INTERACTIONAL MARKERS: A PSYCHOLINGUISTIC AND PRAGMAGRAMMATICAL ANALYSIS OF THE DIALOGUED SPEECH OF STUDENTS OF BASIC AND HIGH SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v36i1.2764Keywords:
interactional markers, psycholinguistics, pragmagrammatic , metafunctionsAbstract
Language is a social interaction mechanism capable of making concrete actions with words since its study deserves to understand a series of elements that are related to each other at the time of issuing some type of statement in different contexts. This research set out to analyze the use of interactional markers from a psycholinguistic and pragmagrammatical perspective; therefore, it was investigated the use of some recurring proformas in the dialogued speech of students of basic school and high school. The methodology was framed in the field design. The corpus was obtained through a semi- structured interview model. An analysis of the interactional markers found was carried out and contrasted with the pertinent theoretical postulates. In sum, this study reveals different realizations of the interactional markers in the simultaneity of three metafunctions: ideational, interpersonal, and textual, according to the theories of language acquisition and development.
Downloads
References
Acosta, V., Moreno, A., Ramos, V., Quintana, A. y Espino, O. (1996). La evaluación del lenguaje. Teoría y práctica del proceso de evaluación de la conducta lingüística infantil. Aljibe.
Angulo, L., González, N. y Pérez, N. (1987). Los marcadores interaccionales en el habla de niños de 13 años. (Ponencia presentada en el VIII Encuentro Nacional de Lingüística).
Barrera, L. y Fraca, L. (1997). Psicolingüística y desarrollo del español I. Retina.
Beinhauer, W. (1964). El español coloquial. Gredos.
Borreguero, M. y Loureda, Ó. (2013). Los marcadores del discurso: ¿un capítulo inexistente en la NGLE? Revista LEA: Lingüística española actual, 35(2), 181- 210.
Briz, A. (1998). El español coloquial en la conversación. Ariel.
Casado Velarde, M. (1993). Introducción a la gramática del texto del español. (Cap.4). Arco-Libros.
Clemente, R. (2000). Desarrollo del lenguaje. Octaedro
Grice, P. (1975 ed.). Lógica y conversación. Tecnos.
Halliday, M.A.K. (1982). El lenguaje como semiótica social. Fondo de Cultura Económica.
Jakobson, R. (1974). Ensayos de lingüística general. Ariel.
Obregón, H. (1985). Introducción al estudio de los marcadores interaccionales del habla dialogada en el español de Venezuela. C.I.L.L.A.B.
Piaget, J. (1976 [1931]). El lenguaje y el pensamiento en el niño. Guadalupe.
Serrano, M. (2006). Gramática del discurso. Akal.
Skinner, B. (1981[1957]). Conducta verbal. Trillas.
Villegas, C. (2009). Enunciados declarativos y pragmática. Revista Letras, 51, (79), 261-319.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.