Experiences and reflections of Basic Education teachers on crime, punishment and constitutional rights

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i2.2283

Keywords:

Educación Básica, delitos, penas, derechos constitucionales, Venezuela

Abstract

Teachers experience safety, risks and organization in a particular way in their workplaces. For this reason, the objective of this research is to analyze the experiences and reflections of a group of Basic Education teachers, on the categories of crimes, penalties and constitutional rights, within the framework of their school contexts. Some concepts are offered and national and international studies are reviewed. With a qualitative and hermeneutic approach, this work was designed as a field investigation to interpret the social reality of the participating subjects. A research unit of twenty-three teachers was formed to whom a questionnaire was applied to collect their testimonies. The results are analyzed, subcategories are offered (violence, theft, assaults; sanctions, punishments) and emerging categories (fear, hopelessness, satisfaction, helplessness, value) that lead to the conclusion that the experiences and reflections serve as proposals for improvement for the majority of the participating teachers.

Author Biographies

Federico Sebastián Fuenmayor-Gallo, Universidad Bicentenaria de Aragua

Doctor en Derecho, Doctor en Derecho Constitucional y en Derecho Penitenciario. Magister en Derecho Constitucional Internacional. Especialista en Ciencias Penales y en Garantismo y Constitucionalismo. Magistrado emérito de la Sala Constitucional del Tribunal Supremo de Justicia. Ministro Consejero en la Misión Permanente de la República Bolivariana de Venezuela acreditada ante la Corte Penal Internacional (CPI). Doctorando en Ciencias Jurídicas en la Universidad Bicentenaria de Aragua

Ingrid Thamaira Díaz-Martínez , Universidad Bicentenaria de Aragua

Abogada. Coordinadora del Despacho de la Presidencia del Tribunal Supremo de Justicia. Doctoranda en Ciencias Jurídicas en la Universidad Bicentenaria de Aragua.

Ámbar Josefina Mata-López, Universidad Bicentenaria de Aragua

Abogada, Universidad Central de Venezuela. Diplomado en DDHH, Diplomado en Derecho Penal Internacional y Diplomado en Derecho Constitucional Internacional en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador, UPEL. Abogado Asistente en la Sala Constitucional del Tribunal Supremo de Justicia. Doctoranda en Ciencias Jurídicas en la Universidad Bicentenaria de Aragua.

 

Diana Caraballo, Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Profesora en Física y Matemática, Instituto Pedagógico de Caracas. Magíster en Educación, Doctora en Educación, Universidad Central de Venezuela. Docente jubilada del Instituto Pedagógico de Miranda José Manuel Siso Martínez, UPEL, Asesora del Complejo Educativo Antonio José de Sucre, profesora de la Universidad de Las Américas

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Published

2023-09-18

How to Cite

Fuenmayor-Gallo, F. S. ., Díaz-Martínez , I. T. ., Mata-López, Ámbar J. ., & Caraballo, D. . (2023). Experiences and reflections of Basic Education teachers on crime, punishment and constitutional rights. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 38(2), 107–135. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i2.2283

Issue

Section

Artículos