RELATION BETWEEN MOTIVATIONS TO REGISTER IN THE UNIVERSITY PROGRAM FOR OLDER ADULTS JOSE SARAMAGO 5O+ AND THE ATTITUDE TOWARDS CHEMISTRY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v33i2.2806

Keywords:

gerontology, older adults, motivation, attitude, chemistry

Abstract

The objective of this study was to establish relationships between attitude towards chemistry and motivation in older adults to register in the course chemistry for every body and every thing from the university Program Jose Saramago 5O+ at the Universidad de Castilla – La Mancha. Three questions and answer tests were applied: a self value test, a motivation questionnaire and, an instrument to measure attitude towards chemistry. Results showed that cognitive factors involve major motivations to register, followed, to a less extend, of social and familiar ones. On the other side, attitude to chemistry was regularly positive in all the dimensions that defined the construct and it could be proved that motivational factors are related to those dimensions in a
positive are related to those dimensions in a positive and significant way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Antonio Murillo-Pulgarín, Universidad de Castilla-La Mancha

Catedrático de Química Analítica de la Universidad de Castilla-La Mancha (UCLM). Profesor de pre y postgrado de la Facultad de Ciencias y Tecnologías de la Castilla- La Mancha y director de trabajos de fin de master y tesis doctorales. Profesor del Programa José Saramago de la Universidad de Castilla-La Mancha. Licenciado y Doctor en Química por la Universidad de Extremadura (España). Coordinador del Grupo de Investigación COLOR en Didáctica de la Química) Facultad de Ciencias y Tecnologías Químicas, Castilla-La Mancha). 



Armando Carrasquero-Durán, Universidad de Castilla-La Mancha

Investigador Invitado en el Grupo COLOR de didáctica de la Química en la Universidad de Castilla-La Mancha (2015 y 2017). Profesor en Ciencias Naturales. Mención Química (UPEL, 1990). MSc en Gerencia, mención: Sistemas Educativos (Universidad Bicentenaria de Aragua, 1993). MSc. en Ciencias del Suelo (Universidad Central de Venezuela, 1999). Dr. en Ciencias del Suelo (Universidad Central de Venezuela, 2003). Diploma de Estudios Avanzados en Química (Universidad de Castilla-La Mancha, España 2008). Doctor en Química (Universidad de Castilla-La Mancha, España 2010).

Florentina Cañada-Cañada, Universidad de Extremadura

Profesora Titular de Pre y Postgrado de la Universidad de Extremadura en el Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y las Matemáticas. Licenciada y Doctora en Química por la Universidad de Extremadura. Directora de Trabajos de Fin de Master y Tesis Doctorales de la Universidad de Extremadura. Actualmente coordina el proyecto de investigación Modelos Flipped en la enseñanza de la ciencia: Influencia de la metodología de instrucción invertida en los resultados de aprendizaje y en las emociones y actitudes hacia la enseñanza y aprendizaje de las ciencias en maestros en formación.

References

Carrasquero, A. (1998). La percepción de las características del puesto de trabajo y su relación con las variables motivacionales. Investigación y Postgrado, 13(2), 35-53.

Fernández, C. (1999). La gerontagogía, una nueva disciplina. Escuela Abierta, 3, 183-198.

González, M. y Tourón, J. (1992). Autoconcepto y rendimiento escolar. Santander, España: Universidad de Navarra.

González-Raimundí, Z. (2015). A Phenomenological Study of Adult College Student Experience in Nontraditional Education. International Journal of Educational Excellence, 1(1), 43-76.

Guerra, P. (2009). Mayores ¿activos o pasivos? La importancia de la educación en la tercera edad. Cuestiones Pedagógicas, 19, 319-332.

Hernández, V., Gómez, E., Maltes, L., Quintana, M., Muñoz, F., Toledo, H., Riquelme, V., Henríquez, B., Zelada, S. y Pérez, E. (2011). La actitud hacia la enseñanza y aprendizaje de la ciencia en alumnos de Enseñanza Básica y Media de la Provincia de Llanquihue, Región de Los Lagos-Chile. Estudios Pedagógicos, 37(1), 71-83.

Lemieux, A. y Martínez, M. (2000). Gerontagogy beyond word: A reality. Educational Gerontology, 26, 475-498.

Miralles, I. (2010). Vejez productiva, el reconocimiento de las personas mayores como un recurso indispensable en la sociedad. Kairos, revista de temas sociales, 26, 1-14.

Murillo Pulgarín, J., Carrasquero-Durán, A. y Cañada Cañada, F. (2018). Diseño de una herramienta para medir la actitud hacia la química en adultos mayores. ACADEMO, 5(2), 133-142.

Naranjo, M. (2009). Motivación, perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Educación, 33(2), 153-170.

Rodríguez-Leyva, A., López-Barrero, Y. y Vigoa-Escobedo, Y. (2016). El proceso de aprendizaje en el desarrollo de la adultez. Olimpia, 13(40), 36-50.

Villar, F. (2006). Evaluación de programas universitarios para mayores: Motivaciones, dificultades y contribuciones a la calidad de vida demanda y prestación de cuidados en el seno familiar. Proyecto 55/2005. Informe de resultados. Recuperado de http://envejecimiento.csic.es/documentos/documentos/imsersoestudiosidi-50.pdf

Published

2018-10-10

How to Cite

Murillo-Pulgarín, J. A. ., Carrasquero-Durán, A., & Cañada-Cañada, F. . (2018). RELATION BETWEEN MOTIVATIONS TO REGISTER IN THE UNIVERSITY PROGRAM FOR OLDER ADULTS JOSE SARAMAGO 5O+ AND THE ATTITUDE TOWARDS CHEMISTRY. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 33(2), 51–63. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v33i2.2806

Issue

Section

Artículos