UNIVERSITY MANAGEMENT AND FUNCTIONALITY OF VIRTUAL PORTALS
Keywords:
university management, technological functions, virtual portalsAbstract
In this investigation, the findings from the second stage of the study of the implications that technological functions of the virtual portals (FTPV, in Spanish) have over the academic- administrative management functions at the universities of the state of Lara are reported. Methodologically, this investigation is classified within a quantitative, descriptive, and multi-field paradigm. The study population was responsible for the management of the virtual portals that were being used by 6 universities of the previously mentioned state. A survey of dichotomous questions was used to gathered information among the population. The results of this investigation showed advantages when using FTPV in some processes and services of the academic-administrative management; such as automating and on-line procedures, customer service, document issuing, processes of communication and external information, and the improvement of the visual, imaging, and institutional information.
Downloads
References
Area Moreira, M. (2003). De los web educativos al material didáctico web. Comunicación y Pedagogía, 188, 32-38. [Revista en Línea] Disponible: http://manarea.webs.ull.es/artículos/art17_ sitiosweb.pdf [Consulta: 2012, Agosto 11]
Balestrini, M. (1997). Cómo se elabora el proyecto de investigación. Caracas: Consultores Asociados.
Carrillo, A. y Rojas, L. (2008). ¿Es posible virtualizar los servicios universitarios? Lineamientos estratégicos para una e-secretaria. Educare, 12(2).
Díaz,C., Martínez, J., Rodríguez, M., Torricela, R. y Urra, P. (1996). Las nuevas tecnologías de la información en la educación América Latina y el Caribe. Caracas: CRESALC/UNESCO.
Freire, J. (2008). Gestión universitaria. [Documento en Línea]. Disponible: http://nomada.blogs.com/jfreire/gestin_universitaria/ [Consulta: 2008, Septiembre 10]
Gibson, L., Ivancevich, J. y Donnelly, J. (2001). Las organizaciones: Comportamiento, estructura y procesos. Santiago de Chile: McGraw-Hill.
Giner de la Fuente, F. (2004). Los sistemas de información en la sociedad del conocimiento. Madrid: Esic Editorial.
Lévy, P. (1997). Cyberculture. Luxemburgo: Éditions Odile Jacob/Éditions du Conseil de l’Europe.
Llanos de la Hoz, J. (2007). Hacia una nueva gestión exitosa de las universidades nacionales. Caracas: Universidad Simón Rodríguez.
Lombardi, Á. (2009). El rumbo de las universidades de Venezuela en el siglo XXI: La transformación universitaria contemporánea. Entrevista realizada por Jesús Alberto Medina, Frónesis, 16(1), 163-167.
López Carreño, R. (2007). Los portales educativos: clasificación y componentes. Anales de Documentación, 10, 233-244. [Revista en Línea]. Disponible: redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=63501013 [Consulta: 2007, Septiembre 13]
Monagas, D. (2003). Consideraciones sobre la gerencia universitaria en la Escuela de Economía de la Facultad de Ciencias Económicas y Sociales de la Universidad de Los Andes. Actualidad Contable, 6(6), 33-37.
Muro, X. (2004). La gerencia universitaria. Caracas: OPSU.
Pérez de Leza, J. (2000). El valor añadido de un portal. [Documento en Línea]. Disponible: http://www.ecommdigital.com/printart.ctm?ID=342 [Consulta: 2012, Septiembre 10]
Piñero, M., Carrillo, A. y García, B. (2007). Premisas estratégicas para la gestión de la virtualidad de la enseñanza en las instituciones de Educación Superior. Apertura, 7(7), 8-20.
Rangel Araujo, M. (2001). Dinámica del proceso de investigación social. Barinas: Universidad de los Llanos “Ezequiel Zamora”.
Rama, C. (2006). El complejo futuro de la educación universitaria. [Documento en Línea]. Disponible: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/706/70600906.pdf [Consulta: 2008, Enero 17]
Royero, J. (2007). Del e-gobierno a la e-universidad: una visión desde América Latina. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 4(2).
Rubio, M. (2008). La gestión universitaria de la educación. [Documento en Línea]. Disponible: http://sisbib.unmsm.edu.pe/BibVirtual/libros/Educaci%F3n/univer_peru/contenido.html [Consulta: 2008, Mayo 23]
Ruiz Bolívar, C. (1998). Instrumentos de investigación educativa. Barquisimeto: CIDEG.
Sáez, C. (2007). Cambios en las Instituciones de Educación Superior. Madrid: Ramón Areces.
Sánchez Arce, M. y Saorín Pérez, T. (2001). Las comunidades virtuales y los portales como escenarios de gestión documental y difusión de información. Anales de Documentación, 4,215-227 [Revista en Línea]. Disponible: revistas.um.es/analesdoc/article/download/2311/230 [Consulta: 2012, Agosto 15]
Sevillano, M. (2007). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Madrid: Ramón Areces.
Silvio, J. (2000). La virtualización de la universidad: ¿Cómo transformar la educación superior con la tecnología? Caracas: IESAL/UNESCO.
Thome, C. (2002). La universidad en el Perú. [Libro en Línea]. Disponible: http://
sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtualdata/libros/Educacion/univer_peru/pdf/a04.pdf [Consulta: 2012, Agosto 11]
UNESCO. (1998). La Educación Superior en el siglo XXI: Visión y acción. Conferencia mundial sobre la educación superior. [Documento en Línea] Disponible: http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm [Consulta: 2009, Enero 30]
Vallaeys, F. (2007). Ponencia sobre la responsabilidad social universitaria.[Documento en línea] Disponible: fvallaeys@pucp.edu.pe [Consulta: 2012, Agosto 20]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Universidad Pedagógica Experimental Libertador
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.