LANGUAGE AND SOCIAL PRACTICES. TALES OF THE CHOCOAN TRADITION FOR INFERENTIAL LEVEL READING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v36i1.2767

Keywords:

language, didactic strategies, reading comprehension, inferential level, the story, basic education, Chocó tradition

Abstract

In this research, it was proposed to contribute to the rescue of the cultural traditions of the municipality of Cértegui-Chocó, establishing a link between language and sociocultural practices. To this end, the use of stories from the Chocoana tradition was evaluated in order for students to infer from the literary texts the implicit elements related to their tradition, environment and culture. The approach taken was the mixed one, under the participatory action research methodology. As techniques, the reading comprehension tests were applied, in pretest and posttest versions, and the literary workshop. The results allowed identifying that the reading levels of the students went from literal and inferential to critical and intertextual. Therefore, this research is expected to be thought of in the community as a way to generate knowledge networks, in favor of inference and contact with our real and fantastic history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Katty Yadira Lemos-Lloreda, Universidad Tecnológica del Chocó Diego Luís Córdoba/ Institución Educativa Matías Trespalacios

Profesora de Matemáticas y Física, Universidad Tecnológica del Chocó Diego Luis Córdoba. Magíster en Educación, Universidad de Medellín. Doctoranda en Educación, Universidad San Buenaventura, Cali. Institución de adscripción: Universidad Tecnológica del Chocó Diego Luís Córdoba/ Institución Educativa Matías Trespalacios, Colombia.

María Asunción Del Carmen González-Amagará, Institución Educativa Matías Trespalacios

Profesora de Básica Primaria. Especialista en Informática Educativa, Universidad de Santander. Magíster en Educación, Universidad de Medellín. Institución de adscripción: Institución Educativa Matías Trespalacios, Colombia

Gloria Lucía Torres-Mena, Institución Educativa Matías Trespalacios

Profesora de Básica Primaria. Especialista en Informática Educativa, Universidad Tecnológica del Chocó Diego Luís Córdoba. Magíster en Educación, Universidad de Medellín. Institución de adscripción: Institución Educativa Matías Trespalacios, Colombia.

References

Arcila, C. (2006). Literatura y drama social. Guía didáctica y módulo. Fundación Universitaria Luis Amigó. Faculta de Educación.

Barona, G. (1995). Ausencia y presencia del negro en la historia colombiana. Córdoba, D. O. (Ed.). Cidse.

Bautista, C. (2011). Proceso de la investigación cualitativa: Epistemología, metodología y aplicaciones. Sidalc.net.

Caicedo, C. (1997). En torno al desarrollo del Chocó. Lealon.

Cajiao, F. (2005). Instrumentos para escribir el mundo. Escritura, lectura y política en el universo escolar. Cooperativa Editorial Magisterio.

Capurro, R. (1982). Heidegger y la experiencia del lenguaje. Cuaderno de psicoanálisis freudiano, 22, 81-86. http://www.capurro.de/boss.htm

Congreso de la República. (1994). Ley General de Educación. Ley 115 de Febrero 8 de 1994. Bogotá, Colombia.

Cook, T. y Reichardt, Ch. (1995). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación educativa. Morata.

Dubois, B. y Laurent, G. (1996). The Functions of Luxury: a Situational Approach to Excursionism. Association for Consumer Research ed., 23. Advances in Consumer Research. http://acrwebsite.org/volumes/7875/volumes/v23/NA-23

Duque, C.P. (2006). Conciliando el aprendizaje formal e informal de la lectura emergente en contextos escolares. Revista Colombiana de Psicología, 15, 125-129. https://revista.unal.edu.co/index.php/psicologia/article/view/1241

Durango, Z.R. (2017). Niveles de comprensión lectora en estudiantes de la Corporación Universitaria Rafael Núñez (Cartagena de Indias). Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 51, 156-174. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/850

Durkheim, E. (1885). Organización y vida del cuerpo social según Schaeffle. Revue philosophique.

Freire, P. (1969). La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI.

Friedemann, N.S. de (1992). Huellas de Africanía en Colombia. Thesaurus: boletín del Instituto Caro y Cuervo, 47(3), 543-560. https://www.cvc.cervantes.es/

Gallego, J. L., Figueroa, S. y Rodríguez, A. (2019). La comprensión lectora de escolares de educación básica. Literatura y Lingüística, 40, 187-208. https://doi:10.29344/0717621X.40.2066

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.

Instituto Colombiano para la Evaluación. (2018). Guía de uso e interpretación de resultados: Reporte de estudiantes, Saber 3°, 5° y 9°. ICFES.

Lemos, K.Y., González, M. y Torres, G.L. (2018). Cuentos de la tradición chocoana como experiencia expandida del lenguaje: una estrategia didáctica implementada en los años 2016 a 2017 para el mejoramiento de la comprensión lectora a nivel inferencial en los estudiantes de grado 5º de la Institución Educativa Matías Trespalacios del municipio de Cértegui-Chocó. [Trabajo de maestría]. Universidad de Medellín, Colombia. https://repository.udem.edu.co/handle/11407/4954

León, J. (2003). Conocimiento y discurso: Reglas para inferir y comprender. Pirámide.

López, M. (2015). Lectura y niveles de pensamiento. Revista para el aula-IDEA, 4(15), 49-50. https://www.usfq.edu.ec/es/node/1451

Martín-Barbero, J. (2012). Ciudad educativa: de una sociedad con sistema educativo a una sociedad de saberes compartidos. En R. Díaz y J. Freire (Eds.), Educación expandida (pp. 103-129). ZEMOS98. http://www.zemos98.org/descargar/educacion_expandida-ZEMOS98.pdf

Mejía Builes, B.M. (2015). Otra mirada a la escuela: transformación necesaria para el siglo XXI. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 6(1), 136-157. https://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/RCCS/article/view/1314

Mèlich, J.C. (2002). Filosofía de la finitud. Herder.

Ministerio de Educación Nacional. (1998). Lineamientos Curriculares de Lengua Castellana. Ministerio de Educación Nacional.

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de competencia. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado el 2017, de mineducacion: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2017). Informe Índice Sintético de Calidad. https://diae.mineducacion.gov.co/dia_e/documentos/2017/427787000014.pdf

Rentería, N. M. (2018). La enseñanza de la comprensión lectora a través de cuentos afrochocoanos en estudiantes del grado quinto de la Básica Primaria. Educación y Ciudad, 35, 93-102. https://doi.org/10.36737/01230425.vO. n35.2018.1965

Sanz, Á. (2003). La lectura comprensiva y los textos escolares en la Eso. Bibliotecas Escolares, Blitz, ratón de biblioteca. Navarra, España: Gobierno de Navarra. https://www.educacion.navarra.es/catalogo/asset_publisher/JONi5m8mCym2/content/la-lectura-comprensiva-y-los-textos-escolares-en-la-eso

Smith, D., y Putnam, P. (1980). Canadian Journal of Earth Sciences. Recuperado de Anastomosed river deposits: modern and ancient examples in Alberta, Canada. https://doi.org/10.1139/e80-147

Vidal-Moscoso, D. y Manríquez-López, L. (2016). El docente como mediador de la comprensión lectora en universitarios. Revista de la Educación Superior, XLV (1), 95-118. http://publicaciones.anuies.mx/revista/177/3/4/es/el-docente-como-mediador-de-la-comprension-lectora-en-universitarios

Zemelman, H. (2006). El conocimiento como desafío posible. México: Instituto Pensamiento y Cultura en América Latina.

Zuleta, E. (1982). Sobre la lectura. https://es.slideshare.net/ChristianRosero3/ensayo-sobre-la-lectura-estanislao-zuleta-57792356

Published

2021-04-05

How to Cite

Lemos-Lloreda, K. Y., González-Amagará, M. A. D. C., & Torres-Mena, G. L. . (2021). LANGUAGE AND SOCIAL PRACTICES. TALES OF THE CHOCOAN TRADITION FOR INFERENTIAL LEVEL READING. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 36(1), 85–115. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v36i1.2767

Issue

Section

Artículos