INTERNAL ORGANIZATIONAL COMMUNICATION FACTORS THAT AFFECT THE MANAGEMENT OF A RURAL SCHOOL CENTER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v36i1.2765

Keywords:

internal organizational communication, school administration, communicational obstacles, rural school nucleus

Abstract

The present article explains the understanding about factors of internal organizational communication that affect the efficacy on the management of Rural School Center (RSC) 026, through the perceptions of its school actors and actress based on theirs own experiences. In this case study with qualitative research approach, deep interviews were applied and data triangulation allowed the understanding of collected data. The results showed that the frequent use of inadequate methods to send information, the little importance in confirming the understanding of sent messages, the low effectivity of situational room in the school municipality, amomg other factors of the internal organizational communication, affect the management. In conclusion, there is a need to optimize the internal organizational communication in the study context and the situational room´s work; and, in both cases, if possible, to incorporate actively Information and Communication Technologies (ICT).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Enrique José Manaure-Melo, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto de Mejoramiento Profesional del Magisterio

Profesor en Educación Integral. Especialista en Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Magíster en Gerencia Educacional. Estudiante del Doctorado en Ciencias de la Educación en el IMPM-UPEL. Institución de adscripción: Escuela Bolivariana “San José”, Miranda, Venezuela.

References

Berceruelo, B. (2014). Nueva comunicación interna en la empresa. Editorial Estudio de Comunicación.

Brandolini A., González M., y Hopkins N. (2009). Comunicación Interna, Claves para una gestión exitosa. La Crujía Ediciones

Corbetta, P. (2010). Metodología y Técnicas de Investigación Social. (M. Díaz y S. Díaz Trads.). Mc Graw Hill.

Dirección General de Desarrollo de la Gestión e Innovación Educativa (2010). Modelo de Gestión Educativa Estratégica, Módulo I. http://www.seslp.gob.mx/pdf/taller2011-2012/uno/DOCUMENTOS/9915Modelo%20de%20Gestion%20EducativaFINAL.pdf

Fundación de Servicios de Perfeccionamiento y Capacitación (2005). De la administración escolar tradicional a la gestión educativa, Pedagogía emocional 2005, Primera unidad [Síntesis del curso Competencias para la profesionalización de la gestión educativa. Diez módulos destinados a los responsables de los procesos de transformación educativa de IIPE-UNESCO]

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill / Interamericana Editores, S. A.

Koontz, H., Weihrich, H. y Cannice, H. (2012). Administración: Una Perspectiva Global y Empresarial (M. Herrero y M. Ortíz Trads.). Mc Graw Hill Interamericana.

Manaure, E. (2016). Gestión del Conocimiento para optimizar la gestión de un Núcleo Escolar Rural (NER) abordando la comunicación organizacional interna. [Trabajo de Grado de Maestría no publicado]. Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto de Mejoramiento Profesional del Magisterio, Higuerote, Venezuela.

Pérez, G. (Ed.). (2001). Modelos de Investigación Cualitativa en Educación Social y Animación Sociocultural. NARCEA, S.A. DE EDICIONES.

Ríos, P. (2018). Metodología de la investigación, Un enfoque pedagógico. Editorial Cognitus C.A.

Robbins, S. y Coulter, M. (2010). Administración. (10ma. ed.) (L. Fernández y V. Alba Trads.). Pearson Educación, INC.

Robbins, S. y Judge, T (2013). Comportamiento Organizacional (15ta. ed.) (L. Pineda, Trad.). Pearson.

Secretaría de Educación Pública (2009). Antología de Gestión Escolar, Programa Nacional de Carrera Magisterial. https://efmexico.files.wordpress.com/2010/05/ant_gestion_escolar_2009.pdf

Terrén, E. (2004) Las organizaciones educativas como sistemas de comunicación. Un enfoque micropolítico. Revista Iberoamericana de Educación, (36). https://rieoei.org/historico/documentos/rie36a10.htm

Published

2021-04-05

How to Cite

Manaure-Melo, E. J. . (2021). INTERNAL ORGANIZATIONAL COMMUNICATION FACTORS THAT AFFECT THE MANAGEMENT OF A RURAL SCHOOL CENTER. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 36(1), 31–57. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v36i1.2765

Issue

Section

Artículos