Obstacles to promoting reading habits in school
DOI:
https://doi.org/10.56219/letras.v65i107.4724Keywords:
reading, school, teaching, contextAbstract
Reading constitutes the cornerstone of children’s cognitive development, yet its effective instruction remains a persistent challenge for educational systems. In light of this, the objective of this study was to identify the obstacles hindering the promotion of reading habits and their underlying causes. A systematic review was conducted adhering to the PRISMA method, with keywords and combinations in the Science Direct, Dialnet, and Scielo databases. The search was refined taking into account inclusion criteria such as studies conducted mainly in primary school and whose research topic established relationships between pedagogical strategies, school, and family, as well as their contribution to the construction of teaching models to improve reading in primary school students. Exclusion criteria were reviewed to ensure that no studies developed in secondary, technical, or higher education settings –or in areas other than education– were used, which allowed for the selection of twenty-five (25) study units grouped into three categories: (a) collaborative education, (b) the role of the family in reading, and (c) the influence of teaching strategies on reading. The findings reveal that the difficulties are mainly rooted in socioeconomic, health-related, contextual, or methodological situations. Ultimately, the study concludes that in order to improve reading proficiency rates, requires a coordinated work between family, school, and the immediate social context.
Downloads
References
Camarillo Salazar, B., Silva Maceda, G., y Romero Contreras, S. (2021). El Modelo Simple de Lectura en la identificación de dificultades lectoras en educación primaria. Estudios pedagógicos (Valdivia), 47(3), 343–357. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000300343
Castillo, V., y Sánchez, G. (2023). La Lectura en Familia como Generadora de Ambientes Seguros y de Aprendizajes. Universidad Horizontes. https://www.researchgate.net/publication/374113495_La_lectura_en_familia_como_generadora_de_ambientes_seguros_y_de_aprendizajes
Castrillón, S., y Roa, P. (2020). Políticas públicas y planes de lectura, escritura y oralidad. Ministerio de Cultura: Biblioteca Nacional de Colombia.
Chalá, M., y Pérez, P. (2019). El proceso de Enseñanza-aprendizaje de la Lectura en la Asignatura Lengua Castellana, Primer Ciclo de la Educación Básica Primaria. Revista Universidad y Sociedad, 11(4), 171–176.
Chica, M., Valenzuela, S., Casimansa, F., y Alemán, A. (2022). La importancia de fomentar hábitos de lectura en estudiantes de segundo a séptimo grado para mejorar su comprensión lectora. Pol. Con. (Edición núm. 70), 7(8), 3327–3343. http://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es
Duarte, M., Báez, E., y Jara, R. (2022). Características de la implementación del proyecto “despertar el interés por la lectura y la escritura” en dos escuelas de San Juan Bautista, Misiones, Paraguay, Año 2019. Revista científica de la Facultad de Filosofía, 13(2).
Duque Salazar, D. M., y Loaiza Villalba, N. (2024). Prácticas de escritura en ámbito de formación bilingüe en contexto rural: una revisión sistemática exploratoria. Lenguaje, 52(1).
Durkheim, E. (2003). Educación y Sociología. Ediciones Península S.A.
Frances, M., McMullin, P., Aisling, M., Russell, H., y Emer, S. (2022). Understanding Differences in Children’s Reading Ability by Social Origin and Gender: The Role of Parental Reading and pre- and Primary School Exposure in Ireland. Social Stratification and Mobility, 81, 100729. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2022.100729
Franco, A., y Gómez, G. (2021). Literatura e Inclusión Influencias de la Formación Lectora y Literaria en la Educación Inclusiva en la Ciudad de Medellín, Colombia. Revista Interamericana de Bibliotecología, 44(2), 1–14.
Garach-Gómez, A., Ruiz-Hernández, A., Gracia, M., Jiménez-Castillo, I., Ibáñez-Godoy, I., y Expósito-Ruiz, M. (2020). Promoción de la Lectura en Etapas Precoces desde Atención Primaria en una Zona de Exclusión Social. Anales de Pediatría, 94(4), 230–237.
Garzón-Torres, M., Callado-Ruano, J., y Ochoa-Encalada, E. (2022). La familia y su incidencia en el aprendizaje de la lectura: un análisis con estudiantes de educación intercultural nivel básico superior. Dom. Cien., 8(2), 821–841. http://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/index
Guevara Guerrero, M., y Sánchez R., J. E. (Eds.). (2022). Desarrollo y cognición. Exploraciones para la comprensión y promoción del pensamiento en la primera infancia y la niñez. Universidad Icesi, Universidad del Valle y Ascofapsi. https://doi.org/10.18046/EUI/ee.11.2022
Herrera, D. D. A., y Guayana, T. G. F. (2022). Las prácticas lúdicas familiares en el aprendizaje de la lectura y escritura en estudiantes del grado primero. Acta Scientiarum. Education, 44.
Lastre-M., K., Chimá-López, F., y Padilla-Pérez, A. (2018). Efectos de la Lectura en Voz alta en la Comprensión Lectora de Estudiantes de Primaria. Encuentros, 16(1), 11–22. https://doi.org/10.15665/.v16i01.945
Lijing, Z., Anyan, H., Kusheng, W., Xuanzhi, Z., Kaiguo, Z., Wanyi, W., Liwen G., y Yanhong, H. (2023). Home Reading Environment, Sociometric and Demographic Factors Associated with Dyslexia in Primary School Students in China: A Case-control Study. Heliyon, 9(11), e22100. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e22100
Lopes, J., Oliveira, C., y Costa, P. (2022). Determinantes escolares y de los estudiantes en el rendimiento lector: un análisis multinivel con estudiantes portugueses. Revista de Psicodidáctica, 27(1), 29–37.
Madrid, D., Sánchez-Álvarez, N., y Pascual-Lacal, M. (2023). Niveles de Adquisición de las Actuaciones en Lectura Estudio comparativo entre los Grados de Educación Infantil y Primaria. Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla, 53(3), 263–296.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2022). Pruebas PISA 2022: Colombia un sistema educativo resiliente que requiere cambios estructurales para mejorar su calidad [Página Web]. https://www.mineducacion.gov.co/portal/salaprensa/Comunicados/417751:Pruebas-PISA-2022-Colombia-un-sistema-educativo-resiliente-que-requiere-cambios-estructurales-para-mejorar-su-calidad
Mohd, Y. (2010). Chapter 1 Influence of Family Factors on Reading Habits and Interest Among Level 2 Pupils in National Primary Schools in Malaysia. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 5, 1160–1165. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.07.253
Moran Leon, W. R., Silva León, E. J., Cabezas González, D. I., y Reyes Maruri, K. V. (2024). Rincón de lectura amigable: Fomento de la lectura en instituciones educativas rurales: Friendly reading corner: Promoting reading in rural educational institutions. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(4), 87–98. https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2233
Muñetón, A. (2021). La Influencia de la Familiaridad Subjetiva en la Lectura y Escritura de Palabras en Estudiantes de Escuela Primaria de Medellín. Lingüística y Literatura, (80), 169–186. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n80a11
Murillo, F., y Reyes, H. (2020). ¿La implicación de las Familias Influye en el Rendimiento? Un Estudio en Educación Primaria en América Latina. Revista de Psicodidáctica, 25(1), 13–22.
Ogonaga, A. (2023). Factores que generan desinterés por la lectura: un estudio descriptivo. Aula De Encuentro, 25(2), 90–110. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ADE/article/view/7829
Pascual Lacal, M., Madrid, D., y Álvarez, N. (2022). La Formación Inicial Docente en la Competencia Lingüística Estudio Comparativo entre los Grados de Educación Infantil y Educación Primaria. RIFOP: Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales, 36(97, 2), 29–50.
Paucar, A., Llacsa, L., y Meleán, R. (2024). Hábito de Lectura en Estudiantes de Educación Primaria. Aula Virtual, 5(11), 29–43.
Pérez Payrol, V. B., Luque, M. B., y Monteros, E. d. (2018). El hábito de la lectura: una necesidad impostergable en el estudiante de ciencias de la educación. SciELO. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S221836202018000300180&script=sci_arttext&tlng=en
Plan Nacional de Lectura 2011-2018. (s. f.). [Página Web]. https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-preescolar-basica-y-media/Plan-Nacional-de-Lectura-Escritura-Oralidad-y-Bibliotecas-PNLEO-/Historico-PNLEO/411499:Historico-PNLE-2011-2018
Razeto, A. (2016). El involucramiento de las Familias en la Educación de los Niños: Cuatro Reflexiones para Fortalecer la Relación entre Familias y Escuelas. Páginas de Educación, 9(2). http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-74682016000200007&lng=es&tlng=es
Royanto, L. (2012). The Effect of An Intervention Program based on Scaffolding to Improve Metacognitive Strategies in Reading: A Study of Year 3 Elementary School Students in Jakarta. Social and Behavioral Sciences, 69, 1601–1609. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.12.105
Salamanca, M., y Morales, J. (2023). Performance y tecnología: Nuevas estrategias para fortalecer la comprensión lectora. Revista Docencia Universitaria, 24(1), 23–36. https://doi.org/10.18273/revdu.v24n1-2023002
Sánchez, D. R. (2022). El aprendizaje basado en proyectos: una revisión sistemática de la literatura (2015-2022). International Humanities Review. https://biblioteca.isfodosu.edu.do/opac-tmpl/files/alertas/AprendizajeBasadoProyectosRevisionSistematicaLiteratura2015-2022.pdf
UNESCO. (1971). El Año internacional del libro 1972: un programa de acción. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000001053_spa
Zambrano Mendoza, G. (2020). Rol Familiar en el Proceso de enseñanza. Dom.Cien, 6(3), 448–473. http://dominiode lasciencias.com/ojs/index.php/es/index
Zárate, A., y Rubens, C. (2022). Dificultades en la Generación de Inferencias Causales en la Lectura de Textos Narrativos en Estudiantes de 4° Grado de Educación Primaria. Folios, (54), 31–50. https://doi.org/10.17227/folios.54-11587
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LETRAS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Letras magazine retains the patrimonial rights (copyright) of the published works, which favors and allows their reuse under the license (CC BY - NC - SA 4.0), for which they can be copied, used, disseminated, transmitted and expose publicly, as long as the authorship and original source of its publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited, they are not used for commercial or onerous purposes and the existence and specifications of this use license are mentioned.









