ACADEMIC TRAINING OF MODERN LANGUAGES GRADUATES FROM THE UNIVERSIDAD METROPOLITANA

Authors

Keywords:

Modern Languages, graduates, students’ training, employability, competencies

Abstract

The research focuses on the training and job performance of graduates in Modern Languages of the Universidad Metropolitana by analyzing the training received and the labor market demands. Analytical research integrates positivist and interpretive/constructivist paradigms with mixed methodology and longitudinal design. The population comprises the graduates of 2018-2022 and their respective employers. The sample consisted of 48 graduates and five employers. Data was collected through a survey and an interview. The results indicate that the graduates have mastered the 39 specific competencies of the degree, 50% are employed in the business sector, and 85% use English in their work. The 94% current employability demonstrates the program's overall effectiveness and gives professional diversification (teaching, translation, business sector), validating the multidisciplinary approach of the curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angela Girola Ercolino T., Universidad Metropolitana, Venezuela

Doctora en Didáctica y Organización de las Instituciones Educativas (Universidad de Sevilla). Especialista en Gerencia de Instituciones Educativas (UNIMET). Lic. en Idiomas Modernos (UNIMET). Directora Escuela de Idiomas Modernos, (UNIMET).

Luis Almeida, Universidad Metropolitana, Venezuela

Profesor de inglés como lengua extranjera, (UPEL-IPC). Profesor en el Departamento de Inglés y el Departamento de Lingüística de la Universidad Metropolitana.

Angélica N. Carrasquel Contreras, Universidad Metropolitana, Venezuela

Licenciada en Idiomas Modernos (UNIMET). 

References

Arranz, E. (2022). ¿Qué es el mercado laboral?. Fundación Adecco. https://fundacionadecco.org/blog/que-es-el-mercado-laboral/

Bello, M., Curci, R., González, A., Silva.R., García, E., Fernández, M., Padrón, M., Pidal, M., Valles, O., Uzcátegui, R. García, A., Rojas, L., Domingo, G., Certad, P., Aguilar, M. (2016). Hacia una conceptualización de las competencias en la UNIMET. https://www.researchgate.net/publication/343240394_Hacia_una_conceptualizacion_de_las_competencias_en_la_Unimet

Dopp Consultores. (s.f.). El Mercado Laboral. Acercarse a las empresas. Fondo Social Europeo. https://www.dipalme.org/Servicios/Anexos/Anexos.nsf/Vanexos/DP-UPD-IV-INSERCION8/$File/9%20El%20mercado%20laboral.pdf

EAN Universidad. (2022). Posgrados, ¿cuál es la diferencia entre especialización, maestría y doctorado?. https://universidadean.edu.co/noticias/posgrados-cual-es-la-diferencia-entre-especializacion-maestria-y-doctorado

Ercolino, G., García, T. y González, K. (2018). Descripción del perfil de los egresados de la Licenciatura en Idiomas Modernos (Cohortes 2013-2017). [Tesis pregrado, Universidad Metropolitana]. unimet.ent.sirsi.net/custom/web/tesis/7/ATP31G643.pdf

Fernández, A. (2024). El diseño curricular. La práctica curricular y la evaluación curricular. Universidad Autónoma del Estado de Morelos. https://educ.ucol.mx/content/7988/file/EL%20DISENO%20Y%20EVALUACION%20CURRICULAR.pdf

García Ancira, C. y Treviño Cubero, A. (2020). Las competencias universitarias y el perfil de egreso. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina , 8(1), http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100003

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill Educación.

Hurtado, J. (2000). Metodología de la investigación Holística. Sypal.

Jobatus. (s.f.). ¿Qué es formación académica ejemplo? https://www.jobatus.mx/noticias/que-es-formacion-academica-ejemplo?expand_article=1

Julca, E. (2016). Conceptos básicos de la educación universitaria. https://www.studocu.com/pe/document/universidad-catolica-sedes-sapientiae/redaccion-academica/julca-meza-universidad-general/99357350

López Rengifo, C. F., Huamán Huayta, L. A. y Aguirre Chávez, C. F. (2021). Perfil de egreso: Educación superior universitaria. Universidad Nacional del Centro del Perú.

Pontificia Universidad Católica del Perú. (2014). Guía para la elaboración del plan de estudios de pregrado. https://cdn02.pucp.education/academico/2014/06/20143050/guia_plan_ estudios.pdf

Universidad Metropolitana (s.f.). Idiomas Modernos. https://www.unimet.edu.ve/facultad_humanidades/idiomas-modernos/#:~:text=La%20licenciatura%20en%20Idiomas%20Modernos,y%20en%20la%20lengua%20materna

Published

2025-10-03

How to Cite

Ercolino T., A. G. ., Almeida, L. ., & Carrasquel Contreras, A. N. . (2025). ACADEMIC TRAINING OF MODERN LANGUAGES GRADUATES FROM THE UNIVERSIDAD METROPOLITANA. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 40(2), 71–87. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/4435

Issue

Section

Artículos