INTERACTIONAL MARKERS: A PSYCHOLINGUISTIC AND PRAGMAGRAMMATICAL ANALYSIS OF THE DIALOGUED SPEECH OF STUDENTS OF BASIC AND HIGH SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v36i1.2764

Keywords:

interactional markers, psycholinguistics, pragmagrammatic , metafunctions

Abstract

Language is a social interaction mechanism capable of making concrete actions with words since its study deserves to understand a series of elements that are related to each other at the time of issuing some type of statement in different contexts. This research set out to analyze the use of interactional markers from a psycholinguistic and pragmagrammatical perspective; therefore, it was investigated the use of some recurring proformas in the dialogued speech of students of basic school and high school. The methodology was framed in the field design. The corpus was obtained through a semi- structured interview model. An analysis of the interactional markers found was carried out and contrasted with the pertinent theoretical postulates. In sum, this study reveals different realizations of the interactional markers in the simultaneity of three metafunctions: ideational, interpersonal, and textual, according to the theories of language acquisition and development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anny Gabriella Perales-Alvarado

Profesora en la especialidad de Castellano, Literatura y Latín. Especialista en Planificación y Evaluación de la Educación. Tesista en la Maestría en Lingüística UPELIPC. Coordinadora de la Sección de Docencia e investigadora del Instituto Venezolano de Investigaciones Lingüísticas y Literarias “Andrés Bello”. Universidad de adscripción: Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Venezuela.

José Gabriel Figuera-Contreras, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas

Profesor en la especialidad de Castellano, Literatura y Latín. Especialista en Planificación y Evaluación de la Educación. Tesista en la Maestría en Lingüística UPELIPC. Coordinador de la Sección de Promoción y Difusión e investigador del Instituto Venezolano de Investigaciones Lingüísticas y Literarias “Andrés Bello”. Universidad de adscripción: Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Venezuela.

References

Acosta, V., Moreno, A., Ramos, V., Quintana, A. y Espino, O. (1996). La evaluación del lenguaje. Teoría y práctica del proceso de evaluación de la conducta lingüística infantil. Aljibe.

Angulo, L., González, N. y Pérez, N. (1987). Los marcadores interaccionales en el habla de niños de 13 años. (Ponencia presentada en el VIII Encuentro Nacional de Lingüística).

Barrera, L. y Fraca, L. (1997). Psicolingüística y desarrollo del español I. Retina.

Beinhauer, W. (1964). El español coloquial. Gredos.

Borreguero, M. y Loureda, Ó. (2013). Los marcadores del discurso: ¿un capítulo inexistente en la NGLE? Revista LEA: Lingüística española actual, 35(2), 181- 210.

Briz, A. (1998). El español coloquial en la conversación. Ariel.

Casado Velarde, M. (1993). Introducción a la gramática del texto del español. (Cap.4). Arco-Libros.

Clemente, R. (2000). Desarrollo del lenguaje. Octaedro

Grice, P. (1975 ed.). Lógica y conversación. Tecnos.

Halliday, M.A.K. (1982). El lenguaje como semiótica social. Fondo de Cultura Económica.

Jakobson, R. (1974). Ensayos de lingüística general. Ariel.

Obregón, H. (1985). Introducción al estudio de los marcadores interaccionales del habla dialogada en el español de Venezuela. C.I.L.L.A.B.

Piaget, J. (1976 [1931]). El lenguaje y el pensamiento en el niño. Guadalupe.

Serrano, M. (2006). Gramática del discurso. Akal.

Skinner, B. (1981[1957]). Conducta verbal. Trillas.

Villegas, C. (2009). Enunciados declarativos y pragmática. Revista Letras, 51, (79), 261-319.

Published

2021-04-05

How to Cite

Perales-Alvarado, A. G. ., & Figuera-Contreras, J. G. . (2021). INTERACTIONAL MARKERS: A PSYCHOLINGUISTIC AND PRAGMAGRAMMATICAL ANALYSIS OF THE DIALOGUED SPEECH OF STUDENTS OF BASIC AND HIGH SCHOOL. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 36(1), 9–29. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v36i1.2764

Issue

Section

Artículos