A SRATEGY TO OVERCOME THE EPISTEMOLOGICAL OBSTACLE OF COMMON REASONING IN GEOMETRY

Authors

Keywords:

geometry, epistemological obstacle, teaching of engineering, common reasoning, theory of didactic situations

Abstract

The low academic achievement of Geometry students at undergraduate level in the Universidad del Zulia is a serious problem. Previous studies indicate that a contributing factor to this is a set of mistakes derived from epistemological obstacles of different kinds. For this reason, the main objective of this research work was to evaluate the effect of metacognitive strategies aimed at overcoming such epistemological obstacle of common reasoning, which was detected in incoming students. The research methodology was that of a field research, of an evaluative kind, from a living source, contemporarily transactional, and univariate in nature. The data collection techniques were the survey and the interview. The research population was of 678 students taking
the course of Geometry and the sample resulted in 39 students. It was concluded that metacognitive strategies of retrospection, reconstruction and prospection help students overcome the epistemological obstacle studied.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karina del Carmen Guillén-López, Universidad del Zulia

Ingeniero Industrial. Magíster Artium en Matemática Aplicada, Universidad del Zulia. Profesor Asistente, Facultad de Ingeniería, Departamento de Matemáticas, Cátedra Geometría. Universidad de adscripción: Universidad del Zulia (LUZ).

Héctor José Bohórque, Universidad del Zulia

Ingeniero Civil (LUZ). Magíster en Matemática, Mención Docencia (LUZ). Profesor Titular del Dpto. de Matemática de Ingeniería de la Universidad del Zulia. Universidad de adscripción: Universidad del Zulia (LUZ).

María Encarnación Pires de Fernández, Universidad del Zulia

Doctora en Ciencias de la Educación, Universidad Rafael Belloso Chacín. Licenciada en Filosofía, Universidad del Zulia. Magíster en Lingüística, Universidad del Zulia. Licenciada en Educación Universidad de Los Andes. Profesora de Inglés, Universidad Nacional del Comahue. Profesora Titular jubilada de la Universidad del Zulia.

References

Bachelard, G. (2000). La formación del espíritu científico. Contribución a un psicoanálisis del conocimiento objetivo. México: Editores Siglo XXI.

Barreto, N. (2013). Obstáculos epistemológicos vinculados a la formación del espíritu científico y a las competencias en investigación. Revista Universitaria de Investigación y Diálogo Académico, 9(1), 1-15.

Bohórquez, H. y Hernández, A. (2003). El razonamiento común: un obstáculo epistemológico en geometría. Revista de Pedagogía, 24(69), 7-37.

Bohórquez, H. (2002). Obstáculos epistemológicos en Geometría a nivel superior. Trabajo de Grado no publicado, Universidad del Zulia, Maracaibo.

Brousseau, G. (1997). Theory of Didactical Situations in Mathematics. The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.

Byrnes, J. (2007). Cognitive Development and Learning in Instructional Contexts. Nueva Jersey: Editorial Pearson Education.

Campanario, J. y Otero, J. (2000). Más allá de las ideas previas como dificultades de aprendizaje: Las pautas de pensamiento, las concepciones epistemológicas y las estrategias metacognitivas de los alumnos de ciencias. Revista de investigación y experiencias didácticas. Enseñanza de las Ciencias, 18(2), 155-169.

Dixon-Krauss, L. (1996). Vygotsky’s sociohistorical perspective on learning and its application to western literacy instruction. En L. Dixon-Krauss (Ed.), Vygotsky in the classroom: Mediated literacy instruction and assessment. White Plains. Nueva York: Longman.

Flavell, J.H. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. En L. B. Resnick (Ed.), The nature of intelligence (pp. 231-235). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.

Montenegro, I. (2005). Aprendizaje y desarrollo de las competencias. Bogotá: Cooperativa Magisterio. Colección Aula Abierta.

Morales, P. (2008). Estadística aplicada a las ciencias sociales. Madrid: Universidad Pontificia Comillas.

Murillo, C. (2011). Transdisciplinariedad y complejidad en la educación superior venezolana. [Documento en línea]. Disponible: http://blogcerbeleon.blogspot.com/ [Consulta: 2015, Febrero 5]

Hurtado, J. (2012). Metodología de la Investigación. Caracas: Ediciones Quirón.

López, O. y García, S. (2008). La enseñanza de la Geometría. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Osses, S. y Jaramillo, S. (2008). Metacognición: Un camino para aprender a aprender. Estudios Pedagógicos, XXXIV(1), 187-197.

Otero, J. (1990). Variables cognitivas y metacognitivas en la comprensión de textos científicos: El papel de los esquemas y el control de la propia comprensión. Revista de investigación y experiencias didácticas Enseñanza de las Ciencias, 8(1), 17-22.

Ruiz, L. (2001). Ingeniería didáctica. Construcción y análisis de situaciones de enseñanza-aprendizaje. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa. Volumen 14. México: Grupo Editorial Iberoamérica.

Sierpinska, A. (1999). Lecture notes on the Theory of Didactic Situations. [Documento en línea]. Concordia University. Montreal. Disponible: http://www.annasierpinska.rowebca.net/index.php?page=courses [Consulta: 2012, Abril 5]

Slavin, R. (2002). Educational Psychology: Theory and Practice. Boston: Allyn and Bacon.

Tan, O. (2003). Problem-based learning innovation: Using problems to power learning in the 21st century. Singapore: Thomson Learning.

Villamil, E. (2008). La noción de obstáculo epistemológico en Gastón Bachelard. Espéculo: Revista de estudios literarios, 38, 48-52.

Published

2024-07-16

How to Cite

Guillén-López, K. del C. ., Bohórque, H. J., & Pires de Fernández, M. E. . (2024). A SRATEGY TO OVERCOME THE EPISTEMOLOGICAL OBSTACLE OF COMMON REASONING IN GEOMETRY. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 31(2), 33–64. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/2991

Issue

Section

Artículos