THE THEORIZATIONS AND THEORY BUILDING: A LEARNING FROMTHE VIEW OF CONSOLIDATE RESEARCHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i2.2419

Keywords:

theory building , theorizations, theory , documentary research

Abstract

This is a qualitative documentary research where the purpose was to reflect on the process of theorization and theory building through the analysis of two documentary examples of consolidated researchers, with the intention of showing doctoral students the procedure used by them to generate the theoretical implications of their research.The research approach was carried out through the documentary research methodology according to Hoyos (2011). It was found that theory generation is a process and theorizations are prior to theory. It is concluded that the construction of theorizations and theory is anchored to the creativity of the author. However, it is unavoidable to start from the data to conceptualize, categorize, establish relationships and in the processdetach from them to end up in a more abstract and comprehensive discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sara Lara, Universidad Pedagógica Experimental Libertador/ Instituto Pedagógico de Caracas

Profesor Titular (J) del Departamento de Geografía e Historia. UPEL-IPC. Diploma Aplicación de los Sensores Remotos al estudio de Suelos y Vegetación Servicio Geodésico Interamericano, Panamá. Maestría en Ciencias de la Universidad de Liverpool Inglaterra. Doctor en Ciencias de la Educación UPEL. IPC.

References

Arias, F. (2012). El proyecto de investigación, introducción a la metodología científica. Caracas: Episteme.

Brunner, J. (1980). Investigaciones sobre el desarrollo cognitivo. Madrid: Pablo del Rio.

Bandura, A. (1982). Self eficacy mechanism in human agency American Psycologist, 37(1), 122-147. DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.37.2.122

Brailovsky, D. (2017). La pedagogía y su vocabulario. Voces de la educación, 2(1), 52- 62

Carlile, P y Christensen, C. (2011). Ciclos de la construcción de teorías en la investigación gerencial. Harvard Business School Working Paper 05-057.

Coffey, A y Atkinson, P. (2003). Encontrar sentido a los datos cualitativos. Antioquía: Editorial Universidad.

Correa, C. (2019). Construcción teórica y epistémica. Formación en Investigación en Ciencias Sociales en Iberoamérica. Perspectivas docentes, 30 (69), 7-17.

Consejo Nacional de Universidades. (2001). Gaceta Oficial N°37328, noviembre 20. Díaz, V. (2006). Construcción del saber pedagógico. San Cristóbal: Litoformas.

Fraga, E. (2019). ¿Qué es, cómo se hace y para qué sirve la teoría? Aportes desde la sociología y sus márgenes. Revista CS, 28 (2), 181-206. DOI: https://doi.org/10.18046/recs.i28.2761

Hoyos, C. (2010). Un modelo para la investigación documental. Guía teórico práctica.

Medellín: Señal Editora.

Levine, D. (1997). Social Theory as a vocation: Engaging with future challenges. Perspectives, 19(2), 1-8.

Martínez, M. (2006). Ciencia y Arte en la metodología cualitativa. México: Trillas.

Morales, J. (2011). Fenomenología y hermenéutica como epistemología de la investigación. Revista Paradigma. XXXII (2), 7-22.

Morales, J. (2014). La construcción teórica en las tesis doctorales de Ciencias Sociales- Educación. ARJÉ Revista de Postgrado FACE-UC, 14 (8), 233-249.

Nubiola, J. (2001). La abducción o lógica de la sorpresa. Razón y palabra. Revista Electrónica N°21.

Picón, G. (2009). Desarrollo experimental de una comunidad de investigadores en el contexto universitario. Cap. 1. En: Investigación y cambio en Educación desde una perspectiva crítica. Caracas: Ediciones del Vicerrectorado de Investigación y postgrado.

Real Academia de la lengua española (RAE), 23ª ed. [23.6 versión en línea] https://dla.rae.es

Reyes, L. (2014). Formación y desarrollo de expertos: Estrategias para el diseño de sistemas de aprendizaje y apoyo al desempeño. Ventanas abiertas a la pedagogía universitaria. 20 (10),17-24. DOI: https://doi.org/10.29197/cpu.v10i20.190

Requena, F y Ayuso, L. (2016). Teoría Sociológica Aplicada. Barcelona: Anthropos Siglo XXI.

Rodríguez, I. (2015). La teorización del objeto de estudio: Una obra de arte en las tesis doctorales. ARJÉ, 16 (9), 463-474.

Strauss, A y Corbin J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría Fundamentada. Antioquia: Universidad.

Swedberg, R. (2016). El arte de la teoría social. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Trovero J. (2015). ¿Qué es teorizar? Reflexiones en torno a la especificidad del trabajo teórico en Sociología. En I Congreso Latinoamericano de Teoría Social. Instituto de Investigaciones Gino Germani. Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Buenos Aires.

Valencia, M. (2015). Revisión documental en el proceso de investigación. Pereira: Universidad tecnológica de Pereira.

Vigotsky, L. (1993). La ZDP y la colaboración entre pares En: Vigostky y la educación.

Buenos Aires: Aique.

Published

2023-12-05

How to Cite

Lara, S. (2023). THE THEORIZATIONS AND THEORY BUILDING: A LEARNING FROMTHE VIEW OF CONSOLIDATE RESEARCHERS. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 38(2), 165–184. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i2.2419

Issue

Section

Artículos