EVALUATION OF THE BREASTFEEDING SOCIAL PROGRAM OFFERED TO TEENAGE MOTHERS FROM STUFLEBEAM’S APPROACH

Authors

Keywords:

evaluation of impact, social programs, breastfeeding, teenage mothers

Abstract

This paper presents a synthesis of a research work developed from the application of Stufflebeam’s
evaluation model, aiming at evaluating the impact of the breastfeeding program offered to teenage mothers included in the Obra Social de la Madre y el Niño (OSMAN), located in Caracas. This study is framed within an ontological-epistemological approach of a qualitative nature and a field design of a descriptive and evaluative character. The selected sample consisted of twenty teenage mothers of the OSMAN. The information gathering techniques were the unstructured interview and field notes. Also, a questionnaire was administered to the mothers. The results of this study allowed us to determine the positive impact of the breastfeeding social program in teenage mothers. Among the recommendations, it is suggested not to adopt an only model or approach for the evaluation of impact.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Briseida A. Acosta Baldivián, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Venezuela

Profesora de Educación Preescolar (UPEL-IPC). Magíster en Evaluación Educacional. Doctorando en Educación. Investigadora acreditada en PPI y PEI. Universidad de adscripción: Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas (UPEL-IPC).

Ernesto de la Cruz, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Miranda “José Manuel Siso Martínez”

Profesor de Biología y Ciencias Generales (UPEL). Postgrado en Evaluación (UPEL). Doctor en Educación (UPEL). Investigador Acreditado PEII, 2016. Coordinador de la Línea de Investigación en Educación Alimentaria y Nutricional. Universidad de adscripción: Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Miranda “J.M. Siso Martínez” (UPELIPMJMSM).

References

Cohen, E. y Franco, R. (2001). Evaluación e impacto de proyectos sociales [Libro en línea]. Siglo XXI. Disponible: http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/1915/S3092C678E_es.pdf?sequence=1 [Consulta: 2014, Noviembre 18]

Díaz, M. (2000). La evaluación de programas sociales: fundamentos y enfoques teóricos. Revista de Investigación Educativa [Revista en línea], 18. Disponible: file:///C:/Users/usuario/Downloads/121011-478811-1-PB.pdf [Consulta: 2013, Abril 10]

García, J. (2010). La elección del tipo de diseño de investigación. Revista de Investigación [Revista en línea], 6. Disponible: http://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/viewFile/158/144 [Consulta: 2014, Mayo 05]

ILPES-CEPAL. (1998). Guía para la identificación, preparación y evaluación de programas sociales. Santiago de Chile: Publicaciones de Naciones Unidas.

Matos Bazó, R. (2005). Enfoques de evaluación de programas sociales: análisis comparativo. Revista de Ciencias Sociales [Revista en línea], 11(2), 360-380. Disponible: http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-95182005000200011&lng=es&tlng=es [Consulta: 2013, Abril 22]

Niremberg, O. y Ruiz, V. (2000). Evaluar para la transformación [Libro en línea]. Disponible: http://www.top.org.ar/mdc_gps/Nirenberg%20O.,%20Brawerman%20J.%20y%20Ruiz%20V.%20(2000)%20Cap%201,%202%20y%203.pdf [Consulta: 2013, Abril 10]

Obra Social de la Madre y el Niño (OSMAN). (2002). Reseña histórica. Caracas: Editorial Jesuitas de Venezuela.

Pérez, A. y Bustamante, L. (2004). La evaluación como actividad orientada a la transformación de los procesos formativos. Educ Med Super [Revista en línea], 18, 4, 1-1. Disponible: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000400

&lng=es&nrm=iso [Consulta: 2014, Noviembre 6]

Programa Nacional de Desarrollo Humano. (2010). Gestión y Evaluación de los programas sociales. Centro Regional de Servicios para América Latina y el Caribe. New York: Dirección Regional para América Latina y el Caribe Programa de las Naciones Unidas para

el Desarrollo (PNUD).

Ruiz, C. (2002). Instrumentos de Investigación Educativa. Procedimiento para su diseño y validación. Caracas: CIDEC.

Stufflebeam, D. y Shinkfield, A. (1987). Evaluación sistemática: guía teórica y práctica. Barcelona, España: Paidós.

UNICEF. (2012). Monitoreo y evaluación de políticas, programas y proyectos sociales. [Documento en línea]. Disponible: http://www.unicef.org/argentina/spanish/cippec_uni_monitoreo_evaluacion.pdf [Consulta: 2014, Julio 10]

Valadez, J. y Bamberger, M. (1994). Monitoring and Evaluating Social Programs in Developing Countries: a handbook. Washington D.C.: World Bank. Disponible: http://www.perfeval.pol.ulaval.ca/sites/perfeval.pol.ulaval.ca/files/publication_192.pdf [Consulta: 2014, Abril 10]

Weiss, C. (2008). Investigación evaluativa. México: Trillas.

Published

2024-07-16

How to Cite

Acosta Baldivián, B. A. ., & de la Cruz, E. . (2024). EVALUATION OF THE BREASTFEEDING SOCIAL PROGRAM OFFERED TO TEENAGE MOTHERS FROM STUFLEBEAM’S APPROACH. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 31(2), 95–115. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/2995

Issue

Section

Artículos