ACADEMIC TRAINING OF MODERN LANGUAGES GRADUATES FROM THE UNIVERSIDAD METROPOLITANA
Keywords:
Modern Languages, graduates, students’ training, employability, competenciesAbstract
The research focuses on the training and job performance of graduates in Modern Languages of the Universidad Metropolitana by analyzing the training received and the labor market demands. Analytical research integrates positivist and interpretive/constructivist paradigms with mixed methodology and longitudinal design. The population comprises the graduates of 2018-2022 and their respective employers. The sample consisted of 48 graduates and five employers. Data was collected through a survey and an interview. The results indicate that the graduates have mastered the 39 specific competencies of the degree, 50% are employed in the business sector, and 85% use English in their work. The 94% current employability demonstrates the program's overall effectiveness and gives professional diversification (teaching, translation, business sector), validating the multidisciplinary approach of the curriculum.
Downloads
References
Arranz, E. (2022). ¿Qué es el mercado laboral?. Fundación Adecco. https://fundacionadecco.org/blog/que-es-el-mercado-laboral/
Bello, M., Curci, R., González, A., Silva.R., García, E., Fernández, M., Padrón, M., Pidal, M., Valles, O., Uzcátegui, R. García, A., Rojas, L., Domingo, G., Certad, P., Aguilar, M. (2016). Hacia una conceptualización de las competencias en la UNIMET. https://www.researchgate.net/publication/343240394_Hacia_una_conceptualizacion_de_las_competencias_en_la_Unimet
Dopp Consultores. (s.f.). El Mercado Laboral. Acercarse a las empresas. Fondo Social Europeo. https://www.dipalme.org/Servicios/Anexos/Anexos.nsf/Vanexos/DP-UPD-IV-INSERCION8/$File/9%20El%20mercado%20laboral.pdf
EAN Universidad. (2022). Posgrados, ¿cuál es la diferencia entre especialización, maestría y doctorado?. https://universidadean.edu.co/noticias/posgrados-cual-es-la-diferencia-entre-especializacion-maestria-y-doctorado
Ercolino, G., García, T. y González, K. (2018). Descripción del perfil de los egresados de la Licenciatura en Idiomas Modernos (Cohortes 2013-2017). [Tesis pregrado, Universidad Metropolitana]. unimet.ent.sirsi.net/custom/web/tesis/7/ATP31G643.pdf
Fernández, A. (2024). El diseño curricular. La práctica curricular y la evaluación curricular. Universidad Autónoma del Estado de Morelos. https://educ.ucol.mx/content/7988/file/EL%20DISENO%20Y%20EVALUACION%20CURRICULAR.pdf
García Ancira, C. y Treviño Cubero, A. (2020). Las competencias universitarias y el perfil de egreso. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina , 8(1), http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100003
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill Educación.
Hurtado, J. (2000). Metodología de la investigación Holística. Sypal.
Jobatus. (s.f.). ¿Qué es formación académica ejemplo? https://www.jobatus.mx/noticias/que-es-formacion-academica-ejemplo?expand_article=1
Julca, E. (2016). Conceptos básicos de la educación universitaria. https://www.studocu.com/pe/document/universidad-catolica-sedes-sapientiae/redaccion-academica/julca-meza-universidad-general/99357350
López Rengifo, C. F., Huamán Huayta, L. A. y Aguirre Chávez, C. F. (2021). Perfil de egreso: Educación superior universitaria. Universidad Nacional del Centro del Perú.
Pontificia Universidad Católica del Perú. (2014). Guía para la elaboración del plan de estudios de pregrado. https://cdn02.pucp.education/academico/2014/06/20143050/guia_plan_ estudios.pdf
Universidad Metropolitana (s.f.). Idiomas Modernos. https://www.unimet.edu.ve/facultad_humanidades/idiomas-modernos/#:~:text=La%20licenciatura%20en%20Idiomas%20Modernos,y%20en%20la%20lengua%20materna
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad Pedagógica Experimental Libertador

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.