846). San Salvador: Digitalizado por Biblioteca "P. Florentino Idoate, S.J.".

Bauman, Z. (2002). La cultura como praxis. Barcelona: Paidós.

Blancarte, R. (1999). Religión, medios masivos de comunicación y poder. Sociológica, 183-198.

Bourdieu, P. (1999). Intelectuales, política y poder. Buenos Aires: EUDEBA.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Bogotá D.C.: Anagrama.

Goleman, D. (1995). La inteligencia emocional. Buenos Aires: Lelibros.

Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicacitva I. México D.F.: Taurus.

Habermas, J. (1992). Teoría de la acción comunicativa II. Ciudad de México: Taurus.

Martínez, M. (2015). Comportamiento humano. Nuevos métodos de investigación. México D.F.: Trillas.

Mayer, & Salovey. (1990). La inteligencia emocional. Barcelona: Paidos.

Morín, E. (1988). El paradigma de la complejidad. Barcelona: Camacol.

Morín, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Morín, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Palmer, R. (1969). ¿Qué es la hermenéutica? Madrid: Arco/Libros SL.

Pérez, O., & Velasco, J. (2007). Variaciones sobre el concepto de ética. CreaCiencia, 28-33.

Quintanal, J., Sánchez , J., García, M., García, J., González, D., López, M., . . . Osorio, J. (2024). Métodos y diseños de investigación en contextos socioeducativos. Bogotá D.C.: Ediciones de la U.

Sanchez, A. (1969). Ética. México DF: Grijalbo.

Published

2025-05-28

How to Cite

Roberto Carlos Asís Maldonado. (2025). LOS MEDIOS DE COMUNICACIÓN: PERSPECTIVAS DESDE EL PLANO DE SU DESEMPEÑO. LÍNEA IMAGINARIA, (21). Retrieved from http://revistas.upel.edu.ve/index.php/linea_imaginaria/article/view/3814

Issue

Section

Reporte de Investigación