THE SOCIAL DIMENSION: A SYNERGETIC PROCESS IN THE INTERACTION BETWEEN UNIVERSITY AND COMMUNITY, THROUGH EXTENSION ACTIVITIES

Authors

  • Fremiot Gámez Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Miranda “J.M. Siso Martínez”

Keywords:

social dimension, University/College extension, synergetic process

Abstract

By means of extension activities universities should develop intra and extra institutional actions to actively participate in socio-cultural areas. However, universities are still carrying out their extensions tasks unrelated and isolated from a real and effective interaction with communities. From this perspective, it is necessary to access communities from a social approach that allows a synergetic process of dialectical practices between the university and the community. This research aims to identify the social dimension as a synergetic interaction process between university and communities through extension activities. For this purpose a documentary research with a bibliographical design following hermeneutical processes was conducted. In conclusion, it was found that the extension activity include: active participation and learning; respect for the identity of individuals and their reality; a systemic view of reality and the effective participation of the University to promote the self-managed andsustainable changes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fremiot Gámez, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Miranda “J.M. Siso Martínez”

Doctor en Ciencias de la Educación (UNESR). Profesor Asociado de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Miranda “J.M. Siso Martínez” (UPEL-IPMJMSM).

References

Ander-Egg, E. (2003). Metodología y práctica del desarrollo de la comunidad. Argentina. Colección Política, Servicios y Trabajo Social. Buenos Aires: Lumen.

Calonge, S. (2001). La representación mediática. Un enfoque teórico. En E. Casado y S. Calonge (Edits), Conocimiento social y sentido común. Caracas: Fondo Editorial de Humanidades y Educación, Universidad Central de Venezuela.

Constitución (1999). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 5908, febrero 19, 2009.

Esteves, M. (2006). La extensión universitaria: un puente de encuentros, cooperación intra-inter y extra institucional. (Alianzas Estratégicas). Ponencia presentada en el IV congreso Nacional de Extensión, San Cristóbal, Estado Táchira.

Ley Orgánica de Educación. (2009). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 5929, Octubre 2009.

Luckmann, T. (1996). Teoría de la acción social. Madrid: Paidós.

Marchioni, M. (2012). Comunidad, participación y desarrollo. Madrid: Popular.

Mas Herrera, M. (2007). Desarrollotecnoendógeno.com: una introducción a la dimensión tecnológica para el desarrollo endógeno. Caracas: Panapo.

Méndez, C. (1997). Metodología: guía para la elaboración de diseños de investigación en ciencias económicas, contables y administrativas. Bogotá: McGraw-Hill.

McLaren, P. (1997). Pedagogía crítica y cultura depredadora. Barcelona, España: Paidós.

Núcleo de Autoridades de Extensión de las Universidades Venezolanas. (2003). Normativa general de extensión para las universidades e institutos debidamente autorizados por el consejo nacional de universidades. Aprobado en la reunión N° 4-2003 de fecha 18/07/2003, Táchira.

Pérez de Maza, T. (2007). Caracterización de los vínculos de la extensión universitaria con las carreras de educación integral de la UNA: Un enfoque descriptivo, interpretativo e iluminativo. Caracas: Fondo Editorial Ipasme.

Pérez, D. (2004). Ecodesarrollo y sustentabilidad hacia un modelo teórico que promueva alianzas estratégicas entre la universidad y el sector productivo. Tesis no publicada. Universidad Santa María, Caracas.

Rawls, J. (1997). Teoría de la justicia. México: Fondo de Cultura Económica.

Nusbaum, M. y Sen, A. (1998) (comps.). La Calidad de Vida. México: Fondo de Cultura Económica.

Viloria, J.G. (2007). La educación y la escuela en Venezuela. Caracas: FEDUPEL.

Published

2024-09-11

How to Cite

Gámez, F. . (2024). THE SOCIAL DIMENSION: A SYNERGETIC PROCESS IN THE INTERACTION BETWEEN UNIVERSITY AND COMMUNITY, THROUGH EXTENSION ACTIVITIES. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 30(1), 103–123. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/3155

Issue

Section

Artículos