CRITICAL ANALYSIS OF THE SPEECH OF LUIS BELTRÁN PRIETO FIGUEROA'S PEDAGOGICAL IDEAS FROM THE HISTORICAL APPROACH OF THE SPEECH

Authors

Keywords:

pedagogical ideas, critical discourse analysis, historical approach to discourse

Abstract

This article aims to analyze the pedagogical ideas of Dr. Luis Beltrán Prieto Figueroa, presented in different fragments of his works, especially those in which Democratic Humanism, the New School and the Teaching State are evident, because they constitute a legacy important for Venezuelan education at all levels. A Critical Discourse Analysis (CDA) was carried out on the pedagogical ideas of the aforementioned author, taking into consideration the analysis methodology of the Historical Discourse Approach (EHD), proposed by Wodak (2003). It was possible to reach the conclusion that the pedagogical ideas of this author are produced from an original way of showing the arguments and of attenuating and intensifying the statements, which allows us to observe power relations, intentions and ideologies. Finally, through his pedagogical ideas, a power relationship is established between those who direct educational activity, in this case the State, and those who receive it as an imposition on the entire society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dolores Torrealba, Instituto Universitario Pedagógico “Monseñor Arias Blanco”. Venezuela

Profesora de Lengua y Literatura (UPEL-IPC). Magister en Literatura Latinoamericana (Universidad Pedagógica Experimental Libertador-Instituto Pedagógico de Caracas, UPEL-IPC). Profesora jubilada del Ministerio del Poder Popular para la Educación.

References

Abercrombie, N., Hill, S. y Tuner, B. (1992). Diccionario de Sociología. Cátedra.

Althusser, L. (1970). Ideología y aparatos ideológicos de Estado (notas para una investigación). Quinto Sol.

Apple, M. W. (2004). Ideología y currículum. Akal.

Bajtín, M. (1979/1982). Estética de la creación verbal. Siglo XXI.

Bonilla Molina, L. (2008). Historia breve de la Educación en Venezuela. https://es.scribd.com/doc/149967282/Breve-Historia-de-la-educacion-en-Venezuela

Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1977). La reproducción: elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Editorial Laia.

Bravo, L. y Uzcátegui, R. (2002). Siglo XX educativo en Venezuela. Una cronología fundamental. https://www.researchgate.net/publication/49502437_Siglo_xx_educativo_en_venezuela

Chouliaraki, L. y Fairclough, N. (1999). Discourse in Late Modernity Rethinking Critical Discourse Analysis. Edinburgh University Press.

Fairclough, N. (1992). Discourse and social change. Polity Press.

Fairclough, N. (1995). Critical discourse analysis. The critical study of language. Longman.

Fairclough, N. y Wodak, R. (1997). Critical discourse analysis. En T. A. van Dijk (Ed.), Discourse as Social Interaction. Sage.

Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse. Textual analysis for social research. Routledge.

Fairclough, N. (2003). El análisis crítico del discurso como método para la investigación en ciencias sociales. En R. Wodak y M. Meyer, (eds.). Métodos de análisis crítico del discurso. Gedisa.

Fernández Heres, R. (2003). El pensamiento de Luis Beltrán Prieto Figueroa. En Corrientes del Pensamiento Pedagógico.

Foucault, M. (1975/1993). Vigilar y Castigar. Siglo XXI.

Foucault, M. (1976/1989). Historia de la sexualidad. Siglo XXI. https://ia803400.us.archive.org/6/items/MichelFoucault_espanol/Michel%20Foucault%20-%20Historia%20de%20la%20sexualidad%20I.pdf

Foucault, M. (1971/1994). El orden del discurso. Tusquets.

Foucault, M. (1971/2002). Arqueología del saber. Siglo XXI Editores. https://circulosemiotico.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/10/foucault-michel-la-arqueologia-del-saber.pdf

Foucault, M. (2012). El poder, una bestia magnífica: sobre el poder, la prisión y la vida. H. Pons (trad.). Siglo XXI.

Ferreiro, J. y Wodak, R. (s/f). Análisis Crítico de Discurso desde el Enfoque Histórico: La construcción de identidad(es) latinoamericana(s) en la misión de Naciones Unidas en Haití (2004-2005). Capítulo parte de un proyecto de investigación doctoral en curso.

Fuenmayor, E., López, D., Oberto, A., Quevedo, M., Piña, R. y Talavera, M. (2009). Descripción de las ideas pedagógicas de Luis Beltrán Prieto Figueroa. Orbis: revista de Ciencias Humanas, 5(13), 73-85. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3041695

González Guinán, L. (2000). Historia Contemporánea de Venezuela. Editorial Actualidad Escolar.

Gramsci, A. (1981). Cuadernos de la cárcel. https://www.abertzalekomunista.net/images/Liburu_PDF/Internacionales/Gramsci_Antonio/Cuadernos_de_la_carcel-1-K.pdf

Habermas, J. (1981). Teoría de la acción comunicativa, I. Taurus.

Horkheimer, M. y Adorno, T. (1947/1994). Dialéctica de la Ilustración. Trotta.

Íñiguez, L. (2006). Análisis del discurso: manual para las ciencias sociales. Editorial UOC.

Ley de Educación Nacional (1940). Imprenta Nacional.

Ley Orgánica de Educación. (1980). Distribuidora Escolar.

Meyer, M. (2003). Entre la teoría, el método y la política: la ubicación de los enfoques relaciones con el ACD. En R. Wodak, y M. Meyer, (eds.). Métodos de análisis crítico del discurso. Gedisa.

Morán Beltrán, L. E. (2008). Luis Beltrán Prieto Figueroa, Maestro de la democracia venezolana. Utopía y Praxis Latinoamericana, 9(25), 59-73. https://www.redalyc.org/pdf/279/27992505.pdf

Mosquera, J. (2008). Prieto Figueroa, Pedagogo de la derecha. https://www.aporrea.org/actualidad/a15961.html

Prieto Figueroa, L.B. (1947). Problemas de la educación venezolana. Imprenta Nacional.

Prieto Figueroa, L. B. (1948). Proyecto de Ley Orgánica de Educación Nacional. Ministerio de Educación.

Prieto Figueroa, L.B. (1951). De una educación de castas a una educación de masas. Lex. https://es.scribd.com/document/627694405/Coleccio-n-Bicentenario-Carabobo-69-Prieto-Figueroa-Luis-Beltra-n-De-una-educacio-n-de-castas-a-una-educacio-n-de-masas

Prieto Figueroa, L.B. (1959). El humanismo democrático y la Educación. Las Novedades.

Prieto Figueroa, L.B. y Padrino, L. (2018). La escuela nueva en Venezuela. Fundación Editorial El perro y la rana. http://www.elperroylarana.gob.ve/wp-content/uploads/2018/04/la_escuela_nueva_en_venezuela.pdf

Uslar Pietri, A. (1956). De una a otra Venezuela. Monte Ávila Editores. https://es.scribd.com/document/781068360/Arturo-Uslar-Pietri-De-una-a-otra-Venezuela-1

Uslar Pietri, A. (1982). Educar para Venezuela. Monte Ávila Editores.

van Dijk, T. (1998). La ciencia del texto. Gedisa.

van Dijk, T. A. (1998). Ideology: A Multidisciplinary Approach. Sage.

van Dijk, T. (2000). El discurso como interacción social. Gedisa.

van Dijk, T. (2001). Critical dicourse analisys. In D. Tannen y H. Hamilton (eds.),

Handbook of Discourse Analisys. Blackwell.

van Dijk, T. (2003). Ideología y Discurso. Ariel.

van Dijk, T. (2003). La multidisciplinariedad del análisis crítico del discurso: un alegato a favor de la diversidad. En R. Wodaky M. Meyer (eds.). Métodos de análisis crítico del discurso. Gedisa.

van Dijk, T. A. (2009). Society and Discourse: How Social Contexts.

van Dijk, T. A. (2015). Discurso y poder. Gedisa.

van Leeuwen, T. (2008). Discourse and practice: new tools for critical discourse analysis. Oxford University Press.

Wodak, R. (1997). Gender and Discourse. Sage Publications.

Wodak, R. (2000). Methods of Critical Discourse Analysis. Sage Publications.

Wodak, R. (2003). El enfoque histórico del discurso. En R. Wodak y M. Meyer (Eds.), Métodos de análisis crítico del discurso. Gedisa.

Wodak, R. y Meyer, M. (Comps). (2003). Métodos de análisis crítico del discurso. Gedisa.

Published

2025-04-23

How to Cite

Torrealba, D. . (2025). CRITICAL ANALYSIS OF THE SPEECH OF LUIS BELTRÁN PRIETO FIGUEROA’S PEDAGOGICAL IDEAS FROM THE HISTORICAL APPROACH OF THE SPEECH. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 40(1), 169–190. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/4468

Issue

Section

Artículos