BEYOND THE COGNITIVE: EMPIRICAL EVIDENCE OF THE CRUCIAL ROLE OF SOCIOEMOTIONAL SKILLS IN LEARNING IN COLOMBIAN ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Diana Mayerli Antolinez Buitrago
  • Betty Milena Porras Gómez
  • Diana Sunce Puentes

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4044

Keywords:

Cognitive, socioemotional skills, learning and basic education.

Abstract

The purpose of this article, by the nature of a scientific essay, is to reflect on how current education faces circumstances that have left important marks on society, such as the technological advances and transformations that have gone hand in hand with different processes, such as teaching and learning; in this sense, it is observed that different contents of the curricular design use technologies as instructional resources that have tried to bring the topics to the students, and that is why the present general objective emerges, which is framed in: to reflect on socio-emotional skills in learning in Colombian primary basic education (HSEAEBPC); the methodology fits into a documentary analysis, which resulted in a scientific essay that becomes a significant contribution so that teachers can have at their disposal concepts and teaching tools that aim to strengthen socio-emotional skills in students at the primary level; However, it is of utmost importance to recognize that one of the most impactful aspects of the educational process goes beyond the cognitive and crucial role of teachers in making the teaching process a theoretical and practical journey that is quite accessible for those responsible for defining quality education, tailored to the demands of the general population, considering the purpose of the educational system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diana Mayerli Antolinez Buitrago

Colegio Club De Leones

Betty Milena Porras Gómez

Universidad De Pamplona

Diana Sunce Puentes

Universidad De Pamplona

References

Arango, P. Orjuela, R., Buitrago, A., y Lesmes, O. (2024). Importancia de las habilidades socioemocionales en la educación: una revisión documental. Revista Humanismo y sociedad volumen 12 número 2. https://doi.org/10.22209/rhs.v12n2a05 DOI: https://doi.org/10.22209/rhs.v12n2a05

Askia, B. (2024). Educación Socioemocional en la enseñanza primaria: un análisis práctico de la experiencia. Artículo científico. Guadalajara, México. Revista Iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo volumen 15 número 29. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672024000200757&lng=es&nrm=iso DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2141

Benítez, M., y Ramírez, L. (2019). Las habilidades socioemocionales en la escuela secundaria mexicana: retos e incertidumbres. México. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía volumen 3 número 5. https://www.redalyc.org/journal/5739/573962080013/html/ DOI: https://doi.org/10.15658/10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.09030508

Bolaños, E. (2020). Educación socioemocional. Toluca, México. Asociación Latinoamericana de Sociología. Revista Controversias y Concurrencias Latinoamericanas volumen 11 número 20. https://www.redalyc.org/journal/5886/588663787023/html/

Castro, D., y Cortés, R. (2023). Influencia de inteligencia emocional y habilidades sociales en contextos escolarizados. Revisión sistemática. Revista científica multidisciplinar Ciencia Latina volumen 7 número 1. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/5133#:~:text= DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.5133

De la Torre, S. (2024). Descubre la teoría del aprendizaje social de Albert Bandura y su impacto en la formación. https://www.iseazy.com/es/blog/teoria-del-aprendizaje-social-de-bandura/

Ferreira, M., Reis, J., Olcina, G., y Fernandes, R. (2023). El aprendizaje socioemocional en la Educación Primaria: una investigación sobre las concepciones y las prácticas de los maestros en el aula. Universidad Pedagógica Nacional. Revista colombiana de Educación número 87. https://www.redalyc.org/journal/4136/413677447002/html/ DOI: https://doi.org/10.17227/rce.num87-12704

González, M. (2020). Estrategias didácticas para el desarrollo de habilidades socioemocionales en educación primaria. Universidad Pedagógica Nacional del estado de Chihuahua, México. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7863429

Ley 115. (1994). Artículo 5. Congreso de la República de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Ley 2383. (2024). Un paso hacia la educación socioemocional en Colombia. https://www.sistemasaberes.com/ley-2383-de-2024-un-paso-hacia-la-educacion-socioemocional-en-colombia/

Ministerio de Educación Nacional. (2021). Estrategia de Formación de Competencias Socioemocionales en la Educación Secundaria y Media. https://www.mineducacion.gov.co/portal/men/Publicaciones/Guias/385321

Published

2025-07-20

How to Cite

Diana Mayerli Antolinez Buitrago, Betty Milena Porras Gómez, & Diana Sunce Puentes. (2025). BEYOND THE COGNITIVE: EMPIRICAL EVIDENCE OF THE CRUCIAL ROLE OF SOCIOEMOTIONAL SKILLS IN LEARNING IN COLOMBIAN ELEMENTARY SCHOOL. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4044

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.