ALTERNATIVE MEANS OF CONFLICT RESOLUTION IN THE SCHOOL CONTEXT: SOME STRATEGIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i2.2284

Keywords:

Venezuela; education; conflict resolution; mediation, conciliation.

Abstract

This article discusses the general aspects related to alternative means of conflict resolution, as well as its application in the school context, within the framework of the Venezuelan legal system. The antecedents of the application of these means and their legal basis in the country are summarized. The main alternative procedures for conflict resolution are briefly described, considering possible strategies to achieve such objectives, while some experiences in Venezuela and other countries are reviewed. The implementation of the relevant courses is recommended, both to the educational authorities at the level of the competent State boards, as well as to the members of the management teams of universities and school institutions in general. In this process, the Universidad Pedagógica Experimental Libertador would be called to be the first teacher training institution in Venezuela to introduce the pertinent changes in its curricular structure.

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Author Biographies

Michel Adriana Velásquez-Grillet, Universidad Bicentenaria de Aragua

Magistrada de la Sala Constitucional del TSJ. Magíster en Business Administration, Instituto de Estudios Superiores de Administración (IESA). Abogado, Especialista en Derecho del Trabajo, Universidad Central de Venezuela. Contador Público egresada de la Universidad Católica Andrés Bello. Doctoranda de la Universidad Bicentenaria de Aragua en Ciencias Jurídicas.

Víctor Manuel Reyes , Universidad Iberoamericana del Ecuador/ Universidad Católica de Trujillo Benedicto XVI

Profesor de la especialidad de Ciencias Naturales, Mención Ciencias de la Tierra y Magíster en Educación Ambiental, Instituto Pedagógico de Caracas. Doctor en Ciencias Administrativas, UNESR. Catedrático e investigador en Perú en la Universidad Nacional de Tumbes, Universidad Nacional Mayor de San Marcos y Universidad Católica de Trujillo Benedicto XVI; y en Ecuador en la Universidad Iberoamericana del Ecuador, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Universidad Península de Santa Elena y Universidad de Guayaquil. Investigador acreditado por Senescyt (Ecuador) y Concytec (Perú).

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Published

2023-09-18

How to Cite

Velásquez-Grillet, M. A. ., & Reyes , V. M. . (2023). ALTERNATIVE MEANS OF CONFLICT RESOLUTION IN THE SCHOOL CONTEXT: SOME STRATEGIES. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 38(2), 137–163. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i2.2284

Issue

Section

Artículos